Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2596900
Hallo lezers,

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, bij medisch, barf of kvv. Het heeft raakvlakken met alle drie eigenlijk.

Ik heb een gecompliceerd probleem. Ik heb 5 poezen en 1 kater. De leeftijd van de poezen zijn, 1 van 12 jaar, 3 van 8 jaar en 1 van 7 jaar. De kater heb ik 11 jaar geleden gefokt en als kitten samen met zijn zusje geplaatst. Nu na 10 jaar is hij bij mij terug gekomen omdat hij een plaskater was. Hij plaste al 5 jaar op de banken. 4 nieuwe banken kochten de mensen en waren het toen zat en namen contact met mij op. Als ik het verhaal terug kijk plaste hij al op bed toen hij 2 jaar was bij weer een ander adres, hij is al eens verhuisd.
De kater is een blaasgruis kater. Op advies van de dierenarts moet hij zijn leven lang op blaasgruisdieet. In zijn medisch dosier is te lezen dat hij eerst last had van struviet maar later ook van oxalaat in de urine.
De kater is bij mij meteen over gezet op BARF en dat gaat er goed in. In tegenstelling tot mijn poezen die de voorkeur geven aan KVV.

Nu is het probleem dat de kater de poezen aanvalt. Ik heb hem heel langzaam geïntroduceerd in de groep, heb daar echt maanden tijd voor genomen.
Maar nu valt hij ze dus 1 voor 1 aan, meestal zoekt hij steeds 2 dezelfde uit. Ook al slapen ze dan duikt hij er nog op.

Ik heb dus een gedragsdeskundige in huis genomen om te kijken of zij hiermee kan helpen. En ja hoor, zij zag het al snel : Hij manipuleert mij en scoort daar heel goed mee als hij de poezen aanvalt. Alle poezen slapen (dacht ik) en hij loopt door de kamer als een heertje. Nu blijkt dat de poezen niet slapen maar zich geen vin durven verroeren omdat meneer ze onder controle houdt. De oorzaak dat hij dit doet is omdat hij zich vreselijk verveelt. Hij wil niet naar buiten is zijn leven lang een binnenkat maar zoekt wel de broodnodige actie.

Nu is het advies hem te laten werken voor zijn eten : Voedselverrijking. Hoe ik het doet maakt niet uit  als hij maar uren bezig is met eten zoeken, het liefst zo'n 8 uur per dag. Hoe ga je dat doen met rauw voer??? Niet dus... ik moet nu dus brokjes gaan verstoppen. En voorlopig de poezen en hem niet meer samen te eten geven want dan eten de poezen onder grote stress en dat is niet gezond. Dus kater boven brokjes laten zoeken.

Daarbij moet ik het dagritme van de poezen in schema brengen zodat wanneer zij slapen ik de kater naar beneden mag laten.
Op dat moment moet ik zorgen dat hij trek heeft, zodat hij niet op poezen jacht gaat maar op brokjes jacht......
Dat wil dus zeggen dat ik beneden ook brokjes moet verstoppen...... Mijn haren gaan overeind en mijn maag draait om!! Maar ja..... ik wil ook aan zijn verveling tegemoet komen dus heb ik een zak brokjes gekocht..... je moest eens weten hoelang ik daar in die dierenspeciaal stond te dralen met alle zakken in mijn handen en weer terug gezet omdat ik er van walg!! Mijn katten op brokjes??? De meeste hebben nog nooit brokjes gegeten! De oudste heb ik met ontzettend veel moeite van brokjes over gekregen op rauw!! Maanden heb ik daar over gedaan!!! 

Nu ben ik er ziek van!! Ik ben nu een aantal dagen druk in de weer om overal brokjes te verstoppen door het hele huis... Overal vind ik kattenkots.... De katten raken het rauwe voer niet meer aan.. En de ene kat die nog wel rauw eet naast de brokjes kotst al haar voer weer uit.
De kattenbakken stinken een uur in de wind. Vreselijke grote stinkende drollen in de bakken. Wat is zo'n drolletje van rauw voer dan toch mooi compact en droog.

