Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wendyv123
#2599577
Ik heb twee katten van ongeveer 1 jaar die ondertussen meer dan een half jaar op KVV staan. Momenteel hebben ze nog perfect mooie tanden. Ik ben nog niet zo ver dat ik ga barfen, dit gaat nog iets te ver voor mij + tijdgebrek + plaatsgebrek in de diepvriezer. Kunnen jullie mij advies geven wat ik een onervaren kat kan geven als snack ? Liefst ook iets wat ik gemakkelijk kan verkrijgen zonder dat ik daarvoor kilo's bij een speciaalzaak moet kopen.
Door Mevroi Kruim
#2599715
Veel dsz verkopen gedroogd vlees, bv kipfilet. Pens zou ik niet doen  ::) in kleine stukjes breken en snackjes.
Tja, en natuurlijk kuikens, en kippennekken, dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2599923
Mevroi Kruim schreef: Veel dsz verkopen gedroogd vlees, bv kipfilet.
Tegenwoordig zelfs bij de c1000... Zelf koop ik altijd van Ropa of droog ik zelf..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2599949
Ik droog zelf long.  Rauw lusten ze dat niet graag, het heeft niet veel voedingswaarde en is erg goedkoop, dus ideaal om een snackje van de maken.
En gedroogde pens lusten er hier ook 2 van de 3 erg graag.  Die is gewoon uit de winkel.

Gedroogde luchtpijpjes vinden ze hier nog het lekkerst (vb van haas of konijn) en dat droogt heel snel en kraakt dan zo lekker  :D
Door wendyv123
#2600001
ik heb geen droogmachine. Hier in de dierenwinkel kan ik inderdaad lapjes gedoogd vlees kopen, wel niet goedkoop maar helemaal zonder toegevoegde prut. Eendagskuikens, daar ben ik nog niet aan toe.... dat gaat net een beetje te ver voor mij. Kippevleugels, zou dat iets zijn ? Mag ik ze dat zomaar geven of moet ik die eerst bewerken ? Kunnen ze dit zelf aan of moet ik er bij blijven zodat er niets mis gaat de eerste keer ?
Door Mowgli
#2600010
Kippenmaagjes vallen hier sinds een aantal maanden weer erg in de smaak. Kun je "gewoon" bij de islamitische slager / supermarkt kopen. Is niet duur en neemt niet teveel plaats in (vind ik) en ideaal om tanden te poetsen.
Door Shanti en co
#2600198
Als de kippenvleugels het eerste bot is wat ze krijgen zou ik ze wel even bewerken met een hamer zodat de botjes gebroken zijn en het wat makkelijker eet.

Wanneer de katten (en hond trouwens ook) vleesbot eten blijven wij altijd in de buurt met zicht op hen, vaak kijken we tv ofzo. Onze Frummel heeft zich een keer of 3 in een eendennek verslikt omdat die wel in 1x door zijn keel paste.  ::) (die sla ik nu altijd plat)
Gelukkig kreeg hij hem elke keer zelf weer uit zijn strot dus waren wij niet nodig maar voor de zekerheid blijven we er dus altijd bij.

Wij hebben trouwens ook geen droogmachine maar ik heb een keer met de magnetron-oven, op oven stand 40C, long en hart gedroogd. Shanti (de hond) en Frummel zijn er gek van maar die andere twee hoeven het niet. Vooral hart vind Frummel lekker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2600344
Ik gebruik een gewoon klein oventje dat we zelf niet meer gebruiken en ik kan verplaatsen. Heb het liever niet in de keuken.
Maar voor katten heb je niet zoveel nodig en als je de over een keertje vol legt kan je al een heel stuk verder.

Ik heb hem op 49-50° laten draaien, met een lepel tussen de deur.  De deur moet je zeker op een kiertje kunnen zetten, anders kan het vocht niet weg.  Het is niet de bedoeling het te bakken, maar gewoon het drogen te versnellen met de warmte.  Is wel nodig, heb ik gemerkt.  Als het te traag droogt in het begin van het proces, gaat het bederven. 
Door Sannetje
#2602458
Je kunt ze ook gewoon een stukje kipfilet of rundvlees geven van wat je zelf gaat eten (zolang het niet gekruid is uiteraard).
Door wendyv123
#2602541
Rund zijn ze precies niet zo gek van.... een stukje rauw stoofvlees was geen succes als snack. Ik heb hele haringen besteld, ben benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Moet ik die in stukken snijden of mag ik hen dit gewoon zo aanbieden ?
Door Mowgli
#2602689
Je kunt het ze heel aanbieden. De meeste katten eten hele vissen zonder problemen. Kun je het altijd nog in stukjes snijden als ze miepen. Sommige katten eten de kop en/ of staart niet graag, sommige katten eten alleen het vlees van de vis.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door