Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2602591
Dook is nu 14 maanden en "moet" geboosterd worden. Mijn oorspronkelijke plan was boosteren en daarna stoppen met enten.
Maar ja, toen kwam zijn ziekte er tussen. Na de laatste enting is hij bergafwaards gegaan, mijn gevoel zegt dat die enting in elk geval niet geholpen heeft daarbij.

De da geeft aan dat haar voorkeur is om te enten, hij komt nooit buiten dus bouwt niet op die manier afweer op. Enten zou ze doen met dode nies, een uiteraard geen bordatella.

Ik kan ook titeren maar bij katten is dat toch minder betrouwbaar, staat me iets van bij in elk geval...

Dus wat is nou wijsheid?
Door Mowgli
#2602698
Ik zou, gezien zijn geschiedenis, niet enten. Zoals je zelf schrijft, hij komt toch niet buiten.
Pugsley heb ik nooit laten enten (en is nooit ziek geworden), alleen toen we naar Berlijn verhuisden, moest ik hondsdolheid laten enten, anders mocht hij de grens niet over. Die heb ik uiteindelijk ook iedere 3 jaar laten herhalen, omdat hier in Berlijn veel vleermuizen, vossen, wasberen en andere dieren rondrennen die geïnfecteerd zouden kunnen zijn. Berlijn is natuurlijk niet zo ver weg van Polen en Polen is nog steeds niet vrij van hondsdolheid.
Door Martine-Tom
#2602700
En dan is de andere kant van de medaille dat je afweer opbouwt door met de ziekte in aanraking te komen, omdat ze hier niet buiten komen bouwen ze ook geen natuurlijke afweer op.
Maar ja, hij reuteld nog steeds van de longontsteking, de ab kuur heeft geen nut gehad en dan kom je ook op het punt, alleen gezonde dieren enten...


Ik vind het zo lastig, wil het zo graag goed doen, maar ja wat is goed...
Door Martine-Tom
#2602711
Heb de da gemaild dat ik het iig nu niet doe, hij reuteld me nog veel teveel en is dus niet gezond (wat sowieso al relatief is bij chronisch zieke patienten) over 3 maanden zou Freud weer moeten dus dan denk ik er tot die tijd over na wat ik met Doki en dus ook met Freud doe.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2604615
Ik zou een zieke kat zowiezo nooit enten.
De kans dat hij van de enting ziek wordt en misschien zelfs doodziek wordt, is in mijn ogen veel groter dan dat hij de ziekten  waar de enting tegen zou moeten beschermen, nu oploopt.
Entingen zijn bij katten best pittig en er worden geregeld katten heel erg ziek van entingen als ze niet helemaal in orde zijn of als de enting tegelijk met castratie wordt gegeven.  Dus mijn raad is: niet doen.
Door Martine-Tom
#2604635
pearlsofpassion schreef: Ik zou een zieke kat zowiezo nooit enten.
De kans dat hij van de enting ziek wordt en misschien zelfs doodziek wordt, is in mijn ogen veel groter dan dat hij de ziekten  waar de enting tegen zou moeten beschermen, nu oploopt.
Entingen zijn bij katten best pittig en er worden geregeld katten heel erg ziek van entingen als ze niet helemaal in orde zijn of als de enting tegelijk met castratie wordt gegeven.  Dus mijn raad is: niet doen.
Ja nouja dat dus....
Ik was het dus ook echt niet van plan, maar die booster wilde ik wel geven nog...tot de astma en de hele reut er tussen kwam.
Ik ben er iig wel uit dat als Dook niet geent word, Freud ook geen booster meer gaat krijgen...
Door fem fatale
#2604669
Volgens mijn dierenarts (Stefan van Natuurlijk  gezonde dieren) is die booster niet eens nodig. Kai en Jet hebben hun volledige kittenentingen gehad, Plien heeft 1 kittenenting gehad, en toen ze 2 was een booster.

Omdat ik astma heb, sleep ik enorm veel virussen het huis in, en ik merk dat als ik een nieuwe infectie heb, de katten een half dagje snotteren (griep krijgen ze niet, maar gewone verkoudheid is een rinovirus, en dat kunnen katten ook krijgen) en dan is het over.
Mijn achterbuurvrouw heeft taaislijmziekte en die sleept nog veel meer virussen het huis in, en daar verloopt het volgens hetzelfde patroon. Ik weet eigenlijk niet of zij ent of niet.

(Ik heb me trouwens opgegeven voor wetenschappelijk onderzoek, waarbij ze een medicijn gaat testen dat specifiek die bacterien zou moeten platleggen die zorgen voor de goede voedingsbodem voor virussen bij mensen met astma. Met longspoelingen enzo. Het is nog even wachten of ik mee mag doen, omdat ik ook andere aandoeningen heb, maar het zou voor mij enorm veel schelen als een dergelijk medicijn op de markt kwam. En misschien kan het dan verpulverd ook voor Doki?)
Door Martine-Tom
#2604679
Oh Dook is makkelijk, slikken, smeren, spuiten geen probleem, dus als er zoiets zou komen...ik rammel het er wel in  :biggrin2:
Hij heeft net als laatste redmiddel de enige kuur gehad die aansluit op zijn specifieke longbacterien...3 weken was de max en die heeft ie gehad, 2 weken later reuteld ie alweer, puffen heeft er ook nooit invloed op gehad. We zijn dus eigenlijk uitbehandeld..

Enten gaan we gewoon maar niet doen. Wilde nog titeren maar dat heeft weinig nut als je toch niet gaat enten op een lage titer. Dus ik moet er maar gewoon op vertrouwen.

Enn als je mee mag doen, succes, vooral met de longspoeling dat moet echt niet zo fijn zijn  :-*
Door fem fatale
#2604694
Longspoeling, gastroscopie, ik doe het allemaal in ruil voor misschien een klein beetje meer energie.
Door Mowgli
#2604699
Ik heb Mowgli ook niet geboosterd op 1 jaar. Na zijn laatste enting was hij behoorlijk ziek, ik vond dat genoeg.

Zoals ik al eerder schreef, had ik Pugsley nooit laten enten, tot ik naar Duitsland verhuisde, toen was het alleen hondsdolheid.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door