Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#2551224
Grote beer is inmiddels 8 jaar. Na het eten doet ze zich regelmatig wat "verslikken" en als de wandeling wat langer is hoor je duidelijke geluiden zoals je die bij stembandverlamming hoort. Het klinkt voor mij als stembandverlamming in een begin stadium. Weet iemand of dat voor een da is na te gaan zonder roesje en of het beter is al in een vroegstadium te opereren of dat je juist moet wachten tot het erger is? Als je beter kunt opereren als het "erg" is en er voor diagnose een roesje nodig is, wil ik dat nog niet laten doen (narcose is voor een beer van 8 best wel "heftig" en dan zou ik het liever combineren met weghalen van een bultje o.i.d. dat ongetwijfeld ook nog wel langs gaat komen). Als juist vroegtijdige behandeling wenselijk is, dan zou ik dus wel eerder na laten kijken.
Laatst gewijzigd door kira op zo 10 feb 2013, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#2551403
Sanyo hier op het forum heeft haar hond recentelijk laten opereren ivm een stemband verlamming.
Als ik het me goed herinner kunnen ze alleen dmv een scopie de diagnose stellen en een scopie gaat niet zonder roesje.
Door Kinnie
#2552403
Dit is alleen te zien met een laryngoscopie en dit kan alleen met een roesje omdat de spieren genoeg verslapt moeten zijn zodat er bijna geen reflexen meer zijn, maar ook nog voldoende genoeg werken om de stembanden (=spier) te kunnen zien bewegen 
Dit is een poosje terug bij Joeri gedaan omdat hij ervan werd verdacht  hij heeft het niet.
Dus ook al klinkt het zo, het hoeft het zeker niet te zijn....
Gebruikersavatar
Door kira
#2596875
Toen grote beer loops was kwam er met loeien alleen nog een hees geluid uit. Vrijdag laten we een scopie maken. Sinds de afspraak staat hoor ik natuurlijk geen braak geluiden meer en loopt ze minder aan.

@kinnie, wat bleek bij jullie de oorzaak?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door