Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#259176
Ben met Sammie naar de dierenarts geweest omdat hij zo benauwd kucht (af en toe). Volgens haar heeft hij vocht achter de longen. Hij heeft al van pup af aan een hartruisje en gezien zijn leeftijd (bijna 15) pompt het hart minder krachtig, waardoor er vocht achterblijft. Zijn lever was ook licht vergroot, maar ik was er keurig op tijd bij (zei de DA). Zij schreef hem dus vochttabletten voor. Hij krijgt een minimale dosis (heb ik me laten vertellen). Maar na 1/2 tablet merk ik dat hij zijn plas al moeilijk op kan houden. Doe nu net als bij een pup. Zodra hij wakker wordt, direkt naar buiten om te plassen. Maar zelf dan gaat het nog mis. Vind dat wel een hele snelle reactie en vroeg dus ook bij "alternatieve geneeswijzen" of er ook andere middelen zijn. Bestaan er vochtafdrijvende kruiden die ik hem kan geven? Zie er tegenop om hem vanavond weer een tablet (1/4) te geven want hij vind het verschrikkelijk om in huis te plassen. Ik negeer het maar als het gebeurt en ruim het op. Leg wat kranten bij de achterdeur, daar loopt hij meestal heen als hij wat moet. Heeft iemand raad?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#259213
Veel raad kan ik je helaas niet geven, en ik vind het heel vervelend voor Sammie :'(. Maar ik zat net te denken, kun je hem niet leren op een kattenbak te plassen? :-\ Dat ruikt minder en dat is voor Sammie misschien wat prettiger?
Maar zou je met vochtafdrijvende kruiden (oid) niet met hetzelfde probleem zitten dan?
Ik hoop dat Tannetje of iemand anders nog suggesties heeft.
Sterkte :-*.
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 11 feb 2005, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#259236
Ja, er zijn wel natuurlijke middelen. Ook om zijn hartwerking te ondersteunen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je daarvoor beter contact op kunt nemen met een homeopathisch dierenarts. Ik weet namelijk niet welke middelen je nu krijgt en of deze hoeveelheid zomaar verlaagt kan worden en tot hoever deze verlaagt kan worden. En het passen en meten met deze reguliere middelen, misschien in combinatie met homeopathische middelen: dat moet goed begeleid worden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#259442
Bedankt voor de reacties. Hij krijgt nu al minder dan de minimale hoeveelheid vertelt de DA mij. Het middel dat hij krijgt heeft Furosoral. In onze DA-praktijk zit ook een homeopatisch arts, ik zal haar zeker raadplegen. Ook de DA kent het probleem en gaf al aan dat (indien hij problemen kreeg met zijn plas ophouden) er andere maatregelen genomen moet worden. Ik denk wel dat hij het eerst een paar dagen moet nemen om er aan wennen, dus ik kijk het eerst even aan. Ondertussen kucht hij af en toe zo benauwd, dat mij de tranen in de ogen springen. En nu kan ik wel verzuchten: bleven ze maar altijd jong, maar zo werkt het niet. Weet ik ook wel. Dat vind ik het moeilijkste van een hond hebben, weten dat ze (als het goed is) eerder gaan dan jij.
Door Nelly
#259525
Dat is het grote nadeel van honden, ze worden niet oud genoeg. :'( Overigens - en ik wil je echt niet bang maken - heb ik hetzelfde euvel jaren terug met een Newfy gehad. Uiteindelijk heb ik hem toch laten inslapen, omdat z'n hartkwaal te ernstig werd. Was wel erg hoor.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#260351
Heeft hij ook medicijnen voor zijn hart gekregen? Soms werkt dat net zo goed als plaspillen maar minder direct.
Door tieneke
#260359
Onze vorige hond had ook hartklachten en op den duur vocht achter zijn longen.
Hij reageerde heel goed op de plastabletten,na een paar weken ben ik langzaam gaan afbouwen omdat hij meer ging plassen hierdoor.