Wat moet ik nou doen??? Ik ben er echt ziek van, voel me zo ontzettend rot!! Ik wil het beste voor mijn katten, natuurlijk wil ik niet alleen dat ze gezond eten maar wil ik ook dat ze in harmonie met elkaar kunnen leven.  De kater zomaar de deur uit doen is voor hem geen oplossing. Hij is immers al zoveel keer herplaatst door het probleem. Zijn probleem is verveling en dat zal overal optreden. Bij welke binnenkat treed dit niet op? Ik denk nu eerlijk gezegd dat verveling bij veel binnenkatten een probleem kan zijn wanneer de kat niet voldoende uitdaging vind in zijn dagelijkse sleur.

Ik zoek serieus naar een oplossing.
Laatst gewijzigd door Zaniematsu op do 14 feb 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2596917
Hoi Linda,
als de brokjes zo'n dramatisch effect hebben zou ik toch gewoon terug gaan op barf en kvv en voor de kater misschien overstappen op prooidieren zodat hij daar in ieder geval zo veel mogelijk voor moet werken. En verder kan je ipv brokjes overal in huis verstoppen iets doen als hersenwerk voor katten, bijvoorbeeld in een mand of doos allemaal proppen papier en een paar snoepjes er in verstoppen, bijv. gedroogde kipfilet als hij dat lekker vindt. Zeker met een gruiskater zou ik ook niet zo snel terug willen naar brokjes, dus ik snap je dilemma en ook waarom je dan toch maar die keuze hebt gemaakt..
Verder denk ik dat je in dit geval ook heel mooi TTouch kan inzetten, dus kijk eens of er een TTouch coach of practitioner in de buurt woont of dat je ergens een workshop kan volgen (en als je snel bent, heel geinteresseerd in TTouch en genoeg geld hebt er voor, in mei is er weer een 6 daagse training die gegeven zal worden door niemand minder dan Robyn Hood, de jongste zus van Linda Tellington-Jones) en qua Bach remedie moet ik meteen denken aan Chicory als hij vooral jou aan het manipuleren is! Mooie remedie voor verveelde binnenkatten is ook Wild Oat, dat kan ze  helpen  toch een passende manier om die verveling kwijt te raken te vinden. Wat je ook zou kunnen doen is gaan clicker trainen met hem, daarmee kan je hem ook mooi aan het werk zetten. Ik denk dat er meer manieren zijn om zijn koppie bezig te houden dan alleen maar voedsel verstoppen door het hele huis!
In ieder geval heel veel succes!!
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2596953
Hallo Ellen,

Bedankt voor je reactie en de vele tips. TTouch is een goed idee, ik heb ooit een cursus gevolgd bij Marjolein Prins, maar het toepassen er van is in het slop geraakt.
Ik had het wel eens bij hem en de andere katten toegepast. Heb jij een idee welke manier het meest succesvol zou kunnen zijn?
Dat was zeker geen cursus van 6 dagen dus er zal vast veel meer te leren zijn!

Verder train ik al met hem. Maar ook daarin is het moeilijk om zijn interesse te blijven vasthouden. Hij heeft alles zo snel geleerd en wat moet je dan verder trainen?
Ik heb speciaal een droogoventje gekocht om kipfilé en ander vlees te drogen, maar dat vinden geen van mijn katten lekker. Ze raken het niet aan.
Hij heeft nu bach druppens maar een andere mix die jij nu noemt. Chicory en Wild Oat zitten daar niet bij. 

Het is een schat van een kater een echte charmeur!! Het is niet zo moeilijk om voor hem te vallen als een blok. Zijn vorige mensen hebben hem niet zomaar bij mij gebracht. Ze wist dat hij bij mij goed zou zitten maar had het er ontzettend moeilijk mee, hij is de liefste kater die ik ooit ben tegengekomen zei ze. Ik bedenk nu dat hij ook bij haar zijn charmes in de strijd heeft gegooid :)

Ik heb mijn diepvrieskist vol met barf zoals kuikens, karkassen, nekken, lappen vlees en kwartels maar ook kvv. Hele prooidieren zoals een heel konijn durf ik niet echt aan, dan blijf ik daar weer mee zitten. Muizen en hamsters zou nog wel kunnen.

Ik heb al een aantal malen geprobeerd om met hem buiten te gaan wandelen maar ook dat wil hij niet, dan gaat hij zielig voor de deur zitten miauwen. Maar ik ga het toch weer proberen. Nu ik weet dat hij manipulatief gedrag vertoond weet ik dat ook beter te negeren.
Door fem fatale
#2596963
Ook met prooi kun je voedselverrijking doen. Het duurt best even voordat dat gaat stinken namelijk.

