Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2604942
Als ik me niet vergis, heeft Laika vanochtend een halve kattenbak leeggeten. Er zitten van die superlichte Bioplan-korrels in die gemaakt zijn van biologische mais- en tarwevezels. Qua giftigheid maak ik me dus niet zo'n zorgen, maar dat spul klontert natuurlijk als de neten. Gaat dit problemen geven? Of gaat haar maagzuur snel korte metten maken met het plantaardige spul?

Momenteel is er niets met 'r aan de hand, maar als ik de kattenbak zo zie, heeft ze een behoorlijke hoeveelheid gegeten. Wie heeft goede raad?
Door Martine-Tom
#2604982
Annemarie Rijnveld schreef: Ik zou ook ff bellen met de DA, ik denk dat behalve samenklontering het grit ook enigzins vocht opzuigt? Geeft mij een onrustig idee.
Omdat ik niet weet of het verstandig is in dit geval, zou ik ook geen pens er achteraan geven.
Ja het zuigt vocht daarom klonterd het ook  ;)
Door Martine-Tom
#2604984
fem fatale schreef: Dat soort korrels worden bij kittens aangeraden omdat ze langzaam oplossen. Denk dat het geen probleem zou moeten zijn. Al eten kittens meer een incidenteel hapje.
Als een hond een halve bak naar binnen schuift zou ik het toch niet vertrouwen....Een hapje zal wel geen probleem zijn maar een halve bak?  :-\
#2604986
Pffff, en mijn da is telefonisch gewoon niet bereikbaar... Altijd bezig met een patiënt, en hij werkt alleen. Grrr. Maar ik blijf het proberen natuurlijk.

Zou het, omdat het plantaardig materiaal is, niet gewoon verteren? Ze heeft gisteravond om tien uur voor het laatst gegeten, en gedronken heeft ze sindsdien niet, voor zover ik kan vaststellen.

Zometeen maar even een rondje lopen, en ondertussen de da blijven proberen.
#2604991
Eigenlijk denk ik dat het niet veel kwaad kan, als er drollen en plassen, in klompen dus al, gegeten zijn dat zijn de klonten al verzadigd wat betreft vocht, anders zouden het geen klompen zijn.

Keet was ook zo'n kattenbakschoonmaakster (Luna heel sporadisch in het verleden) en heeft er eigenlijk nooit last van gehad, althans ik heb het nooit gemerkt. Ik heb Cat's Best okoplus, is ook puur plantaardig.

Misschien gewoon een beetje in beweging houden.

En bij twijfel,.....de dierenarts bellen, liever 1 keer te veel dan 1 keer te weinig.

Sterkte.
#2604992
Heb de da nu toch weten te bereiken. Hij zegt dat het niet op dezelfde manier klontert als in een kattenbak, en dat het in de maag geen problemen oplevert, maar in het darmkanaal kan de boel vast komen te zitten. Daarom de komende 24 uur niets te eten geven, maar wel veel drinken, en dan bij voorkeur iets van olie of melk, iets wat diarree veroorzaakt, zodat het darmkanaal aan het werk gaat en de boel eruit komt. En natuurlijk opletten hoe het gedrag van de hond is - als ze begint over te geven, dan onmiddellijk komen. Laten braken had volgens hem geen zin meer, omdat het al enige uren geleden is dat ze het heeft gegeten.

Pfff. Ga nu eerst maar even een flinke wandeling maken met het drietal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door