Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2601123
Boy heeft een witte kortharige vacht..heeft wel eens af en aan wat huidirritatie/problemen gehad maar sinds de overstap van brokken (vanaf ongeveer 5-6 maanden) naar KVV/BARF zijn we BIJNA van alles af..Hij is nu 15 maanden (amerikaanse bulldog)
Af en toe heeft hij toch een periode van een aantal rode vlekjes..het jeukt en schilfert niet maar zijn vacht is op die plekken wel dunner en lijkt ook bij het aaien extra uit te vallen. Hij heeft dan wel wat jeuk/irritatie in/bij zijn oren maar niet heel erg. Zit zeker niet constant te krabben.
We zijn al een tijdje gestopt met het belonen/verwennen met standaard hondenkoekjes en geven in plaats hiervan schapenvet blokjes of wat brokjes van zijn oude voer (lam/rijst). Zeker geen overdaad.
Nu heb ik toch op BP een paar oudere artikelen gevonden waarbij kip-allergie..soms in combinatie met granen allergie..voor dit soort klachten kan zorgen..
Voor mijn gevoel heb ik het voeren van graan echt tot een minimum beperkt maar in zijn KVV/Barf zit zeker wel kip.
Hoe groot achten jullie de kans..voordat dat ik direct de inhoud van mijn vriezer leeg..dat rauwe kip (dat schijnt ook minder allergie gevoelig te zijn dan verwerkte kip)..de boosdoener is? Ik heb denk ik genoeg KVV -mixen in huis om hem b.v. een dag of 5 zonder kip te voeren..eend zit er dan wel in...is dat het proberen waard?
Ik kom vooral op mijn vraag omdat een forum lid een topic heeft geplaatst waarin ze haar voer met kip weg doet vanwege klapperende oren..vrijwel direct na het eten van vlees met kip/kipproducten er in...
Boy krijgt diverse KVV (via BP) aangevuld met barfproducten als eendennek, geiten-onderdelen, lamsrib/kotelet etc.
Niets van wat hij krijgt zijn "kant en klaar"worsten van de dierenwinkel.
Ik hoop iets meer te weten te komen..
Alvast bedankt..
Laatst gewijzigd door Summerditches op do 14 feb 2013, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2601312
Natuurlijk kan je het altijd proberen, een tijdje geen kip geven en kijken wat er gebeurt. Allergieën voor kip, ook rauwe dus, heb ik hier op het forum wel eens voorbij zien komen.
Je kan het ook omkeren, een tijdje absoluut niks geven waar rijst of een andere graansoort inzit. Ik heb de indruk gekregen dat er heel wat bulldoggen zijn die heel slecht op rijst en andere granen reageren. Maar als je kvv-mixen geeft, dan moet je wel opletten dat die géén rijst of ander graan bevatten. En ik zou ook die brokjes niet meer geven ook al is het maar af en toe. 
Want ook een beetje rijst kan voor problemen zorgen. Ik heb er hier namelijk eentje die niet tegen rijst kan, en zelfs af en toe een brokje of hondesnoepje met rijst loopt niet goed af. Van deze hond werd gezegd dat hij allergisch was voor kippe-eiwit. (ongefundeerd natte vingerwerk van de da). Een rauw kippetje is nu zijn meest geliefde maaltijd  :D
Schapenvetblokjes zijn ook niet zo'n super idee, het schapenvet is bewerkt. Je kan beter gedroogde vleessnoepjes nemen. Die kan je ook eenvoudig zelf maken. Als je het vet voor zijn huid geeft, kan je dat beter vervangen door een goede visolie.
#2601393
pike schreef: Natuurlijk kan je het altijd proberen, een tijdje geen kip geven en kijken wat er gebeurt. Allergieën voor kip, ook rauwe dus, heb ik hier op het forum wel eens voorbij zien komen.
Je kan het ook omkeren, een tijdje absoluut niks geven waar rijst of een andere graansoort inzit. Ik heb de indruk gekregen dat er heel wat bulldoggen zijn die heel slecht op rijst en andere granen reageren. Maar als je kvv-mixen geeft, dan moet je wel opletten dat die géén rijst of ander graan bevatten. En ik zou ook die brokjes niet meer geven ook al is het maar af en toe. 
Want ook een beetje rijst kan voor problemen zorgen. Ik heb er hier namelijk eentje die niet tegen rijst kan, en zelfs af en toe een brokje of hondesnoepje met rijst loopt niet goed af. Van deze hond werd gezegd dat hij allergisch was voor kippe-eiwit. (ongefundeerd natte vingerwerk van de da). Een rauw kippetje is nu zijn meest geliefde maaltijd  :D
Schapenvetblokjes zijn ook niet zo'n super idee, het schapenvet is bewerkt. Je kan beter gedroogde vleessnoepjes nemen. Die kan je ook eenvoudig zelf maken. Als je het vet voor zijn huid geeft, kan je dat beter vervangen door een goede visolie.