Ik stop kleine prooi wel eens in een doos met een klein gat (zodat ze er minder mee rond gaan rennen, maargoed, rondrennen is ook verrijking) en er is veel meer te bedenken. Sowieso is prooi niet hap slik weg, dat scheelt denk ik ook wel.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2596971
Ik vind het lastig om zonder echt de katten gezien te hebben heel gericht tips te geven, maar oorwerk en mondwerk zijn denk ik allebei standaard goed bij dit soort dingen. Misschien is het een goed idee om Marjolein eens te vragen om langs te komen om te helpen qua TTouch? Alhoewel, die woont misschien ook best ver weg, er zitten volgens mij ook goede practitioners dichter bij je in de buurt :)
Door Mowgli
#2596972
Ik heb helaas geen tips voor je. Ik wil je alleen veel sterkte wensen en ik duim voor je dat je dit probleem in grip krijgt...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2597066
Ik kan het eens bespreken met de gedragsdeskundige zij heeft immers de kat gezien. Met Marjolein kan ik ook eens overleggen.
ik denk dat prooi verstoppen in een doos wel al iets zou kunnen helpen, en ik ga het zeker proberen. Al denk ik dat hij dan opgeeft en gaat zeuren om eten. Ik ken hem een beetje en wanneer het te moeilijk is stopt hij gewoon met eten en komt hij zeuren wat ik nu dus herken als mij manipuleren om iets anders voor elkaar te krijgen. Als ik er niet naast zit hoor. Ik denk alleen niet dat je met prooi de beoogde 8 uur werken voor elkaar kunt krijgen. Voor elk gevonden brokje die een beloning is ligt dat toch wel anders dan bij een prooi die op 1 plaats ligt.

Ik heb zo'n activity board om voer in te stoppen. Als ik daar voer in doe voor de kater laat hij het gewoon liggen! Als ik mee help hengelen eet hij wel. Maar dan doe ik het hersenwerk.......

ik zie het nu ook aan de poezen. Ik heb nu 3 dagen brokjes verstopt en wilde het vandaag even minder doen om hen rauw te laten eten. Nou ze hebben toch een stress en willen zoeken naar brokjes en klimmen dus overal op en in om te zoeken en dagen elkaar uit en meppen elkaar omdat ze er echt stress van ondervinden dat alle plaatsen leeg zijn en ze het met rauw moeten doen. Ik baal zo vreselijk!!!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2597075
Kan je niet iets hersenwerkerigs fabriceren waar je ook rauw in kan doen? Iets met goed afwasbare muffinvormen ofzo, anders even wat ideetjes opsnuiven op facebook, daar hebben ze een hele leuke hersenwerk voor honden groep (waar heel soms ook een kat voorbij komt, maar qua ideeen is het ook altijd goed) Kan me voorstellen dat je baalt!
En wat betreft de kater en het activity board, misschien moet je het eerst makkelijker maken voor hem zodat hij succes heeft en het leuk gaat vinden (het ligt vast niet aan het feit dat hij niet slim genoeg is, maar misschien is hij te snel verveeld is hij het dan gewoon beu...) en dan stapje voor stapje opbouwen naar moeilijkere dingen. Heb je trouwens ook wel eens matatabi stokjes geprobeerd? Verder zou iets als puur rust wellicht kunnen helpen de stress wat te minderen...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2597091
Hij hengelt wel in het board hoor, dat zeker wel. maar hij lijkt inderdaad erg snel verveeld. Of hij is gewoon verwend? Ik weet het niet, het is zo maar een gedachten die bij me op komt, ik weet niet of dat kan bij katten. Als je eten neerzet moet hij toch eten zou je denken?! Ook al is dat in een activity board.

Matatabi stokjes heb ik in huis. Weet je dat de katten daar nog nooit wat mee gedaan hebben? Ik zal de kater er ook eens 1 geven. Wie weet is het voor hem een succes.

Iets tegen stress? Tja, ik dacht in het begin dat hij misschien last zou kunnen hebben van stress, maar dat hebben eerder de poezen door zijn gedrag naar hen. De kater loopt pontificaal en parmantig rond in huis met zijn vacht mooi aaneengesloten, oren naar voren en zijn snorharen ook mooi naar voren gericht. Hij laat zich vallen op zijn rug en licht met opgevouwen voorpootjes onder zijn kopje en zijn achterpoten wijd uit elkaar gevallen. Zo ligt hij meerdere malen per dag op alle bedenkelijke locaties in huis!

