Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door happy girl
#2599305
als het goed is krijg ik van de week een hoop barf spul binnen en nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie dat verpakken en per hoeveel? per dag? per soort? ik dacht om per maaltijd te gaan verpakken in boterhamzakjes , dus bot,spier,orgaan en een klein beetje groente . Het gaat om maaltijden van 100 gram per keer en dat 2 keer per dag. Is dat handig? Of doen jullie bot apart ,spier apart, orgaan apart? wat werkt voor jullie fijn?ik dnek nl dat als ik alles apart in zakjes doe het zo n gepiel word met grammen? bedoel wat is nou 15-20 gram orgaan ;-)
Door Eranthe
#2599322
Ik verpak per dag en alles apart van elkaar (het spiervlees, vleesbotten, orgaan, groenten). Ik laat het ook apart van elkaar ontdooien. Ik verbruik nog wel te veel zakjes naar mijn idee, maar heb nog geen pasklare oplossing hiervoor gevonden.
Door Esther Q
#2599422
Je kunt ook voor een aantal dagen verpakken. Ik deed altijd spier, bot, orgaan apart en dan in porties van een dag of 3 bij elkaar in een zak.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2599439
Ik ga dit topic even volgen want ook ik ga deze week voor het eerst van start.
Ik zal je zeggen hoe ik het wou gaan doen, maar kan dus nog niet vertellen of dit effectief is. Ik wou al het vlees apart verpakken. Het orgaan in porties van 100 en 50 gram en spier in 250gram omdat hij dat standaard per dag eet. Op deze manier kan ik elke avond een paar zakjes uit de vriezer plukken om een nachtje te laten ontdooien. Het vleesbot kom ik op een halve kilo per dag uit dus ga dit ook per halve kilo verpakken. Ik heb 3 kleuren markeerstiften gehaald zodat ik per soort (spier, bot en orgaan) een kleur kan kiezen en zo makkelijk in de gaten kan houden hoeveel ik nog van ieder heb.
Door Shanti en co
#2599501
Voor Shanti verpak ik het vleesbot en vlees per portie, haar orgaan zit per 4 blokjes (2 weken) verpakt in een zakje en de groentemuffins (prut bevriezen in muffinvormpjes) zitten samen in 1 zak. Nu zijn haar vlees(bot) porties per 300-600g verpakt dus die vullen de zakjes goed.
Sommige dingen laat ik gewoon in de verpakking waarin ik het koop zitten, zo zijn de konijnenkoppen per 2 (+/- 300 gram) verpakt. De zalmkoppen ook dus die sla ik alleen los van elkaar en de lamspensen krijgt ze ook heel.

Voor de katten (2x 100g/dag) heb ik het per week in 3 zakjes verpakt, ontbijt en avondeten bij elkaar. Voor die kleine hoeveelheden vind ik het zonde om het per ding te verpakken en het blijft prima een dag goed in de koelkast.
Door Annemarie Rijnveld
#2599531
Ik verpak per soort in de totale daghoeveelheid, in aparte zakjes, dus voor vleesbot ca 450 gram, voor spiervlees ca. 300 gram enz.
Vleesbot gaat in de tas voor vleesbot, spier in een andere tas voor spier, organen in de tas voor orgaan enz.

Meestal neem ik dan voor 3 dagen uit de vriezer, haal het uit de zakjes, en ik laat het ontdooien in dozen met deksel, (voor iedere dag een aparte ontdooidoos): hierdoor gaan de dooisappen niet verloren.

Soms heb ik te grote stukken voor een daghoeveelheid, en heb ik geen zin het te hakken. Dan krijgt Yuma 2 dagen achterelkaar hetzelfde te eten, aangevuld met iets anders. Of zij krijgt de ene dag meer aan vleesbot, en de dag erna krijgt ze dan wat minder. Is het evenwicht weer hersteld.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2599539
de kleine hoeveelheden groentemix of orgaanmix kun je in een silicone muffin houder of rubberen ijsblokjesbak scheppen die je er later weer makkelijk uit kunt halen en ze in een plastic bakje doen .....
Door Martine-Tom
#2599544
Hier gaat er een pond gemalen barf per dag doorheen, ik verpak het per soort (spier, orgaan en bot) bot en spier per 200 gram en orgaan per 100, elke dag 3 zakjes, mengen en voeren.
Door Simone V
#2599579
Ik verpak alles apart. Vleesbot, spiervlees, aparte onderdelen van het orgaan (dus 60 gram lever per zakje) en de groenten.

