Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tess06
#2596550
tess is vandaag lekker aan het rennen geweest in de sneeuw, en heeft een dakgoot die langs de kant lag geraakt.
nu heeft ze bloed tussen haar voorpootje.
wat kan ik hier het beste aan doen?
kan ik er vaseline op smeren voordat we weer de sneeuw in gaan?
ik heb geen schoentjes voor haar dus dat kan ik niet aantrekken.
Door smulpaap
#2596553
Ik zou ook even goed naar haar nageltjes kijken , of er geen scheuring is ontstaan . Verder kan je het ontsmetten met bv wat biotex in een badje , of wat betadine als je dat hebt
En ja sneeuw is koud dus dat maakt het bloed weer dunner , dik kans dat het weer gaat bloeden als ze buiten komt . Ik zou er maar even mee oppassen . Het is nu misschien nog oppervlakkig en dat moet je eigenlijk zo zien te houden
Door Lambchop
#2596576
Heb ik hier ook laatst gehad. Lekker wezen rennen/spelen in de sneeuw met andere honden en opeens toen ze klaar was en ik wou oversteken met haar zag ik flink wat bloed komen uit haar poot! Snel naar huis gerend, de wond schoon gemaakt in een badje en toen bleek ze dus een flinke snee te hebben van glas. Volgende dag naar de dierenarts geweest en een zalfje op basis van honing gekregen. Geen idee of je puur honing kan gebruiken. Lijkt mij dat je hond het er vanaf likt. Ik zou in ieder geval een biotex badje doen en haar voorlopig heel kort uitlaten of desnoods even in de tuin zodat het een kans heeft om te helen. Als je er binnen 6-8 uur bij bent kan het nog gehecht worden. Bij mij was het 's avonds/bijna 's nachts gebeurd en het had nog zo'n 1 a 2 keer gebloed, maar het is wel mooi geheeld nu zonder infecties oid. Het belangrijkste is het schoonhouden.

Veel succes nog en bij twijfel altijd de dierenarts.

Groetjes,

Lambchop
Door Mevroi Kruim
#2596615
Als het flink gebloed heeft zou ik er niks opsmeren. Honingzalf is super spul maar dat likken ze er idd af, dan zou je moeten smeren en een kap omdoen. Zodra ze gaat lopen slijt het er weer af. Vaseline zou ik al helemaal niet doen eerlijk gezegd.

Als het een diepe snee is is het slim om zo snel mogelijk naar de da te gaan om te laten hechten als dat kan (altijd lastig bij tenen helaas). Als het een ondiepe snee is geneest die iha vanzelf wel. Hoe meer je eraan klooit hoe meer kans dat het slecht gaat genezen is mijn ervaring. Biotex kun je doen om een ontstoken wond te draineren maar irriteert alleen maar als de wond niet ontstoken is. Idem voor zaken als betadine etc. Je houdt het toch niet schoon, ze loopt er op tenslotte dus er komt altijd vuil en zooi in. Gewoon het ergste afspoelen en zorgen dat ze er niet te veel aan likt.
Door Lil
#2596621
Mevroi Kruim schreef: Als het flink gebloed heeft zou ik er niks opsmeren. Honingzalf is super spul maar dat likken ze er idd af, dan zou je moeten smeren en een kap omdoen. Zodra ze gaat lopen slijt het er weer af. Vaseline zou ik al helemaal niet doen eerlijk gezegd.

Als het een diepe snee is is het slim om zo snel mogelijk naar de da te gaan om te laten hechten als dat kan (altijd lastig bij tenen helaas). Als het een ondiepe snee is geneest die iha vanzelf wel. Hoe meer je eraan klooit hoe meer kans dat het slecht gaat genezen is mijn ervaring. Biotex kun je doen om een ontstoken wond te draineren maar irriteert alleen maar als de wond niet ontstoken is. Idem voor zaken als betadine etc. Je houdt het toch niet schoon, ze loopt er op tenslotte dus er komt altijd vuil en zooi in. Gewoon het ergste afspoelen en zorgen dat ze er niet te veel aan likt.
Ik ben blij om dit te lezen.

durfde al haast niet te schrijven dat ik er eigenlijk nooit wat aan doe (ja met schoon water modder eraf spoelen).
Door tess06
#2596648
voor zover ik het kan zien is het een sneetje.
en is vrij snel gestopt met bloeden en ze zit er ook niet aan te likken.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2596822
Toevallig loopt Lotje net in de sneeuw ook met een bloedend voetkussentje  :-\

Ik heb het schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en verder doe ik er niets op ,het droogt aan de lucht binnen op de bank.
Door tess06
#2597336
Daantje schreef: Toevallig loopt Lotje net in de sneeuw ook met een bloedend voetkussentje  :-\

Ik heb het schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en verder doe ik er niets op ,het droogt aan de lucht binnen op de bank.
we zijn alleen ff in de tuin geweest vanmiddag, dat gaat goed,
straks voor haar laatste rondje alleen rondje om het blok.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2597347
Mooi ,als het maar weer dicht zit en dat gaat best snel he?
Hier gaat het inmiddels ook weer goed  :)
Klein rondje lopen voor het hoognodige en hoppa weer naar binnen.

Hopelijk heeft ze er geen last meer van !
Door Whisker
#2599232
heb altijd een klein tubetje vetramil honing wondzalf (10g) bij me in de tas (kan ook in binnenzak ;-))werkt super als het gaat om wondjes/sneetjes zorgt in elk geval dat bacterien geen kans krijgen zich te vermeigvuldigen en zorgt voor snellere genzing.
maar goed het is nu wel weer geheeld neem ik aan..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door