Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door gerdadamen
#2593701
Al vind ik mezelf nog een "gehakte barfer" ik geloof dat ik er redelijk in kom nu, voorlopig blijf ik het gehakte vlees nog even geven,
Toch leuk om van jullie advies te krijgen over ons menu voor Joy herder pup van bijna 12 weken en 10,5 kilo.

Maandag:  ganzehartjes 200 gr –  haas -kip-wildbot 400 gr 
Dinsdag:      pens  300 gr  -              haas -kip-wildbot 300 gr sardientje of zalm.
Woensdag: pens 200 gr-                  haas -kip-wildbot 250 gr  paardenvlees 200gr
Donderdag:paardevlees 300gr-        haas -kip- wildbot 250 gr  niertjes 100 gr
Vrijdag:        rundermix 300 gr –        haas -kip- wildbot 300 gr    groenten 100 gr  1 ei
Zaterdag:    rundermix 200 gr-        haas -kip-wildbot 300 gr lever  100 gr sardientje of zalm
Zondag:      200 gram ander vlees    haas -kip- wildbot  300 gr    groenten 100gr  sardientje of zalm

Ik wissel het botvlees af in kipkarkas (al vind ze dit niet echt lekker) haaskarkas of wildkarkas.
Spiervlees heb ik nu rund en paard maar als ik nieuw bestel kan dat weer wat anders zijn. Ik heb begrepen dat afwisseling het beste is.
Door Lizzy
#2596029
[quote="gerdadamen"]
Al vind ik mezelf nog een "gehakte barfer" ik geloof dat ik er redelijk in kom nu, voorlopig blijf ik het gehakte vlees nog even geven,
Toch leuk om van jullie advies te krijgen over ons menu voor Joy herder pup van bijna 12 weken en 10,5 kilo.

Maandag:  ganzehartjes 200 gr –  haas -kip-wildbot 400 gr 
Dinsdag:      pens  300 gr  -              haas -kip-wildbot 300 gr sardientje of zalm.
Woensdag: pens 200 gr-                  haas -kip-wildbot 250 gr  paardenvlees 200gr
Donderdag:paardevlees 300gr-        haas -kip- wildbot 250 gr  niertjes 100 gr
Vrijdag:        rundermix 300 gr –        haas -kip- wildbot 300 gr    groenten 100 gr  1 ei
Zaterdag:    rundermix 200 gr-        haas -kip-wildbot 300 gr lever  100 gr sardientje of zalm
Zondag:      200 gram ander vlees    haas -kip- wildbot  300 gr    groenten 100gr  sardientje of zalm

Ik wissel het botvlees af in kipkarkas (al vind ze dit niet echt lekker) haaskarkas of wildkarkas.
Spiervlees heb ik nu rund en paard maar als ik nieuw bestel kan dat weer wat anders zijn. Ik heb begrepen dat afwisseling het beste is.
[/quote]

Sorry dat ik nu pas reageer! Druk met mijn aanstaande nestje :-[

Ik heb echt geen idee wat ik ervan moet vinden... Wat is haas, kip, wildbot? In welke verdeling is dat, het haas, kip en wild? En is dat kaal bot? Of zit daar ook het vlees bij?

Het zelfde geldt voor rundermix. Ik heb geen idee wat daar in zit?

Ik zie dat je 3 keer per week zalm of sardientjes voert. Nou weet ik niet hoeveel dat is, maar ik zou dat bij 2 keer per week houden.

Afwisseling is inderdaad het beste.
Door gerdadamen
#2598369
Fijn dat je reageert,
Probleem is dus dat ik in duitsland zit en daar de verhoudingen niet bijgeschreven worden.
Ben al druk bezig met een leverancier zoeken in nederland die ook hier wil leveren.
Wildbot is vlees met bot, haas is haaskarkas met vlees, kip is hunerkarkas, dus ook vlees met bot.

Vis geef ik dan 50 gr of 1 sardientje.


De rundermix had ik in eerste instantie besteld en moet op nog 4 pakjes te gaan maar daar wil ik verschillende soorten spiervlees voor gaan geven van verschillende dieren.
Ook wilde ik yoghurt gaan geven hoeveel zou ik daarvan bij moeten geven?

Fijn dat je er even naar wil kijken want het blijft nog steeds lastig al lees en leer ik steeds meer.
Ik bestel bij das tierhotel. zag op internet natuurlijkrauwvoer.nl die vermelden wel de hoeveelheden erbij en willen wel over de grens leveren.
Door Anne in Zweden
#2598629
[quote="gerdadamen"]
Al vind ik mezelf nog een "gehakte barfer" ik geloof dat ik er redelijk in kom nu, voorlopig blijf ik het gehakte vlees nog even geven,
Toch leuk om van jullie advies te krijgen over ons menu voor Joy herder pup van bijna 12 weken en 10,5 kilo.

