Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Boutje
#2592452
Na een aantal mislukte barfpogingen hier wegens kieskeurige eters en proportioneer gedoe en zo (zie vroeger) was ik terug naar kvv gegaan. Ze deden het uitstekend op Mothers Pride maar als ik dan toch eens tussendoor iets anders of wat barfhapjes gaf werd er gebraakt of hadden er enkelen diarree. Dus nu voer ik voor de helft MP en voor de helft van alles en nog wat van kvv merken en smaken en dit gaat goed.
Ik neem wel de kwalitatief betere (in mijn ogen dan) kvv's en zit zo rond de 3 a 4 euro per kilo. Er gaat 2 kilo per dag doorheen hier.

Nu wil ik zelf kvv gaan maken, of eigenlijk vooral vlees, groenten en organen mengen, kippevleugeltjes en licht bot eten de meesten wel zo, voor de anderen maak ik dan een bottenmix.
Ik kan waarschijnlijk een kenwood mg 7000 van iemand overnemen, met de hier bekende grovere maalschijf er bij :D

Gewoon een barf-menuutje maken, mengen, malen en invriezen?
En als ik vb bij Lupa bestel, kan ik dan de boel gerust ontdooien, malen en opnieuw invriezen?
Maak ik dan best porties per smaak of gewoon per keer 60 kilo in totaal malen, in een grote ton gooien, mengen en per kilo invriezen?
Alle tips welkom!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2592456
Ja, je kan alles even laten ontdooien en dan malen en opnieuw invirezen.

Of je aparte smaakjes maakt of alles op 1 berg gooit is geheel je eigen keuze. Als het je hond dan niet utimaakt dat hij tig weken/maanden hetzelfde smaakje eet, dan kan dat laatste gewoon. Net wat je zelf het handigst vindt.

Als ik het maak is het idd ook alles in 1 grote ton en mengen maar. Maar ik maak nooit 60 kilo oid. Dan ga je voor het mengen bijna neigen naar zo'n boormachine met kneedhaak, anders heb je toch wel fling spierballen nodig.
Door Boutje
#2592490
Hahaha, spierkracht voor het mengen over het hoofd gezien!
Denk dat ik dan toch per 10 of 20 kg een smaakje maak.
En dan konijn en makreel gemengd met iets wat iedereen wel lust.
Voordeel hier van enkele dagen na elkaar het zelfde geven is dat ze het uiteindelijk meestal wel eten. Nadeel is waarschijnlijk weer last als ik eens iets anders voer.
Door Boutje
#2596155
Vandaag even proefgedraaid en met de hulp van spacentrifuge, vleesmolen, mengkom (grote extra brede emmers gevonden met afgeronde bodem zodat er minder blijft hangen en het vlotter mengt) en nog wat keukenspul 4 kg kvv gemaakt.
Zag er prima uit, lekker grof en de hondjes hebben het allemaal met smaak opgegeten!
Maandag komt de grote bestelling aan en gaan we er 80 kg maken in 4 smaken.
Nu ging het super vlot, ik sneed groenten, karkas en vlees, 1 dochter aan de sapcentrufuge en de oudste aan de vleesmolen en de 2 jongsten buurt om beurt in de emmer gieten en roeren. Als ze altijd even goed mee helpen...  ::) :biggrin2:
Door saskia37
#2596489
[quote="Boutje"]
Vandaag even proefgedraaid en met de hulp van spacentrifuge, vleesmolen, mengkom (grote extra brede emmers gevonden met afgeronde bodem zodat er minder blijft hangen en het vlotter mengt) en nog wat keukenspul 4 kg kvv gemaakt.
Zag er prima uit, lekker grof en de hondjes hebben het allemaal met smaak opgegeten!
Maandag komt de grote bestelling aan en gaan we er 80 kg maken in 4 smaken.
Nu ging het super vlot, ik sneed groenten, karkas en vlees, 1 dochter aan de sapcentrufuge en de oudste aan de vleesmolen en de 2 jongsten buurt om beurt in de emmer gieten en roeren. Als ze altijd even goed mee helpen...  ::) :biggrin2:
[/quote]

Dat is luxe zo veel hulp, ik doe het in mijn eentje :(
Ik doe het in plastic bakjes die ik daarna in de vaatwasser doe en voor de volgende ronde weer gebruik, geen geklieder meer met zakjes :)
Door inni
#2596493
ik maal zelf maar hou per diersoort appart. Hier zijn 't relatief kleine hoeveelheden (berre zit inmiddels tegen de 3kg aan en eet 120 à140gr per dag).

