Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MachoTysha
#259595
Tjonge dit forum staat onderhand zo vol dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Effe een nieuw onderwerp dan maar, vergeef me als jullie hetzelfde antwoord al 200 keer hebben gegeven. ;D

In mijn voorsteltopic vertelde ik het al. Ik wil mijn oudste boxer volledig op BARF hebben. Dit vooral omdat hij met brokken steeds last van zijn darmen heeft. Nu ben ik al een week of wat aan het expirimenteren met dingen als gehakt, kippevleugels, karkassen, lamsribben etc en ik moet zeggen dat hij nog nooit zon "mooie" ontlasting heeft gehad.

Aangezien het makkelijker is, gaat mn jongste boxer ook maar op BARF. Nou, ik heb dus wat afgezocht op internet, maar ik snap er nog maar weinig van. Hoe moet ik nou weten of ze niets tekort komen en hoeveel ze moeten hebben??

Het zijn beide namelijk verschrikkelijke vreetmonsters. Ze kregen beide bijna 700-1000 gram brokken per dag. Ik zou niet weten hoeveel vlees en groenten ze nu dan zouden moeten hebben?? Zijn daar tabellen of standaarden voor, op voeren jullie op zicht?

Zijn er ook dingen die ze ABSOLUUT niet mogen hebben (denkend aan vlees en/of groentes)?

Ik heb inmiddels contact met iemand die aan huis dikbilkoeien slacht. ;D Hij wil mij wekelijks lappen, ribben, pens, lever en botten geven, ik neem aan dat mijn honden dat allemaal mogen??

Alvast bedankt, ik ga nog even rondsnuffelen.
Laatst gewijzigd door MachoTysha op za 12 feb 2005, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#259599
Even hier kijken bij de bibliotheek, de beginnersdocumentatie... :)
Door MachoTysha
#259603
Wow bedankt!! Ik had al een tijdje zitten lezen, maar die had ik nog niet gevonden. Er staat zoveel :o, toppie hoor! Ik ga het ff op mn gemakje lezen !! ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#259608
Succes! En als er bepaalde dingen je niet helemaal duidelijk zijn, gewoon vragen hoor ;).
Door MachoTysha
#259614
Doe ik zeker!! Mag ik die documentatie uitprinten, of mag dat niet ivm copyright ofzo?

Eerst vraag heb ik al. Mijn oudste boxer heeft ook hart-problemen. Hij is snel moe en heeft weinig energie omdat hij al zijn reserves verbrand. Is er een verband tussen een bepaald soort voer en de werking van het hart? Bv een bepaald soort iets wat een gunstige uitwerking heeft op de werking van het hart en/of energie?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#259620
Tuurlijk mag je die documentatie voor jezelf uitprinten.
Van hart problemen heb ik geen verstand, maar er is hier ook een rubriek 'Medisch', ik denk dat je daar beter deze vraag neer kan zetten ;), er lezen ook verschillende DA's mee op Bp en zij geven ook vaak goed advies, dat zijn Hitam en Linda.
Maar ik denk dat als je hond langer op vers staat zijn conditie zowiezo beter wordt en hij meer reserves krijgt.
Door mutsie
#259674
Als je nog niet helemaal weet wat je allemaal kan geven, waar je het moet halen, koop dan eerst een kompleet vers voer in de dierenwinkel of bij een bepaald adres.

Ga dan eerst een paar dagen zelf klaar maken, totdat je volledig zelf alles klaar maakt.

zo ben ik ook begonnen.

Ik heb eerst alles opgeschreven(zodat ik alles snapte) en opgedeeld in menu's, later gaat dat meer vanzelf.

Of je kan het e-zine van Mogens eliassen bestellen/downloaden en uitprinten in het nederlands. (ongeveer € 25,00 dacht ik)

Karin
Door Lizzy
#259904
MachoTysha schreef: Doe ik zeker!! Mag ik die documentatie uitprinten, of mag dat niet ivm copyright ofzo?