Maandag:  ganzehartjes 200 gr –  haas -kip-wildbot 400 gr 
Dinsdag:      pens  300 gr  -              haas -kip-wildbot 300 gr sardientje of zalm.
Woensdag: pens 200 gr-                  haas -kip-wildbot 250 gr  paardenvlees 200gr
Donderdag:paardevlees 300gr-        haas -kip- wildbot 250 gr  niertjes 100 gr
Vrijdag:        rundermix 300 gr –        haas -kip- wildbot 300 gr    groenten 100 gr  1 ei
Zaterdag:    rundermix 200 gr-        haas -kip-wildbot 300 gr lever  100 gr sardientje of zalm
Zondag:      200 gram ander vlees    haas -kip- wildbot  300 gr    groenten 100gr  sardientje of zalm

Ik wissel het botvlees af in kipkarkas (al vind ze dit niet echt lekker) haaskarkas of wildkarkas.
Spiervlees heb ik nu rund en paard maar als ik nieuw bestel kan dat weer wat anders zijn. Ik heb begrepen dat afwisseling het beste is.

[/quote]

Als ik het goed begrijp, voer je dus óf haasbot, of kipbot, of wildbot, en dan van Tierhotel. Welk kipbot is het? De gewolfte Hühnerhälse of het gemalen Bio-Huhn? Ik denk dat dat nogal verschil maakt, omdat het Bio-Huhn een complete kip is geweest en naar verhouding veel meer spiervlees bevat dan de gemalen nekken. De haas, is dat Hasenhack of gewolftes Hasenfleisch? In het Fleisch zit geen bot, in de Hack wel. Het wildbot heeft, vind ik zelf, een mooie verhouding bot-vlees, al vindt Mowgli in Berlijn dat het te veel bot bevat voor haar kat. Is een kwestie van even de Kötels in de gaten houden.

De rundermix bevat geen bot, alleen spiervlees, strot en orgaan/pens, dus da's goed te combineren met vleesbot.

Je voert nu dus 4400 gram per week? Waarvan 2100 gram vleesbot (47%), 700 gram puur spiervlees (15%), 900 gram puur orgaan (20% waarvan 11% pens), 200 gram groente (4,5%) en 500 gram rundermix (11%, waarvan dus een deel spiervlees, beetje kraakbeen van de strot, en verder hart, lever, long en pens/boekmaag).

Die verhoudingen zijn op zich niet verkeerd hoor, al zou je spiervlees wel omhoog mogen, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor Huhn je voert, hele gemalen biokip of nekken. En de rundermix bevat natuurlijk geen bot, dat scheelt. Maar ervan uitgaande dat spiervlees duurder is dan strot en orgaan, denk ik er in die mix minder spiervlees en meer van al het andere zit, zodat je spiervlees wat aan de lage kant blijft.

Je voert af en toe kipkarkas, haaskarkas en wildkarkas? Bedoel je dat je die ongemalen geeft? Da's niet erg, maar haaskarkas en wildkarkas (ik neem aan dat je reeribjes bedoelt? Want echt karkas van wild zou veel te hard zijn!) zijn geen beginnersbotten. Wacht daar nog even mee totdat je hond echt een lekker zuur maagzuur heeft en alle zachtere botten (kip) goed verteert.

Maar al met al zal je Hündchen hier niet van omkiepen hoor, dit zit best goed in elkaar zo!
Door gerdadamen
#2598837
Hoi Anne, ik voer hasenhax en dan de ander dag weer wild bot alles gehakt nog steeds. En de kip is hunerkarkas gewolft.
Inmiddels voeren we 3 maaltijden van 220 gram en hebben daarbij het spiervlees wat omhoog gegooid. Ze weegt nu 11,3 kilo.

Af en toe krijgt ze wat fruit, nu heb ik begrepen dat je dat dan weer beter kunt pureren klopt dat?
Door gerdadamen
#2598841
Thanx, Ben weer blij met jullie hulp hoor wil het barfje hier niets te kort doen.

