Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2602586
Omdat ik heel erg aan Saar (PBGV van 8 maanden) merk dat ze een grove KVV met veel meer smaak eet dan fijn gehakt, en ze graag een lapje spiervlees heeft bijvoorbeeld, denk ik er steeds meer aan met haar Barf te gaan proberen... Ik voer zelf niet graag kip, tenzij ik aan bio kip zou kunnen komen maar heb dan bij eend een prettiger gevoel. Maar is een eendennek net zo geschikt/ veilig voor een beginner als een kippennekje? (althans, nekjes zijn, omdat ze uit segmentjes/werveltjes bestaan toch het beste om mee te beginnen?)
Door Shanti en co
#2602665
Shanti haar eerste vleesbot was een met hamer bewerkte eendennek, zij had er geen probleem mee. Shanti is natuurlijk wel groter maar ze kreeg toen pas 2 weken kvv.
Maar onze katten hebben minder moeite met biologisch kipkarkas dan met eendennekken dus ik zou niet weten war zachter is aangezien het ook aan de vorm kan liggen.
Door Ramses1
#2603843
Ik heb een paar dagen geleden een Duits herder pupje van 4 maanden in huis gehad en die kwam van brokken.
Ik heb haar eendennekken en 2 stukjes konijn ribben gegeven, ze kauwde het zelf helemaal plat en at het met smaak en veel gegrom op  :biggrin2:

De volgende dag een keurige barfdrol!

Even plat slaan en dan gewoon doen!
Door Mevroi Kruim
#2604093
Kippennek is zeker makkelijker en kan dus daarom ook veiliger zijn. Zelfs als ze 'm heel naar binnen zuigt kan dat nog niet veel kwaad, met een eendennek is dat problematischer.
Dat gezegd hebbende, je hond is vers gewend, ze kan kauwen, en een eendennek zuigt ze vermoedelijk minder makkelijk in één keer naar binnen dan een kippennek. Ik zou niet al te zeer inzitten over de veiligheid dus.

Overigens is tamme eend geen haar beter dan plofkip, vind ik. Er gaat ook zooi in, ze zitten in kleine hokkies en hebben geen lollig leven. Het enige verschil is dat dat leven wat langer duurt omdat eenden nog minder ver verfokt zijn dan kippen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2605256
Ik denk ook dat een eendennek wel kan omdat jouw PBGV vlees gewend is. Pike, de BFdB  :biggrin2: heeft vroeger wel eens zijn portie eendennekken in zijn geheel ingeslikt. Het is een schrokker, alles is altijd op in een vloek, ik had het niet eens gezien. Totdat Armagnac met een eendennek voorbij kwam  ??? ??? hoe komt hij daar nou aan? Had Pike al zijn nekken weer uitgekotst. Hij stond er heel beteuterd naar te kijken, begon opnieuw aan de resterende nekken en kraakte ze toen wel.
En je kan ze natuurlijk altijd even plat slaan, dan worden ze gelijk een stuk groter  :D
#2605883
De eenden van VSE worden toch net als de plofkippen maar 6 weken? Maar wonen wel in een ruime schuur ipv in kleine hokjes. Of dat heb ik me laten vertellen. Natuurlijk wel met veel te veel in die schuur, maar toch minder opgesloten dan in hokjes.

Maar goed, op de eigenlijke vraag: ik heb nog geen biologische kipnekken gehad, maar ik zou verwachten dat die toch zachter zijn dan een eendennek. Al is het maar omdat ze veel kleiner zijn.
Eendennek is voor mijn goede knagerkat het hardste dat hij wegkrijgt. Samen met haaskarkas.  Maar omdat die eendennek inderdaad zo groot is in diameter tov het kleine mondje van een kat, heeft hij op die eendennek veel meer werk. 
Als je wat anders wil voeren, is konijnkarkas volgens mij zachter dan eendennek.  Maar ook daar zit je weer met opkweek in kleine hokjes, dus zelfde probleem als bij kip en eend...

Ik snap als je wil vermijden dat te voeren, maar ik vrees dat je bij een beginnend barfer daar niet echt omheen kan.  Je zou de eerste weken op je tanden kunnen bijten, toch iets van deze dieren voeren en opbouwen tot harder vleesbot van wild, lam, geit en bio-kip waarna je de beginnersbotten van deze onvriendelijk gekweekte dieren weg kan laten.  En als je dat niet ziet zitten, zou ik met bio-kippennekken beginnen.
Door Jantina
#2605954
Als het goed is komt er vanavond een kilo eendennekjes hierheen. Ben benieuwd! Het is - sorry  :-[ - nog niet eens zo zeer te doen om de leefomstandigheden van het beestje, maar wel om wat er in gaat aan AB en rotzooi. Mijn gevoel zegt dat dit bij eend wat minder is, maar kan wishfull thinking zijn...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door