Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Merel
#2602868
Hallo, ik ben pas begonnen met barfen (haaksbarf). Mijn katje (komt uit het asiel) heeft enorme last van jeuk rond haar nek en op de kop. Ze krabt haar hele kop en nek kapot, daarnaast is ze ook bijna obsessief aan het likken op die plekken, waardoor ze haast niet meer dicht gaan. Volgens de DA zou ze een voedselallergie hebben, hiervoor heb ik al diverse soorten brokken geprobeerd RC hypoallergeen, Hills e.d., diverse kuren met antibiotica noem maar op, maar er treed totaal geen verbetering op. Nu ben ik met barf begonnen omdat ik goede resultaten zie op de site. Ik hoop dat ze door natuurlijk voedsel te eten dan toch eindelijk van de jeuk afkomt. Toch heb ik nog wel enkele vraagjes:

1. Is het normaal dat ze in het begin weinig poept?
2. Kan ik haar alle soorten barf geven of alleen sommige soorten?
3. Is het goed om elke dag een andere smaak te geven?

Ik ben nog aan het uitproberen welke smaken ze wel of niet eet, maar ik hoop dat ze het blijft eten. De stukjes bot lijkt ze wel lekker te vinden. :)


Groetjes,
Merel
Door Mevroi Kruim
#2602894
Hoi en welkom! Heel goed idee om vers te gaan voeren!

Antwoord op je vragen:
1. Het is normaal dat ze sowieso weinig meer poept. Vers is veel beter verteerbaar en er blijft dus veel minder van over.
2. Als je kat echt een voedselallergie heeft dan is het slim om niet gelijk heel veel diersoorten te geven. Het kan nl nodig zijn om een eliminatie-dieet te gaan voeren, dwz alleen en uitsluitend één diersoort voeren die ze nog nooit gegeten heeft. Heeft ze al allerlei diersoorten in haar menu gehad dan wordt dat heel moeilijk.
Kijk, het kan goed zijn dat overgaan op vers zonder granen en toevoegingen al voldoende resultaat heeft, dan is dat mooi. Maar als ze ook nog allergisch zou zijn voor bepaalde diersoorten, bv rund of kip, dan kun je dat het beste vaststellen met zo'n eliminatie-dieet en het is dan erg handig om bv geen konijn te voeren omdat dat een erg praktische diersoort is om mee te elimineren.
3. Het is dus in eerste instantie niet handig om elke dag een andere smaak te voeren.

Het kan trouwens ook nog zijn dat je kat vlooien heeft en daar allergisch voor is, of een schimmel-infectie of mijten heeft. Hopelijk heeft de dierenarts dat allemaal goed bekeken.

Overigens is Haaksbarf, ondanks de naam, een zgn kvv oftewel compleet vers voer. Het is een gemalen door een fabrikant samengesteld dieet. Onder barf verstaan we een door de eigenaar samengesteld dieet van hele stukken en soms complete dieren, volgens een goede verhouding. Als je echt wilt weten wat je kat eet dan is er maar één manier en dat is zelf samenstellen.

Ik laat je bericht hier nu nog even staan, als je kvv gaat voeren dan verplaats ik het topic naar de kvv-hoek.

Heel veel succes alvast met je katje!
Door Mowgli
#2602984
Hoi Merel,

Welkom op BP :) Mevroi Kruim heeft alles al gezegd, niets aan toe te voegen. Wat goed dat je je katje nu vers geeft. Hopelijk gaat de jeuk er door weg!
Heb je ook een foto van je pluizebol?
Door Merel
#2604256
Bedankt voor de reacties,
Ik heb nog wel een vraagje over dat eliminatiedieet, hoe gaat dat precies in zijn werk?
Met welke soort kan ik het beste beginnen? Ik heb begrepen dat je een soort moet geven die ze eigenlijk nooit eten, klopt dat. Mijn katje is dol op de markreel (blijkt tinlo te zijn ipv haaks, trouwens), kan ik daar mee starten dit heeft ze deze week voor het eerst gehad. Gelukkig heeft ze nu eindelijk ontlasting gehad, door de overgang heeft ze 3 á 4 dagen niet gepoept. Begon me al een beetje zorgen te maken dat ze mogelijk verstopt zat door de overgang. Maar die zorg is gelukkig over, nu nog van het krabben afkomen. Maar we gaan enthousiast aan de slag.

Groetjes,

P.s. oja, ik heb geprobeerd een foto te plaatsen maar dit lukt helaas niet :-[
Door Too
#2604317
Hallo Merel, welkom!