Als knabbel krijgt ze af en toe ook nog gedroogde pens of een runderoor of gedroot runder hart dan heeft ze wat anders te knagen dan de ledematen van de familie hier.
Door Mowgli
#2599118
[quote="Anne in Duitsland"]
Het wildbot heeft, vind ik zelf, een mooie verhouding bot-vlees, al vindt Mowgli in Berlijn dat het te veel bot bevat voor haar kat. Is een kwestie van even de Kötels in de gaten houden.[/quote]Ik vind dat ook van het bio hähnchenhack, daarvan krijgt Mowgli ook krijtpoep. Toen ik begon met zelf kvv malen, zat ik op 50% vleesbot, dan gebruikte ik kippenvleugels, maar nu met de grote voorraad gemalen vleesbot van Tierhotel zit ik op 40% vleesbot.
Door Anne in Zweden
#2599138
[quote="gerdadamen"]
Hoi Anne, ik voer hasenhax en dan de ander dag weer wild bot alles gehakt nog steeds. En de kip is hunerkarkas gewolft.
Inmiddels voeren we 3 maaltijden van 220 gram en hebben daarbij het spiervlees wat omhoog gegooid. Ze weegt nu 11,3 kilo.

Af en toe krijgt ze wat fruit, nu heb ik begrepen dat je dat dan weer beter kunt pureren klopt dat?
[/quote]

Als het gewoon voor de leuk is, hoef je het niet te pureren hoor. Ik maak iedere ochtend een smoothie van twee bananen voor mezelf, en zodra die bananen "knak" gaan (je weet wel, als je het puntje eraf buigt), komt Laika vanuit de woonkamer om een stukje bedelen.  :D Zo ook als ik in het weekend een grote fruitsalade maak voor het ontbijt, of als ik groente en een paar appels schoonmaak om te juicen. Dan staat Laika altijd naast me om fruit en groente te bedelen. In zulke gevallen pureer ik niets, dat is voor de leuk. Als je systematisch fruit wilt geven, dan is pureren wel een goed idee, maar denk er dan wel om dat je het fruit niet tegelijk met het vlees geeft, want dan gaat de boel gisten. Met uitzondering van appels, geloof ik.
Door gerdadamen
#2601219
Super!

Net weer een bestelling binnen gekregen van das tierhotel.

Menu uitgebreid met paarden, kangoeroe, runder en kippen vlees. Helaas hadden ze weinig vleesbot dus dat blijft het wildbot en hunerkarkas.

Puur gemakzucht heb ik ook de rolletjes groentemix erbij. Ik werk in de zorg en helaas momenteel erg veel uren. Wilde van de zomer eens zelf gaan kijken te pureren als de groente wat goedkoper is of de groententuin hier klaar.
Door Mowgli
#2601461
[quote="gerdadamen"]
Wilde van de zomer eens zelf gaan kijken te pureren als de groente wat goedkoper is of de groententuin hier klaar.
[/quote]Ja da's ook zoiets, hier in DE (in ieder geval Berlijn) zijn groenten schreeuwend duur, slechte kwaliteit en weinig keus  >:(  :-\
Door Mowgli
#2601638
[quote="gerdadamen"]
Betaal bij TH 1,85 voor 5 rolletjes van 200 gram, vond dat nog wel gaan en tja gemakzucht he! ;)
[/quote]Dat valt enorm mee. Voor die prijs kun je zelf geen groentenmix maken met groenten uit de winkel....
Door Anne in Zweden
#2601657
[quote="Mowgli"]
Dat valt enorm mee. Voor die prijs kun je zelf geen groentenmix maken met groenten uit de winkel....
[/quote]

Nou ja... als je ziet wat erin zit: 40% Birnen,25% Äpfel und Kohlrüben und nur 10% Karotten. Persoonlijk noem ik dat geen groentemix.

En die andere mixen zijn al niet veel beter: wortel, rode biet, appel en spinazie. En in een van de mixen zit prei, godbetert!

Ik snap dat een mens het soms te druk heeft om groentemix te maken, Gerda, dus het is niet als kritiek bedoeld, maar ik vind dit dus mixen van nix, die van TH.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 14 feb 2013, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2601790
[quote="Anne in Duitsland"]
Nou ja... als je ziet wat erin zit: 40% Birnen,25% Äpfel und Kohlrüben und nur 10% Karotten. Persoonlijk noem ik dat geen groentemix.

En die andere mixen zijn al niet veel beter: wortel, rode biet, appel en spinazie. En in een van de mixen zit prei, godbetert!

Ik snap dat een mens het soms te druk heeft om groentemix te maken, Gerda, dus het is niet als kritiek bedoeld, maar ik vind dit dus mixen van nix, die van TH.
[/quote]Ik had verder niet naar die mixen gekeken, maar da's inderdaad geen groentenmix en niet de bedoeling.... Maar evengoed ook met fruit krijg ik dat voor die prijs niet voor elkaar  ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door