Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door CooperFlow
#2597306
Hoi, ik heb een vraagje. Ik zie onderaan een advertentie staan van een islamitische slager waar je barf kan halen. Maar ben ik nou gek? Zij slachten de dieren toch op een nare, onverdoofde wijze? Dat willen wij als hondenbezitter dan toch niet aan onze hond voeren?
Door CooperFlow
#2597322
Ja, tuurlijk! Maar als ik die beelden wel eens zie hoe die dieren een enorme strijd leveren als ze langzaam met doorgesneden keel doodbloeden dan zou ik dat toch echt niet aan mijn hond willen voeren.... En ik ging er vanuit dat er hier natuurlijk enorm veel dierenvrienden aangemeld zijn. Dus het verbaasde me ineens....
Door eelke
#2597373
CooperFlow schreef: Ja, tuurlijk! Maar als ik die beelden wel eens zie hoe die dieren een enorme strijd leveren als ze langzaam met doorgesneden keel doodbloeden dan zou ik dat toch echt niet aan mijn hond willen voeren.... En ik ging er vanuit dat er hier natuurlijk enorm veel dierenvrienden aangemeld zijn. Dus het verbaasde me ineens....
En weet jij hoe de andere manier van slachten is?
Door Summerditches
#2597941
CooperFlow schreef: Hoi, ik heb een vraagje. Ik zie onderaan een advertentie staan van een islamitische slager waar je barf kan halen. Maar ben ik nou gek? Zij slachten de dieren toch op een nare, onverdoofde wijze? Dat willen wij als hondenbezitter dan toch niet aan onze hond voeren?
Ik heb verder geen mening of oordeel want ik vind het ook weer helemaal te gek als ik weer allerlei mooie vlees/bot/rib pakketten voor de hond verzameld heb maar het spookt wel eens door mijn hoofd..voor al het vlees trouwens hoor.niet alleen van de islamitische slager.Ik heb laatst geitjes gekocht via BP..De hond is er helemaal verzot op..ik sta ze dan keurig in porties te hakken maar dan denk ik ook wel even een minuut..Zoveel geitjes..van nog geen 3 weken..waar komt dat toch allemaal vandaan..en ik vind ze te schattig..gewoon met huid en haar...Ik heb mij inderdaad wel eens afgevraagd ..we zijn gek van onze honden..maar die liefde zou natuurlijk niet bij de hond moeten stoppen..Ik heb er 1 keertje een heel klein hintje over gegeven..over mijn soms plotselinge gewetensnood en die reacties hierop waren toch een beetje..lacherig..
Maar ik durf dan best van mijzelf te zeggen dat ik redelijk hypocriet ben want als ik Boy zie smullen ben ik blij....en voor mijzelf doe ik vanwege de kosten ook wel eens een pak "plofkip"in mijn boodschappen mandje..Het zou mooi zijn als we van al het vlees wisten waar het vandaan kwam en hoe de slachtprocedure verlopen is..maar ja..ons geweten mag ook niet teveel kosten....
Voor BP zouden we dan wellicht alleen van jagers moeten kopen om voor dit moment zeker te zijn dat het verantwoord is..maar ja..ik heb toch weer geitjes in bestelling.. >:(
Door CooperFlow
#2597971
Kijk, jij begrijpt wat ik bedoel. En meer zal ik er voor vandaag even niet over zeggen. Want ik heb zomaar een vaag vermoeden dat ik dan allerlei heftige reacties over me heen krijg.  ;) Ik ben blij dat jij het woord hypocriet durft te gebruiken.....
Door eelke
#2598108
CooperFlow schreef: Ja, minder pijnlijk dan langzaam doodbloeden!
Die kippen die met hun kop aan een rekje gehangen worden, en daar dan hangen te wachten tot de band ze naar de zaag brengt?  :o
Ook een islamitische slager laat ze niet doodbloeden hoor, die dieren worden ook eerst hersendood gemaakt.
Door Martine-Tom
#2598150
Ik vind geen enkele manier van slachten fijn, doodgaan is nou eenmaal in de basis geen leuke bezigheid...
Het liefst zou ik zien dat alle dieren vrij en blij leven en dan vanuit het niks een schot krijgen oid...maar ja zo werkt het nou eenmaal niet helaas.

Ik ben niet hypocriet, ik weet heel goed wat ik voer en eet en ik denk dat maar zo dat door barfen in elk geval het hele dier gebruikt word want dat is wat ikzelf het allerergste vind, er is een dier wat zijn leven gegeven heeft zodat ik en mijn dieren eten hebben....en dan zijn we zo respectloos om er zoveel van weg te gooien...alles wat we als mensen weggooien dat eten mijn dieren, dat vind ik dan wel weer een fijne gedachte. En ja als diervriendelijk geslacht vlees (contradictie interminus als je het mij vraagt) goedkoper zou zijn zou ik dat verkiezen boven ander vlees, maar helaas heeft mijn portemonnee andere grenzen.
Door eelke
#2598157
Martine-Tom schreef: Ik vind geen enkele manier van slachten fijn, doodgaan is nou eenmaal in de basis geen leuke bezigheid...
Het liefst zou ik zien dat alle dieren vrij en blij leven en dan vanuit het niks een schot krijgen oid...maar ja zo werkt het nou eenmaal niet helaas.

