Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Stybba
#2599703
Hallo allemaal,

(alvast excuses voor het lange verhaal)

Mijn naam is Iris en we hebben hier 3 katten. Aina een Noorse boskat van 1,5 jaar, die we als kitten hebben opgehaald bij haar fokker.

Yuna, een htk-kat van 1,5 jaar die we met ongeveer 10 weken uit het asiel hebben gehaald (vondelingetje met haar broertjes en zusjes).

Olivia, een htk kat van ongeveer 5 jaar die we nu 3 weken geleden hebben opgehaald uit het asiel. Ze is ruim een maand geleden gered bij iemand uit de tuin die zijn vogels tegen katten probeerde te beschermen en strikken had opgehangen in zijn tuin. Toen de dierenambulance kwam was haar pootje al niet meer te redden. Ze gaat nu dus door het leven met 3 pootjes.

Aina en Yuna staan nu al meer dan een jaar op kvv. Ik voer Haaksbarf kip, konijn en rund en Bandit biologische katmix en wildmix.
In het verleden heb ik van Haaksbarf en Tinlo ook nog eend, zalm en makreel geprobeerd, maar dat eten ze niet. Ik hoop dus dat dit compleet genoeg is. Verder krijgen ze af en toe nog wat hart (kip en rund) en een muisje. Olivia is wel helemaal weg van de zalm van haaksbarf, dus die hou ik erin voor haar.

Olivia moet nog steeds wat wennen aan haar nieuwe huis. Ze heeft haar eigen kamer waar ze vooral veel onder het bed ligt, maar steeds vaker ook er op en ze komt ook al wat makkelijker naar je toe. Inmiddels heeft ze de bovenverdieping een beetje onderzocht, maar tot ze zich veilig genoeg voelt durf ik ze nog geen kennis te laten maken met die andere 2. Hoe dan ook, ze geniet vooral van alle aandacht die ze krijgt.
Ze was al snel over op kvv. Het ging eigenlijk makkelijker dan gedacht. Ik heb haar gewoon wat voorgeschoteld (met een klein beetje tonijn uit blik) en het was zo weg. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ze maar eens in de 2 dagen poept en het zijn dan vooral van die ronde keutels. Ik weet niet of dat kwaad kan? Toen ze nog op brok stond legde ze elke dag van die dikke stinkende boomstammen (wist de 1e dag even niet wat me overkwam, bah!). De andere 2 leggen elke dag mooie drolletjes.
De ontlasting van alle drie is trouwens wel erg droog. Ze lijken er geen last van te hebben (behalve dat Olivia relatief weinig poept), maar hun vers gelegde drolletjes kan je zo uit elkaar knijpen. Aan de buitenkant zien ze er normaal uit, maar als je er op knijpt is het gelijk gruis.
Ik heb er wel over gedacht om meer spier/orgaan bij te voeren, maar hoe doseer je zoiets? Bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd (hoe vaak?) alleen spier en orgaan (welke?) als maaltijd voeren in plaats van kvv? Olie heb ik ook al geprobeerd, maar dan eten ze echt met lange tanden (of niet).

Ik kom trouwens net terug van de dierenarts voor enting. De DA had nog nooit gehoord van KVV. Kort uitgelegd wat het was, maar toen ik over muisjes begon... Ze had wel eens gehoord dat iemand eendagskuikens voerde (diepvries), maar toen ik zei dat die van mij wel eens een muisje kregen dacht ze even dat ik levende muizen los liet in de woonkamer. Zie ze al gaan...  ;D
Vind het eigenlijk ergens wel vreemd, is nog een vrij jonge DA, gok ergens in de 30. Zou verwachten dat ze toch wel íets tijdens haar opleiding had gehad.
Maargoed, hoe het gesprek hierop kwam was het volgende: Aina heeft wat geïrriteerd tandvlees en Yuna had echt dikke tandsteenbrokken op haar kiesjes zitten. Daarop raadde ze mij dus aan om grotere brokken te voeren, dus toen maar verteld dat ze kvv krijgen.
Aan de hand van het tandsteen vroeg ik me af wat hiervoor dan de beste oplossing is, brokken ga ik absoluut niet aan beginnen zoals jullie wel begrijpen. Misschien kippenvleugeltjes voor het knagen? Ik heb het ooit wel eens geprobeerd, ze kunnen de botjes echt heel mooi kaal krijgen maar ze eten ze niet op. Zijn kippennekjes misschien makkelijker? En hoe vaak geef je zoiets?
Ik zou dus wel wat hulp kunnen gebruiken met het samenstellen van het menu. Met de kvv leek het makkelijk: het is ‘compleet’, maar blijkbaar hebben ze toch iets meer nodig. Meer orgaan/spier voor de ontlasting en iets om op te knagen voor de tanden. En dan wat precies, hoeveel en hoe vaak?
In ieder geval bedankt voor het lezen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2600432
Als je spiervlees wil bijvoeren omwille van de ontlasting, kan je dat best dagelijks doen. Anders gaat de ontlasting op de andere dagen alsnog hetzelfde zijn als nu.
Het klinkt wel alsof de drolletjes iets te hard zijn, maar zeker ben ik daar niet van. Ik moet zeggen dat ik die van mijn katten nog nooit platgeknepen heb...
Of je orgaan kan bijvoeren, hangt af van de samenstelling van je kvv.  Dus als je even kan natrekken wat er in zit, kan je kijken wat er eventueel nog toegevoegd zou kunnen worden en wat er al voldoende in zit. Meestal is orgaan nogal overvloedig aanwezig in kvv, dus is spier vaak een betere keuze.