Elke ochtend pak ik het orgaan of spiervlees uit de koelkast voor het ontbijt en leg dan gelijk voor de volgende dag weer in de koelkast om te laten ontdooien. in een bakje zodat inderdaad de sappen niet verloren gaan.
En elke avond krijgt Sita vleesbot, en hup het volgende zakje leg ik in de koelkast voor de volgende avond.
In de vriezer is 1 lade voor bot, 1 voor orgaan en ook nog bot
en de laatste lade is voor spiervlees.

ik verbruik ook teveel zakjes, maar dit werkt voor mij goed, zeker omdat mijn vriezer zo klein is. Ik zie ook niet zo goed hoe ik dit anders zou kunnen doen.
Door Cupcake
#2599771
Ik gebruik ook veel zakjes en verpak alle vleesbot per 500 gram (is 1 dag), 250gram spiervlees en orgaan doe ik per dag verpakt en ik heb diepvrieszakken waarin 2 kg zakjes passen; daarop schrijf ik wat erin zit met een datum, zodat ik weet dat dingen niet te lang liggen.
Ultra zuinig is het niet, maar wel erg overzichtelijk.
Op de vriezer staat wat in welke dag voer, dus ik kan elke dag zonder na te denken pakken wat er de volgende dag gegeten wordt, lekker hersenloos.
Door Heidi T.
#2599913
Hier ook een kleiner hondje. Ik koop het meeste per kilo. Het botgedeelte geef ik zo'n 100 gram per dag. Een konijnenkop bv is zwaarder maar die ga ik niet in stukken hakken om gepast te geven. Dit botgedeelte gaat in 1 zakje. Het spiervlees, de orgenen, pens en groente snij ik in stukken en vries ik in silicone cupcakes op een dienblad in. Als het bevroren is stop ik dit in 1 grotere zak. Als ik dan het botgedeelte in de zakjes stop kan ik vaak gelijk spiervlees en orgaan/groente erbij doen en zo heb ik dan gelijk voor 1 dag het eten klaar. Ik heb 7 zakken met alle dagen van de week en iedere dag hoef ik dan alleen maar een zakje uit de goede dag te halen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2599919
Ik verpak het per dag per hond (bot+vlees+orgaan), dus 2 zakjes voor 2 honden. Alleen de groentes heb ik apart. Als mijn honden allebei hetzelfde zouden eten, had ik dit ook nog samen verpakt, maar dat gaat hier niet.
Door nienk
#2599921
Voor Reus heb ik bakjes met zijn spiervlees plus orgaan voor 2 dagen, en zakjes met vleesbot voor 2 dagen. groente prut vries ik in in ijsblokjesvormen, die blokjes gaan dan, als ze bevroren zijn uit het bakje en in een zakje.
Door Ingrid S
#2599975
Ik ben ook net begonnen met BARF. de eerste week zit erop. ik had voor 4 weken ingekocht. en alles verpakt per soort per dag. wel voor mijn 3 honden bij elkaar in 1 zakje. dit heb ik in 4 grotere tassen verpakt per week. dus als 1 zak leeg is dan hebben ze alles wat ze die week moeten eten ook gehad. Nu ga ik spullen op verschillende tijden binnen krijgen. en ben van plan dit gewoon in dag porties (voor 3 honden in 1 zakje) per soort te verpakken en in de lades te verdelen in bot, spier en orgaan. ga dan met markeer stiften diersoort aangeven.

las net over stikkers bij de action met de dagen erop (iedere dag een kleur) misschien is dat wel handig. kun je via de stikker aangeven welk onderdeel je uit de lade moet voeren. (bv maandag rood bot maandag rood spier, volgende keer dinsdag oranje bot en oranje orgaan(hart) woensdag groen bot groen spier, donderdag blauw bot en blauw orgaan nier, enz. enz.)

Ben er ook nog niet uit dus.......
Door ellyE
#2599997
Na een jaar prutsen en diepvriesduiken om het juiste vlees / bot of orgaan te pakken, heb ik sinds 2 weken de oplossing voor mezelf: ik heb 5 stevige plastic zakken en daar doe ik de dag hoeveelheid voor de honden in. Hoef ik 's morgens alleen maar met mijn duffe hoofd een plastic tas uit de diepvries te pakken, ik gooi de inhoud in een plastic bak. Kan dat mooi een dag ontdooien, is dus voor de volgende dag. om de paar dagen heb ik wel even tijd om voor een paar dagen de dagmaaltijd samen te stellen. Ik heb ook altijd Lotgerink klaar liggen, voor niet nadenk dagen.
Mijn honden krijgen wel elke dag een complete maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door