Ik zou [nog] even wachten met een echte eliminatie, dat is nl heel veel werk én je kunt t maar 1keer goed doen
Kijk eerst s hoe t gaat als je een paar weken kvv voert, wellicht is dat alles wat poes nodig heeft.
T kan nl heel goed zijn dat poes slecht tegen alle granen en toevoegingen kan maar dat schreef Kruim al

Als je gaat elimineren dan voer je een aantal weken achtereen maar 1 diersoort, die ze nog niet eerder hebben gehad, en niks anders dan die ene diersoort als na een aantal weken je duidelijke verbetering ziet ga je heel voorzichtig 1 nieuwe diersoort introduceren... komt er een reactie dan valt die diersoort af en ga je een stap terug-voert alleen diersoort 1- wacht tot t hele lijf weer op orde is en probeert een volgende soort etcetc
Vandaar dat mw Kruim zei : bewaar iig 1 soort die ze echt nog niet eerder gehad heeft voor t geval je toch moet gaan elimineren, konijn is dan een handige omdat dat best goed te verkrijgen is



Makreel is niet geschikt om heel vaak te voeren, vis geef je 1x per week.. varieer gewoon lekker met smaken en merken
Door Merel
#2605425
Hoi,

Goed idee om eerst een paar weken kvv te geven, om te zien of de jeuk vanzelf verdwijnt. Als het niet lukt kan ik altijd nog dat eliminatie dieet gaan proberen. Voorlopig blijf ik tinlo barfmenu voeren, ze blijft het wel een beetje raar vinden om vers vlees te geven. Het lijkt wel of ze een beetje bang is voor het vlees, ze eet er alleen van als ik zelf ook in de keuken ben. Het zal wel wennen denk ik.


Groetjes,

Merel
Door Merel
#2605450
Het is dan eindelijk gelukt, een foto van mijn mooie schatje. Nog wel in betere tijden hoor, zonder lelijke open gekrabde plekken. Hopelijk gaat ze er snel weer zo uitzien. :)



Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Door Merel
#2613334
Update katje met jeuk/krabplekken:

Ik ben nu iets meer dan 2 weken bezig met kvv en de plekken beginnen goed te helen. Op sommige stukken komen al weer haartjes. Ze krabt nog wel soms maar niet meer tot bloedens toe. Ben er al heel gelukkig mee, en ga zeker ook door met vers vlees. Het feit blijft wel dat ze een beetje angstig is voor het vlees. Zo lang ik in de buurt blijft zit ze heerlijk te smikkelen, maar zodra ik de keuken uit ga stormt ze de kamer weer in. Heeft iemand dit al eens mee gemaakt, of heb ik een angsthaas die bang is van vers vlees?

Groetjes van een blije kvv'er  ;)
Door Mowgli
#2613352
Mowgli is niet angstig voor vers vlees, maar hij wil wel dat ik naast hem sta als hij eet...
's Morgens zit hij midden in de huiskamer en dan roept hij me mee naar de keuken naar zijn voerbak. Als ik opsta, loopt hij richting keuken. Als ik niet meteen volg, stopt hij en kijkt waar ik blijf. Als dan dan weer ga lopen, loopt Mowgli ook weer. Pas als ik naast hem in de keuken sta, gaat hij eten. Als ik meteen weer weg ga, houdt hij op en komt uit de keuken. Dit "ritueel" speelt zich meerdere malen per dag af. Maf beest  :smitten:
Door Mevroi Kruim
#2613427
Knor alhier, die is sowieso een beroepsbangerik  :biggrin2:
De eerste keer dat ik een beetje tartaar in de kattenbakjes deed, zo'n 13 jaar geleden, wierp hij er een blik op vanaf zo'n 1 meter afstand, kreeg een dikke staart, begon te blazen als een stoommachine, vloog schuin door de bochten de trap af, via de muur de keuken in en met Mach 2 door het kattenluik. En daarna splat tegen de schutting. En hij wou niet meer naar binnen.

Hij eet inmiddels dus 13 jaar barf en eet ongeveer alles. al grommend uit angst dat iemand misschien in de richting van z'n favoriete hapjes kijkt. Dus zelfs bij een kat met één hersencel komt het goed  ;D
Door Merel
#2614961
Oh, gelukkig is ze niet de enige die zo vreemd reageert.  :yeah: Want voor de rest is ze helemaal niet zo'n angsthaas , eerder een beetje brutaal en een wildebras. Maar ik ga gewoon lekker door met voeren, want het gaat echt goed met haar nu ze vers eet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door