Lapjes spiervlees kunnen ook al helpen tegen tandsteen, maar echt ermee verdwijnen, zal het niet doen.  Hetzelfde geldt voor vleesbotjes, in mijn opinie.  Persoonlijk zou ik de tanden eerst laten reinigen en daarna met grotere barfhapjes (spier of vleesbot), vermijden dat het terugkomt. Vroeger gaf ik om de twee dagen een lapje spiervlees zodat het groot genoeg was dat ze erop moesten knagen en niet in 1 hap konden inslikken.  Dat hielp al merkbaar. 

Als je vleesbotjes wil geven voor de tanden maar ze botjes niet knagen, kan je de vleesbotjes (nekken of vleugels, maakt niet uit, karkasjes kan ook) best eerst platmeppen.  Dan kunnen ze niet meer om het bot heen knagen. Als je dan steeds wat minder gaat meppen,  kan je nagaan hoeveel ze willen/kunnen knagen.  Dat varieert van kat tot kat of je moet blijven meppen of niet.  Ook gemept helpt een vleesbotje al tegen de tandsteen hoor.

Als je echter nu al te veel bot hebt in je kvv, is een vleesbotje aan hun menu toevoegen zonder dat te compenseren met spier, natuurlijk vragen om problemen.  Dat zou ik dus sterk afraden.  Het enige wat je dan kan doen is volgens mij een echte barfdag inlassen.  Dus die dag geen kvv, enkel barfhapjes.  Vleesbot en spiervlees (eventueel kuikentje of muisje) en afhankelijk van de samenstelling van je kvv misschien ook nog wat orgaan. Dat hangt er dus vanaf wat er al je kvv zit, en of ze orgaan graag eten. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 13 feb 2013, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2600601
Ik ga met pop mee.

Mowgli krijgt zelfgemaakte kvv die al compleet is en natuurlijk zo samengesteld qua percentages vleesbot, spier en orgaan dat zijn ontlasting mooi is.
Hij wil niet knagen op vleesbot, dus als tandenborstel geef ik hem af en toe een rauw kippenmaagje en als snack heb ik runderlong in langwerpige staafjes gesneden van ca. 1 cm. dik en 1 cm. breed en deze gedroogd. Deze knaagt hij wel weer graag en is ook een mooie tandenborstel. Hiervan krijgt hij er dagelijks 2 tot 3 (omdat hij er zo leuk mee speelt voordat hij ze opknaagt).
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 13 feb 2013, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Stybba
#2604478
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik heb proberen op te zoeken wat de verhoudingen spier/bot/orgaan zijn in de 2 merken die ik voer. Haaksbarf houd 70% vlees, 15% bot en 15% orgaan aan, maar dat van Bandit heb ik niet terug kunnen vinden. Ik heb bandit in ieder geval gemaild met de vraag naar de verhoudingen. Als ik meer weet laat ik het hier horen!
Door Stybba
#2605479
Vandaag heb ik reactie gekregen van Bandit, maar ik denk dat ik even terug moet bellen voor meer duidelijkheid?
Naast de samenstelling (soorten dieren) en een analyse (hoeveelheid eiwit/vet/vitaminen/minetalen etc) kreeg ik de volgende informatie:

De voeding van de standaard vleesmix wordt op basis van complete beesten gemaakt (calciumbron / spiervlees, dit zijn hele kippen die worden vermalen , oude biologische legkippen) Aangevuld met 15% spiervlees van het rund (schouderlappen /riblappen/ achterhand).

Zegt dit jullie iets? Een compleet dier + 15% spiervlees; wat maakt dit bij elkaar in verhouding?

Mijn vriend is net ook weer terug van de dierenarts, Olivia heeft een beginnende blaasontsteking. Er is urine opgevangen waarin wat witte bloedcellen gevonden zijn bet behulp van een test-strip (geen rode bloedcellen). De komende week antibiotica geven en volgende week een plasje langs brengen voor analyse. Helaas was ik er zelf niet bij, ik had nog wel wat vragen namelijk, en er is namelijk geen informatie gegeven over wat we kunnen verwachten en wat we eventueel nog kunnen doen (water door het voer mengen etc). Hopelijk gaat het snel beter, ban altijd zoonrustig als er een iets heeft...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door