Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2599933
Ik wil voor t eerst lamsnekken geven aan mijn dalmaatje. Het bot lijkt me zo hard. De kippennekken en kippenvleugels kauwt ze heel goed dus wilde ik nu iets anders voor haar proberen. K vraag me alleen af of t dus niet t hard is. Hoe doen jullie dit?
Door nienk
#2599940
essievanderkraan schreef: Ik wil voor t eerst lamsnekken geven aan mijn dalmaatje. Het bot lijkt me zo hard. De kippennekken en kippenvleugels kauwt ze heel goed dus wilde ik nu iets anders voor haar proberen. K vraag me alleen af of t dus niet t hard is. Hoe doen jullie dit?
ik heb wel eens lamsnek gehad. erg hard. veel bot, weinig vlees. ik doe dat soort dingen 'samen' met Reus, dwz, ik ga met Reus op een handdoek in de kamer zitten, en Reus mag dan bij mij lekker aan dat bot knauwen. op die manier kan ik hem zo laten knagen dat hij geen domme dingen probeert te doen. Hij krijgt dat soort dingen dus niet zo vaak, het is meer voor de leuk en lekker tandenpoetsen.

als stap na kippennek en vleugels zou ik eerst bijvoorbeeld mooie jonge goed bevleesde lamsribben nemen. of karkas van kip/konijn/eend.
#2599976
Bedankt voor je reactie  :)
Het grappige is dat er juist heel veel vlees omheen zit en een klein rond botje. En dat terwijl ik het als botvlees had gekocht. Eet jou hond het bot uiteindelijk wel op? Zou met een hamer stuk slaan een idee zijn?
Door nienk
#2600590
essievanderkraan schreef: Bedankt voor je reactie  :)
Het grappige is dat er juist heel veel vlees omheen zit en een klein rond botje. En dat terwijl ik het als botvlees had gekocht. Eet jou hond het bot uiteindelijk wel op? Zou met een hamer stuk slaan een idee zijn?
hm, die ik had zijn gewoon een paar wervels aan elkaar.

misschien kan je er even een foto van plaatsen?

Reus eet het bot niet op, hij schraapt er wat van af enzo, maar het echte bot gooi ik na 1 of 2 keer een tijd en lekker op kluiven weg
#2600662
essievanderkraan schreef: Ik wil voor t eerst lamsnekken geven aan mijn dalmaatje. Het bot lijkt me zo hard. De kippennekken en kippenvleugels kauwt ze heel goed dus wilde ik nu iets anders voor haar proberen. K vraag me alleen af of t dus niet t hard is. Hoe doen jullie dit?
Ik vind de overstap van kippennekken en -vleugels naar lamsnek veel te groot, eerlijk gezegd. Kun je ze nog een tijdje bewaren en eerst iets anders geven - eendennekken of kleine kalkoennekken, of een konijnkarkast of -poot of zo?
#2601164
Ik heb de lamsnekken nog niet gegeven. Ik vind het erg lastig om aan ander botvlees te komen. Ik heb nu besteld bij Lida via dit forum maar dat duurt nog even voordat ik dat thuis heb. En wat vindt je van lamsribjes? Daar kan ik nl wel aan komen.
Hetgeen jij voorsteld daar kan ik niet aan komen  :'(
Bedankt voor je reactie, als beginneling kan ik alle tips gebruiken :)
Door nienk
#2601353
essievanderkraan schreef: Geen lamsnekken meer dus  ;)
Ik dacht kippennekken, volgende stap kan een lamsnekken zijn.
Ga gewoon t vlees eraf halen en bot weggooien.
je kan ze ook gewoon bewaren totdat je honden wat gevorderd zijn hoor, mits ze dus niet zo hard zijn dat er zelfs voor een gevorderde hond niet aan te beginnen is.
#2601634
essievanderkraan schreef: Ik heb de lamsnekken nog niet gegeven. Ik vind het erg lastig om aan ander botvlees te komen. Ik heb nu besteld bij Lida via dit forum maar dat duurt nog even voordat ik dat thuis heb. En wat vindt je van lamsribjes? Daar kan ik nl wel aan komen.
Hetgeen jij voorsteld daar kan ik niet aan komen  :'(
Bedankt voor je reactie, als beginneling kan ik alle tips gebruiken :)
Kleine, zacht lamsribjes zouden wel kunnen denk ik, voor een dalmaat. Jammer dat je geen karkas van konijn of eend kunt krijgen, dat zijn mooie tussenstapjes.

Ik heb een paar jaar geleden hier in Duitsland ook lamsnekken geprobeerd; de leverancier had beloofd dat ze mooi zacht waren, maar die heeft dat waarschijnlijk vanuit Duits barfoogpunt bekeken (in Duitsland worden ook knalharde dragende botten gegeven, "die houden het gebit zo mooi schoon" - ja, of de tanden breken ervan af, natuurlijk ::)), want ik vond ze knetterhard. Omdat ik ze had meegenomen naar Zweden en daar niet aan vervangend vleesbot kon komen, heb ik de lamsnekken met een hakbijltje stuk voor stuk tot moes geslagen en toen pas aan mijn honden gegeven. Dat is altijd goed gegaan, zo konden ze ze moeiteloos eten, maar mijn honden barften toen al een paar jaar, dus dat durfde ik wel aan. Maar nogmaals, voor een hond die alleen kippennekken en -vleugels heeft gehad, is de overstap naar lamsnekken echt te groot.
Gebruikersavatar
Door pike
#2601710
Alba schreef: Ik heb ooit hertennekken gehad, die vond ik ook veel te hard. Ik geef alleen nekken van kip, eend, kalkoen, ed.
Ik heb ook een keer hertennekjes gehad, denkende dat dat wel zou gaan, ze waren niet groot en er zat veel vlees aan. Dat was in Denemarken en ik was heel blij dat ik deze vleesbotten voor de honden tegenkwam want doorgaans is het kip, kip en nog eens kip.
Maar het bot wat daarin zat was heel erg hard, en sommige wervels vond ik ronduit eng. Op het laatst bleven ze op zo'n  wervel bijten, van links naar rechts in de bek duwend proberen die te kraken. Ik heb ze weggenomen, bang dat ze die in zijn geheel zouden inslikken (omdat ze ze niet gekraakt kregen) en daar in zouden stikken. De volgende ochtend had ik bovendien ook nog twee kotsers, die stukjes wervel teruggaven. Dus nee, dat soort nekken doen we niet meer aan. Een flinke lams- of reeënkop is voor mijn honden geen probleem, dus dit soort nekken moet echt bikkelhard zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door