Sinds de kattengedragsdeskundige is geweest ga ik hem wel met andere ogen bekijken.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2597097
Verwend of snel verveeld, tja, what's in a name :) Ik denk dat het gewoon gewenning is, ik heb nooit hoeven werken voor mijn eten, dus waarom nu wel? De een vind het wel meteen leuk, de ander moet het echt leren. Mijn ervaring met matatabi stokjes is dat vooral katers er gek op zijn! En ik dacht ook niet alleen aan de kater voor de puur rust, maar vergis je niet, verveling geeft ook stress ;) Misschien is impatiens ook wel een goeie remedie voor hem, als hij als het niet snel genoeg naar zijn zin gaat het maar liever opgeeft...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2597132
Hij is nog steeds erg speels. Hij straalt ook gewoon "ondeugd"  uit uit zijn ogen! Hij is een echte charmeur en gooit echt al zijn charmes in de strijd om gedaan te krijgen wat hij wilt. En dat is misschien ook wel wat er gebeurt als ik bij hem ben met zijn activity board. Aan de andere kant laat hij het board vol als ik niet mee help en kan ik de volgende dag alles weggooien.

Ja ik weet dat verveling ook pure stress kan veroorzaken. Maar hij ziet er echt niet gestrest uit. Hij moet moe raken van het werken zodat hij de poezen niet gaat vervelen als ik hem bij hen laat. Maar ik denk dat hij liever lui dan moe is omdat hij dit nou eenmaal zo gewend is. Al weet ik wel dat hij bij zijn vorige mensen met zijn brokjes en waterbak zat te spelen. HIj hengelde de brokjes in de waterbak en hengelde de waterbak leeg. Daarom hadden ze voor hem zo'n soort dienblad gekocht waar zijn water en brokkenbak in kon staan. Hij is dus eigenlijk uit zichzelf wel al aan voedselverrijking gaan doen in het verleden.

Ik ga eens zoeken op facebook naar die pagina over voedselverrijking! Wie weet doe ik daar nog ideeën op.
Door Too
#2598551
Klinkt als een lastige situatie, sterkte daarmee.
Ik zat nog even te denken over de vermaledijde brokken kan je geen kvv brokjes maken  : ienimini balletjes kvv in een droger of oven
da's minder kliederig om te verstoppen dan verse kvv en geeft minder narigheid dan de brok
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2598899
Beste Too,

Tja daar heb ik ook over nagedacht. Ik heb zo'n droger en droog daar kipfile, rund en kipmaagjes mee, maar ze vinden er niks aan!!
Zelfs niet als ik het in een zak met brokken heb bewaard zodat ze de vieze geur van brokjes aan zich hebben......
het is een serieus probleem......
Bedankt allemaal voor het meedenken!!
Door Too
#2599395
T houdt me bezig.. 
Een kvv/brokkenprutje drogen als overgang, roerei/omelet is hier een enorme tractatie -ook bij een speurtocht- en met 1 eitje kom je al een heel end Ik snap ook best dat ei niet 'de' oplossing is maarwellicht helpt t om m een beetje op gang te krijgen.
Die grabbelton waar Ellen in t begin over sprak -je moet dan natuurlijk iets hebben waar hij moeite voor wil doen-
mijn meidjes hebben een fikse grabbelbak met walnoten waar ze lekkertjes uit opduiken, wc-rolletjes /pingpongballen werkt ook heul goed en hoe groter de bak hoe meer 'werk'
Eierdoosjes met een paar kleine lekkertjes... de braverd schudt en rammelt tot t bittere end, de ongeduldige heeft snel door dat zo'n doosje kapot kan  :P
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2599400
Of gewoon propjes papier met lekkers in een doos husselen en snoepjes vissen :)  (het houd mij ook bezig;)
En ik bedacht me dat je ergens ook zei dat hij niet naar buiten wilde en dat hij dingen makkelijk opgeeft (zoals dat action board) Dat voelt allemaal een beetje als moeite hebben met nieuwe dingen leren en vastzitten en vaste patronen. Klopt dat een beetje? Wat zegt je gevoel dat daar achter zit, ik voel bijna dat daar ook nog een belangrijke bach remedie zit, maar heb hem nog net niet te pakken ;) Wat voor Bach krijgt hij nu trouwens allemaal??
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door