Dank je voor je tips..daar heb ik zeker iets aan...en dan natuurlijk de hamvraag..hoe maak eenvoudig gedroogde vleessnoepjes..ik ben heel enthousiast "barfer"maar heb geen profesionele droger..kan je ook zonder droger zelf de snoepjes maken..vlees om te drogen heb ik in overvloed..
Wij hebben wel gedroogde biefstukreepjes van de dierenwinkel liggen maar daar is hij toevallig van de week enorm in gestikt/verslikt dus daar zijn we even klaar mee..alles andere opties zijn prima..
#2601478
eelke schreef: Ik heb een bohmannetje, die kostte maar iets van 30 euro :) ben dr erg gelukkig mee, heb er al heel wat kg mee gedroogd.
Hij is besteld! erg leuk..heb een ander forum lid waarvan ik wist dat die deze gebruikte ook gemaild en die was ook enthousiast
Dank jullie
Gebruikersavatar
Door pike
#2601728
Summerditches schreef: Hij is besteld! erg leuk..heb een ander forum lid waarvan ik wist dat die deze gebruikte ook gemaild en die was ook enthousiast
Dank jullie
Dat heb je snel gedaan! Ik wou nog zeggen: Ik ben begonnen met snoepjes maken in de oven, heb pas later een droogmachine aangeschaft  :)
#2602030
pike schreef: Dat heb je snel gedaan! Ik wou nog zeggen: Ik ben begonnen met snoepjes maken in de oven, heb pas later een droogmachine aangeschaft  :)
Ik durfde voor 30 euro de Bohman wel aan..volgens mij is het stroomverbruik lager dan een oven en als ik erg enthousiast wordt staat hij zo een paar keer aan :D
Als het goed is komt hij morgen al..heb er helemaal zin in..Heb ondertussen al mijn KVV nagekeken daar staat echt speciaal op vermeld dat er geen gluten, granen, rijst etc. in zit..Vanaf het weekend zelf gemaakt snoepjes..kijken hoe het gaat een paar dagen zonder rijst /graan
gr.
Door eelke
#2602037
Summerditches schreef: Ik durfde voor 30 euro de Bohman wel aan..volgens mij is het stroomverbruik lager dan een oven en als ik erg enthousiast wordt staat hij zo een paar keer aan :D
Als het goed is komt hij morgen al..heb er helemaal zin in..Heb ondertussen al mijn KVV nagekeken daar staat echt speciaal op vermeld dat er geen gluten, granen, rijst etc. in zit..Vanaf het weekend zelf gemaakt snoepjes..kijken hoe het gaat een paar dagen zonder rijst /graan
gr.
Ja dat drogen is erg leuk  :D
Door ellyE
#2602218
Mijn bouvier reageerde ook allergisch, onduidelijk waarvoor. Mijn dierenarts zei dat 95% van de allergieën een vlooien allergie is. Het ziet er naar uit dat hij gelijk krijgt..... Ik had zelf het idee dat hij voor eend allergisch was.
Ik heb hem toen vooral rund en kip gegeven en heel goed nagekeken dat hij geen graansoorten binnen kreeg, want dat zei iedereen gelijk op het forum.
Al met al eet hij nu alles, ook granen, hij is dol op brood en pasta, hoewel niet dagelijks, ook niet wekelijks, maar soms. En dat gaat prima. Eendkarkas vindt hij heel geweldig en hij heeft er geen last van.
Toevallig zag ik dat hij gisteren weer zo hijgerig was en vandaag begon hij neurotisch te bijten op zijn rug. Gisteravond heb ik hem al een anti vlooien tablet gegeven, even afwachten of dit helpt en dan ja, moet ik toegeven dat de DA gelijk had, een vlooienallergie dus.
#2602267
ellyE schreef: Mijn bouvier reageerde ook allergisch, onduidelijk waarvoor. Mijn dierenarts zei dat 95% van de allergieën een vlooien allergie is. Het ziet er naar uit dat hij gelijk krijgt..... Ik had zelf het idee dat hij voor eend allergisch was.
Ik heb hem toen vooral rund en kip gegeven en heel goed nagekeken dat hij geen graansoorten binnen kreeg, want dat zei iedereen gelijk op het forum.
Al met al eet hij nu alles, ook granen, hij is dol op brood en pasta, hoewel niet dagelijks, ook niet wekelijks, maar soms. En dat gaat prima. Eendkarkas vindt hij heel geweldig en hij heeft er geen last van.
Toevallig zag ik dat hij gisteren weer zo hijgerig was en vandaag begon hij neurotisch te bijten op zijn rug. Gisteravond heb ik hem al een anti vlooien tablet gegeven, even afwachten of dit helpt en dan ja, moet ik toegeven dat de DA gelijk had, een vlooienallergie dus.
Dank je voor het meedenken..Boy heeft een spierwitte vacht dus een vlo is redelijk zichtbaar..ik behandel hem met de normale regelmaat tegen vlooien en het grote verschil met het gedrag van jouw bouvier..Boy jeukt, bijt en krapt nooit in de buurt van die plekjes. Ik hou het zeker in gedachte maar zet eerst even in op de voeding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door