Eerst vraag heb ik al. Mijn oudste boxer heeft ook hart-problemen. Hij is snel moe en heeft weinig energie omdat hij al zijn reserves verbrand. Is er een verband tussen een bepaald soort voer en de werking van het hart? Bv een bepaald soort iets wat een gunstige uitwerking heeft op de werking van het hart en/of energie?
Verse voeding, vers/rauw vlees met een lekker portie orgaanvlees (in totaal een procent of 15) is erg goed bij hartproblemen. Je zou eventueel ook kunnen denken aan het geven van visolie en co-enzym Q10.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 12 feb 2005, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#259913
MachoTysha schreef: Tjonge dit forum staat onderhand zo vol dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Effe een nieuw onderwerp dan maar, vergeef me als jullie hetzelfde antwoord al 200 keer hebben gegeven. ;D
Je kunt overigens altijd je vragen stellen hoor! Daar is het forum voor :D
In mijn voorsteltopic vertelde ik het al. Ik wil mijn oudste boxer volledig op BARF hebben. Dit vooral omdat hij met brokken steeds last van zijn darmen heeft. Nu ben ik al een week of wat aan het expirimenteren met dingen als gehakt, kippevleugels, karkassen, lamsribben etc en ik moet zeggen dat hij nog nooit zon "mooie" ontlasting heeft gehad.

Aangezien het makkelijker is, gaat mn jongste boxer ook maar op BARF. Nou, ik heb dus wat afgezocht op internet, maar ik snap er nog maar weinig van. Hoe moet ik nou weten of ze niets tekort komen en hoeveel ze moeten hebben??
Ik denk dat de antwoorden op deze vraag te vinden zijn in de links die je al gekregen hebt. Kijk vooral even naar de percentages van bijv. die van Ian Billinghurst (60% rauwe vleesbotten, 10% tot 15% orgaanvlees, 15% tot 20% rauwe/gepureerde groentes, 5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen). Overigens komt een hond echt niet zo snel tekort hoor. De voerindustrie heeft ons doen willen laten geloven dat zonder hun producten onze honden omkomen omdat ze niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen Ze hebben mij alleen nog nooit uit kunnen leggen (omdat het ook niet mogelijk is) hoe doodgekookte smurrie met vulstoffen, granen, granen, granen, soja-schroot en een vitamine preparaat nou zo compleet kan zijn dat een hond daar alles mee binnen krijgt...
Het zijn beide namelijk verschrikkelijke vreetmonsters. Ze kregen beide bijna 700-1000 gram brokken per dag. Ik zou niet weten hoeveel vlees en groenten ze nu dan zouden moeten hebben?? Zijn daar tabellen of standaarden voor, op voeren jullie op zicht?
Voeren met de ogen. Maar, er zijn wel richtlijnen. Voor volwassen honden van 8% tot 2% van hun lichaamsgewicht, waarbij kleine en/of zeer actieve honden eerder naar 8% zullen gaan en grote/niet actieve honden eerder naar 2%. Dit zijn de richtlijnen van Ian Billinghurst. Maar ik denk dat 8% van het lichaamsgewicht echt uitzonderingen zijn hoor.

Overigens moet je niet schrikken wanneer je honden in eerste instantie afvallen. Ze gaan van een heel koolhydraatrijk dieet (brokken) naar een zeer koolhydraat-arm dieet (barf) en de meeste honden moeten daar erg aan wennen. Een hond haalt namelijk energie uit eiwit, vetten en koolhydraten. Nu kan een hond heel gemakkelijk zijn energie halen uit eiwitten en vetten. Dat is ook veel beter. Maar een hond moet dus wel wennen wanneer hij van koolhydraat naar eiwit/vet wordt gezet.
Zijn er ook dingen die ze ABSOLUUT niet mogen hebben (denkend aan vlees en/of groentes)?
Hier is een topic over in de bieb.
Ik heb inmiddels contact met iemand die aan huis dikbilkoeien slacht. ;D Hij wil mij wekelijks lappen, ribben, pens, lever en botten geven, ik neem aan dat mijn honden dat allemaal mogen??

Alvast bedankt, ik ga nog even rondsnuffelen.
Ik vind zelf de botten van ouderen runderen (boven de 18 maanden oud) veel en veel te oud om die nog aan de honden te geven. Onze hond heeft 1 keer per ongeluk een runderbot gekregen (wij dachten kalfsbot besteld te hebben maar hadden runderbotten meegekregen) en brak onmiddellijk zijn kies. Lappen vlees, pens en hart is perfect om te geven. De lever zou ik alleen geven wanneer de dikbillen biologisch dynamisch gehouden zijn. Of als ze op hele jonge leeftijd (als kalf) worden geslacht. Maar dat denk ik niet. Ik denk dat het volwassen dikbillen zijn en (mits biologisch gehouden), zou ik de lever niet geven. De lever is een opslagplaats voor alles en nog wat. Van medicijnen tot metalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door