Ik ben niet hypocriet, ik weet heel goed wat ik voer en eet en ik denk dat maar zo dat door barfen in elk geval het hele dier gebruikt word want dat is wat ikzelf het allerergste vind, er is een dier wat zijn leven gegeven heeft zodat ik en mijn dieren eten hebben....en dan zijn we zo respectloos om er zoveel van weg te gooien...alles wat we als mensen weggooien dat eten mijn dieren, dat vind ik dan wel weer een fijne gedachte. En ja als diervriendelijk geslacht vlees (contradictie interminus als je het mij vraagt) goedkoper zou zijn zou ik dat verkiezen boven ander vlees, maar helaas heeft mijn portemonnee andere grenzen.
Goed verwoord, hier kan ik me bij aansluiten :)
Door Anne in Zweden
#2598187
Ik heb die gewetensnood ook hoor, ben dol op (bijna) alles wat leeft, groeit en bloeit (behalve vlooien en teken, aargh!), maar ik probeer die gewetensnood te beperken door alleen de restonderdelen te voeren die door mensen sowieso niet gegeten worden (koppen, nekken, ribben) - al is dat relatief natuurlijk, want voor mij als Hollandse zijn konijnenkoppen zulke restonderdelen, terwijl ze hier in Duitsland gewoon als kiloverpakking in de diepvries van de supermarkt liggen (om soep van te trekken of zo), en in Spanje zijn zelfs geiten- en lamskoppen op de markt verkrijgbaar - en echt niet bestemd voor de hond!

Een heel geitje zou ik om die reden niet zo snel kopen, al lijkt het me prachtig vlees. Dat gezegd hebbende, heb ik wel een stapel hele biologische kippen in de diepvries liggen. Die zou een mens gewoon kunnen eten. Ik heb ze gekocht om de gunstige prijs (3,55€ voor 1300 gram) en om het feit dat ze biologisch zijn opgevoed, maar het betreft dus geen restonderdelen. Maar dat is dus biologische kip, dus die hebben in ieder geval nog iets van een leuk leven beleefd.

Ik denk ook niet dat ik, als ik in NL woonde, bij een islamitische slager zou inkopen, om de reden die je al noemt. Hier in de buurt zit er geen islamslager, dus hoef ik daar ook niet over na te denken. Maar ik zeg dit in de wetenschap dat ik het me kan veroorloven (zoveel mogelijk) biologisch en scharrel te kopen. Iemand die die luxe niet heeft, en dus zo goedkoop mogelijk moet inkopen, komt misschien eerder bij de islamslager terecht.

Ik vind die gewetensnood overigens niet zo erg. Het is goed je bewust te zijn van waar je mee bezig bent, dingen niet als vanzelfsprekend te beschouwen.
Door Martine-Tom
#2598209
@anne, en als je nou bedenkt dat die geitjes anders naar de Rendac gaan?
Ik kan het overgens ook niet hoor, maar dat is meer mijn maag die dan saltos gaat draaien  :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#2598223
Martine-Tom schreef: @anne, en als je nou bedenkt dat die geitjes anders naar de Rendac gaan?
Ik kan het overgens ook niet hoor, maar dat is meer mijn maag die dan saltos gaat draaien  :biggrin2:
Weet ik niet, gaan ze dat dan? Zijn dat geitjes die niet verkocht zijn of zo en die niet langer houdbaar zijn voor menselijke consumptie?
Door Martine-Tom
#2598226
Anne in Duitsland schreef: Weet ik niet, gaan ze dat dan? Zijn dat geitjes die niet verkocht zijn of zo en die niet langer houdbaar zijn voor menselijke consumptie?
VOlgens mij idd wel ja, het zijn de bokjes die niet verkocht en/of gewenst zijn en volgens mij gaan die naar de rendac anders...
Door Anne in Zweden
#2598232
Martine-Tom schreef: VOlgens mij idd wel ja, het zijn de bokjes die niet verkocht en/of gewenst zijn en volgens mij gaan die naar de rendac anders...
Worden geitenbokken niet gegeten dan?! (Kijk, ik weet er bijzonder veel van af, dat zie je! :biggrin2:) Jeetje, wat is de mens toch een zeverd. De kans bestaat zeker dat een of ander geslachtshormoon het vlees een vreemde smaak geeft, of zo.

Als het dieren zijn die voor menselijke consumptie waren geslacht maar die niet zijn verkocht, zou ik ze denk ik ook niet kopen, want dan blijft bij de slager het idee bestaan dat hij de geitjes toch wel kwijtraakt aan betalende klanten, in plaats van dat hij er minder laat slachten omdat hij anders met overschot blijft zitten. Maar als het om bokken gaat die automatisch, omdat ze bok zijn, naar de Rendac verdwijnen... tja, dan is het toch weer gewoon restvlees, hoe sneu ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door