Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Fabienne88
#2605646
Dag allemaal,

Ik heb na een beetje stuntelen mijn 1e BARF menu voor mijn weimaraner in elkaar geflanst.
Wil iemand zo vriendelijk zijn om feedback te geven?  :)

Troy is een weimaraner, bijna 2 jaar, weegt ongeveer 32 kilo, en beweegt vrij veel.
Totaal wil ik 6300 gram per week voeren, dat is zo'n 2,8% / 2,9% van zijn lichaamsgewicht.

Maandag: 450 gram kip (nek/karkas) 320 gram runderkopvlees 320 gram runder pens
Dinsdag:  450 gram eend         310 gram kippen hart         210 gram groente
Woensdag: 450 gram konijn                 320 gram vissenkop
Donderdag: 450 gram kalkoen         320 gram nier                         210 gram groente
Vrijdag:    450 gram eend                 310 gram kalkoenvlees
Zaterdag:  450 gram kip                 310 gram geit lever                 210 gram groente
Zondag:    450 gram konijn                 310 gram vissenkop

Zoals je wellicht leest, voer ik niet elke dag 900 gram, maar ik kom na 1 week (7 dagen) wel op een totaal van 6300 gram.
Alvast bedankt voor jullie tips & feedback.

Groetjes, de nieuweling..

Ga daarna maar eens beginnen aan een menuutje voor mijn Labje van ruim 3 jaar  :D
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2605710
Als je uitgaat van de standaard percentage's 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groente dan zou je wel erg veel orgaan gaan geven en heel weinig spiervlees.

Ik neem aan dat je met die 450 gram steeds vleesbot bedoeld en daar is dan ook niks mis mee want dan zit je precies op 50%.

Als ik je spiervlees (runderkopvlees en kalkoenvlees) optel dan kom ik aan 630 gram per week en dit zou 1775 gram moeten wezen.

Als je uitgaat van 15% orgaanvlees dan komt dat neer op 945 gram per week en nu zit er 1260 gram orgaan in je menu.

Wat de groente betreft klopt het precies al zou ik dit zelf liever over 7 dagen verdelen al zijn er meer mensen die dit maar 3 of 4 keer per week geven en anders zou ik het juist niet geven op de dagen dat je orgaan geeft want dat is vragen om te dunne ontlasting. Zoveel groente in combinatie met lever zou zeker voor diaree kunnen zorgen.

Dan blijven de vissenkoppen nog over. Over wat voor vis heb je het dan ? Er zijn genoeg mensen die zalmkoppen als vleesbot rekenen omdat veel honden hier harde ontlasting van krijgen (maar dat is per hond verschillend) en dat in combinatie met karkas of nekken is dan vragen om problemen (betonblokjes ipv barfdrolletjes). Zelf voer ik zalmkoppen als extraatje aan jack naast zijn menu van 1250 gram per dag en mijn kleine hondje geef ik dan een haring of iets dergelijks naast haar menu van 200 gram per dag.
Zalmkoppen zijn niet geschikt voor beginnende barfers maar koppen van kleinere vissen kan je al wel geven.

Verder wil ik je er nog op wijzen dat kalkoennekken niet geschikt zijn voor beginners en kalkoenkarkas al helemaal niet omdat dit erg hard is en zelfs splintert. Je zou deze bv kunnen vervangen door parelhoenkarkas dan heb je er gelijk nog een diersoort bij  ;)
Laatst gewijzigd door Lucie110 op di 19 feb 2013, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2605831
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Lucie. Heb een vraagje: Wat voor vleesbot geef je? Als je naast karkas op dezelfde dag ook nog viskop gaat voeren, geef je dus vleesbot eigenlijk dubbelop. Verder even hoofdrekenen: 10% van je menu zou 630 gr. zijn. Met hart, lever en nier zou je hier dus samen niet overheen mogen komen. Je geeft hiervan dus teveel. Daarentegen zou pens iets meer mogen zijn.
Door Fabienne88
#2606543
:biggrin2: Jeeej!! Bedankt voor de snelle reactie!! Kan ik echt wat mee!! Ik ga er de komende dagen gelijk weer mee aan de slag. Echt top!!
Ik was uitgegaan van 50% vleesbot, 20% orgaan en 20% spiervlees en 10% groente, dus net wat andere percentages. Dit heb ik uit de handleiding gehaald, maar wellicht dat die andere percentages beter dan??
Nogmaals bedankt, ik heb weer wat te doen.. hihi  :D
...
Is in het begin toch lastig om alles op 'n rijtje te krijgen.. Vooral voor mensen zoals ikzelf ben (een schep brok uit de ton en klaar is kees..)
Nog 1,5 maand brok doorvoeren en dan de overstap naar BARF.
Heb dus nog even voordat mijn menu PERFECT moet zijn  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2609096
Ik geef ook 20% orgaan, waarvan 10% pens en 10% ander orgaan (hart-lever-nier). Voor zover ik weet zijn dat ook de percentages die het gros hier aanhoudt...  :-\
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door