Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Thessa
#2590002
Hey Forummers,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Thessa en heb 2 heerlijk eigenwijze Franse Bulldogjes.
Ze kregen hier altijd KVV te eten tot dat er bij Dozer calciumoxalaat werd gecontrasteerd. Jullie raden het waarschijnlijk al de dierenarts raad heel leuk geprijsd Hill's voer aan.
Ik heb dat natuurlijk met alle liefde over voor m'n hondje maar ben wel op zoek naar een alternatief en ook iets wat er iets natuurlijker uitziet dan uit zo'n blikje.
Van een medeforummer had ik dit stuk al toegezonden gekregen:
Wat men adviseert bij calciumoxalaat:

*Verlaagd eiwitgehalte omdat de oxalaat uit het aminozuur glycine wordt gemaakt. Dit is een niet-essentieel aminozuur. Bij mijn weten kwakken ze dit aminozuur als toevoeging in hondenbrokken, blik, etc. en is het idiooooot om het eiwitgehalte te verlagen, terwijl je gewoon zou kunnen voeren zonder teveel van dit glycine door zelf samen te stellen. Maar goed, ik weet dit niet 100% zeker, wel 99%. Maar goed, hoe minder glycine de hond binnen krijgt, hoe minder groot de kans op het ontwikkelen van calciumoxalaat (dat daarmee wordt opgebouwd). Glycine is overigens wel broodnodig hoor, voor de gezondheid. Maar het zit dus in: Vis, vlees, bonen en zuivelproducten. En omdat hondenvoer voor het grootste deel uit niet-nuttige stoffen bestaat, moeten ze dus via de onnatuurlijk weg dit glycine toevoegen. Ik zou zelf absoluut geen eiwit-verlaagd dieet geven, nog zou ik rekening houden met het eiwitgehalte maar gewoon voeren zoals de hond het nodig heeft om gevoerd te worden, namelijk met dierlijke eiwitten.

*Verlaagd calciumgehalte: hoe ik daar over denk is simpel.... Er is maar 1 goede calciumbron en dat zijn vleesbotten. Alle onnatuurlijke calciumpreparaten zouden in mijn ogen vermeden moeten worden. Dus geen brokken, geen blik en geen kant en klaar versvleesvoer waar een calcium preparaat in zit. Die scheiden veel minder goed uit dan de natuurlijk, enige echte bron. Ik zou deze hond zelf op vleesbotten zetten. Wel een laag percentage vleesbotten, namelijk 30% vleesbotten en alleen vleesbotten van kleine prooidieren (kip, parelhoen, eend, konijn, etc).

*Verhogen van de pH waarde van de urine (richting neutraal/alkalisch): dit komt een beetje neer op het verhogen van de pH waarde zoals bij de Dalmaat (hoewel het proces daarachter echt totaal anders is). In mijn ogen moeten ze dat bereiken door: de hond veel groentemix te geven en ook producten te geven als zuivel en rauwe eitjes. ik beweer dat orgaanvlees een groter verzurend effect op de urine heeft dan spiervlees. En zou ik mensen aan willen raden om niet meer als 5% orgaanvlees te voeren in de vorm van hart, lever, nier.

Je kan daar wel goed pens bij voeren, zodat het totaal aan orgaanvlees alsnog op 15% uit komt. Pens werkt (in mijn ogen) minder verzurend als hart, nier en lever.

Dus, in mijn ogen zou het dieet er zo uit moeten zien:

30% vleesbotten, 20% groentemix (Geen peulvruchten! Wel lekker veel bladgroentes. Ook geen prei en ui), 5% hart, lever, nier, 10% pens, 5% dingen als zuivel en eitjes (geen graan, geen pasta, geen rijst), 30% spiervlees. 


Ik weet niet of iemand nog meer tips heeft? Of dat dit stuk al gewoon compleet is?
Alvast hartstikke bedankt!!!!
Afbeelding
Door Thessa
#2592635
Lizzy schreef: Joh, maakt mij niet uit hoor :-*
Ik dacht alleen "gut, komt me bekend voor"  :biggrin2:
Gelukkig is er dan niets mis met je geheugen hihi  ;)
Nog een klein vraagje. Is het slim om er een klein scheutje visolie door te doen? Ik kom het regelmatig tegen op dit forum.
En is dat dan gewoon visolie die wij ook gebruiken bij ons eten?
Door Lizzy
#2593011
Thessa schreef: Gelukkig is er dan niets mis met je geheugen hihi  ;)
Nog een klein vraagje. Is het slim om er een klein scheutje visolie door te doen? Ik kom het regelmatig tegen op dit forum.
En is dat dan gewoon visolie die wij ook gebruiken bij ons eten?
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Visolie is bijna altijd prima (en hoeft niet wanneer je al voldoende voeding geeft met omega 3 vetzuurhoudende voedingsmiddelen. Meestal is onze voeding en dat van de hond echter rijk aan omega 6 vetzuren en arm aan omega 3) en kan ook in dit geval goed gebruikt worden.
#2599103
Thessa schreef: Heey Renate,

Heb helemaal over je berichtje heen gelezen  :o
Wist niet dat je ook Barft?!
Knuffies voor je schatjes!
Foei ;D
Yup hier barfen ze ook met regelmaat, alleen denkt Cay daar nog steeds anders over ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door