Ik rol een diepvierzakje wat naar buiten op, schep +/- 500gr vlees erin, duw 't naar beneden, plooi de zak weer netje, rol alles op zodat 't een worst is (niet te strak) dan geef ik 't in 't midden een draai zodat 't twee korte worstjes worden en die leg ik naast mekaar in een ondiepe bak, twee lagen hoog. als 't bevroren is kan je de zakken tussen de worstjes makkelijk doorsnijden met een mes, in een bakje laten ontdooien en je kan mengen zoveel je wil.
De pancreas die Berre nodig heeft bij elke maaltijd gaat in kleine hoeveelheden in een zak, nog minder strak oprollen en dan kan ik er vier worstjes per zak van draaien.  ;)

Verzorg je helpende handen wan 't is wel handig. :)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2596569
Ik maal alle vleesbotsoorten apart en verpak ze per soort in handige porties en vries ze weer in.
Alle orgaansoorten hou ik apart ,net als spiervlees .

Op deze wijze kan ik heel veel combinaties maken en per dag varieren.
Door Martine-Tom
#2596605
Bot en spier maal ik per soort en vries ik per dagportie in, orgaan gaat per 3 (hart, lever, nier) in gelijk hoeveelheden door de molen en ook per dagportie in de vriezer, per dag haal ik er dus 3 zakjes uit, makkelijk dus  :)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2596645
[quote="Petra"]
Wat een luxe zeg,je eigen KVV maken ;D
[/quote]

Ideaal !!!!!
Ze lusten hier niet alles of mutsen met kauwen ,dan is zelfgemalen spul af en toe echt super fijn.
Ze eten dan wel alles op ,zelfs wilde eend.
Door Mowgli
#2597072
[quote="Petra"]
Wat een luxe zeg,je eigen KVV maken ;D
[/quote]Ik moet helaas wel, omdat Mowgli nogal miept met zijn eten :( Zo ben ik zeker dat hij genoeg diersoorten en - vleesbot krijgt.
Door Boutje
#2598351
[quote="Martine-Tom"]
Bot en spier maal ik per soort en vries ik per dagportie in, orgaan gaat per 3 (hart, lever, nier) in gelijk hoeveelheden door de molen en ook per dagportie in de vriezer, per dag haal ik er dus 3 zakjes uit, makkelijk dus  :)
[/quote]
Dat is een goed idee! Ik zou dan orgaan-groentenmix zakjes kunnen maken, bot en spier.
Alles ligt nu uitgestald en ik wacht tot het genoeg ontdooid is om te verwerken. Ik ben nog aan het bekijken hoe ik het inpak.
Het lijkt nu een giga berg... 80 kilo plus nog 2 grote zakken vol groenten... denk dat we wel even zoet zijn.
Door Martine-Tom
#2598352
[quote="Boutje"]
Dat is een goed idee! Ik zou dan orgaan-groentenmix zakjes kunnen maken, bot en spier.
Alles ligt nu uitgestald en ik wacht tot het genoeg ontdooid is om te verwerken. Ik ben nog aan het bekijken hoe ik het inpak.
Het lijkt nu een giga berg... 80 kilo plus nog 2 grote zakken vol groenten... denk dat we wel even zoet zijn.
[/quote]Ik werk per 2 kilo tegelijk kan de machine tussendoor rusten als ik inpak.
Orgaan zal het eerst ver genoeg ontdooit zijn, en ik vind de mixen dus het makelijkst, daarvan pak ik gewoon een kilo hart/lever/nier, mix en maal ze en dan per dagportie in een zakje.
Spier en bot wissel ik ook af, dus 2 kilo spier en dan 2 kilo bot. Door de afwisseling ook niet zo geestdodend  :biggrin2:
Door Boutje
#2599121
Wat een werk was dat!
Ik heb het uiteindelijk per 10 kilo gedaan. ingredienten afgemeten, in stukken geknipt/hakt/sneden zodat ze door de machine konden, en alles in 1 emmer. Dan door de machine en in de andere emmer, groentenmix er door en kant en klaar ingevroren.
Nu en dan geeft Greta (bijna 12) de honden eten en ze vond dit makkelijker dan zakjes zoeken en meten.
Alleen rundkopvlees geeft op den duur problemen, is er 2 keer net-niet op vastgelopen, allemaal draden die zich rond het binnenwerk draaiden.
De rest ging vrij makkelijk, heerlijk sterk ding die kenwood!
Maar volgende keer geen 80 kg na elkaar meer, de helft volstaat!
Door saskia37
#2599136
En had je vandaag ook hulp? Ik hoop het wel voor je :)
En ja het is inderdaad een hoop werk maar.... als de vriezer vol bakjes zit met eigengemaakte kvv voel ik mee heel voldaan en tevreden :biggrin2: :biggrin2:
Hier op bp begrijpen ze dat wel maar daar buiten vinden ze me maar een gek mens ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door