Hij is niet aan zijn hartklachten overleden ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#260382
O ja, die plaspillen werken prima, maar als je ervoor zorgt dat het hart rustiger en krachtiger klopt dan verdwijnt het vocht ook.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#260524
Zijn hart klopte nog heel regelmatig en gezien zijn leeftijd ook goed volgens de DA, maar sinds vandaag kan hij dus ook zijn ontlasting niet meer ophouden. Ging net tijdens het eten gewoon zitten poepen in de keuken :o. Vind het nog wel wat hoor! Kijk het nog een paar dagen aan en ga dan toch (als het niet beter wordt) proberen hem aan te leren op de kattenbak zijn behoeftes te doen. Bijkomend probleem nu is dat Sammie in de keuken plast en Joep er doorheen rent en vrolijk over de vloerkleden en de bank dendert ::) ::) Ach ja, zo blijf je bezig en fit!
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 13 feb 2005, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#260526
Pauline schreef: Zijn hart klopte nog heel regelmatig en gezien zijn leeftijd ook goed volgens de DA, maar sinds vandaag kan hij dus ook zijn ontlasting niet meer ophouden. Ging net tijdens het eten gewoon zitten poepen in de keuken :o. Vind het nog wel wat hoor! Kijk het nog een paar dagen aan en ga dan toch (als het niet beter wordt) proberen hem aan te leren op de kattenbak zijn behoeftes te doen. Bijkomend probleem nu is dat Sammie in de keuken plast en Joep er doorheen rent en vrolijk over de vloerkleden en de bank dendert ::) ::) Ach ja, zo blijf je bezig en fit!
Ja fijn is dat he ::) ;D
Door Nelly
#260657
Hitam schreef: O ja, die plaspillen werken prima, maar als je ervoor zorgt dat het hart rustiger en krachtiger klopt dan verdwijnt het vocht ook.
Is ook zo, maar Boet z'n hart was echt op, we hebben het bekeken op een hartfilm. Boet was een Newf en een Newf van bijna 12 is heel wat lijkt me :)
Door Wil
#261504
Ja mijn newfy was 10 toen hij vocht achter zijn longen kreeg. De Da schreef eerst ook plastabletten voor maar dat wil je niet meemaken een plas van een newf in huis. En voor Scannon was het ook vreselijk. Later kreeg hij digoxine omdat zijn hart ook moeite had met pompen en toen hoefde ik alleen maar een plastabletje te geven als ik zag dat hij benauwd was. En dat wist je omdat hij dan enigszins met zijn hoofd gestrekt ging liggen en je merkte het natuurlijk ook aan andere dingen. Al met al heeft hij nog ruim een jaar geleefd op digoxine en af en toe een plastablet. We hebben hem uiteindelijk moeten laten inslapen omdat zijn hart op was en hij niet meer kon en wilde. Stoppen met de digoxine kon niet want dan zou hij het vreselijk benauwd krijgen maar zijn hart liep echt op die digoxine dus was dat het enige wat we nog konden doen om hem te helpen.

Wil
Door tieneke
#261574
Kobus heeft zeker 3 jaar op Digoxine en Vetmedin geleefd,de laatste maanden van zijn leven kreeg hij vocht achter zijn longen met dus plaspillen,hierna ging hij snel achteruit :'(
Door Nelly
#261635
Boet keek me op een gegeven moment aan van vrouwtje, het gaat niet meer, help me. En wat moet je dan? Nu is het al zo lang geleden ( zeker 14 of 15 jaar) en nog moet ik huilen. Erg he :-[
Gebruikersavatar
Door Pauline
#261784
Nou ik zit nu dus ook te huilen :'( Vind het verschrikkelijk dat het punt om afscheid te nemen nu toch dichterbij komt. Je weet dat natuurlijk wel, maar je blijft altijd hopen: misschien wordt ie wel 18! Hebben ons altijd wel voorgenomen om te zorgen dat het een hondwaardig bestaand blijft. Hij is er voor zichzelf en mocht het niet meer gaan dan houdt het op, hoe moeilijk het ook is (en hoe makkelijk ik het ook schrijf). Gelukkig is hij nu al een heel stuk minder benauwd en het aangeven dat hij moet plassen doet ie ook weer keurig. Het lijkt wel of er een beetje gewenning optreedt. Heb trouwens niet gedaan wat de DA heeft gezegd, moest hem 3/4 geven maar geef hem maar 1/2. Had zoiets van: kan altijd nog meerderen. Hoe minder hoe beter ::).

Tieneke wat een prachtige foto in je onderschrift!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door