Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ilse1
#2595119
Ik ben Ilse, 25 jaar en woonachtig in west-gelderland. Ik heb 2 honden waarvan één toller teefje van 1 jaar oud, genaamd Aiko en een sarplaninac reu van 4.5 jaar oud, genaamd Finn. We zijn flink actief met Aiko; speuren, behendigheid, jachttraining, gehoorzaamheid en natuurlijke vele wandelingen en nog vind Aiko het nog niet genoeg ;). Finn is wat minder actief... (met hem speuren we alleen) Ik wil graag gaan barfen en heb me dus al een tijd terug ingelezen...

Aiko eet al vanaf het begin af aan kvv, maar is een moeilijke eter, nou ja, ze is zeer kieskeurig; vis, gevogelte (behalve kalkoenfilet en kalkoenkvv) en konijn wordt niet gegeten. Ze krijgt geregeld al een stukje 'gevorderedenbot' naast haar kvv en dit geeft geen problemen... Al het beginnersbot eet ze namelijk niet, want dat is allemaal van gevogelte of konijn... Ik heb inmiddels een menu gemaakt en ben benieuwd wat ik allemaal nog fout doe...

Ze is 15kg en eet 625gr per dag exc. groenten. Groenten tel ik zegmaar als extra'tje, omdat dit ook weer een probleem is met eten...

Dag 1:
250gr Haaskarkas
250gr Paardenvlees
125gr Lamspens

Dag 2:
250gr Lamsstaartjes of ribben (afgewisseld)
250gr Kalkoenfilet
100gr Hart (lam, geit, paard, hert, rund afgewisseld)
25gr Nier (lam, jonge geit, biorund afgewisseld)

Dag 3:
250gr Hertenribben
250gr Kangoeroevlees
125gr Geitenpens

Dag 4:
250gr Jonge geitenribben
250gr Reevlees
100gr Lever (lam, jonge geit afgewisseld)
25gr Nier (lam, jonge geit, biorund afgewisseld)

Dag 5:
250gr Gemalen kalkoennekken (ze hoeft dit niet ongemalen)
250gr Hertenvlees
125gr Biorunderpens

Dag 6:
250gr Wilde konijnenkarkas
250gr Lamavlees
125gr Hazenorgaan

Dag 7:
200gr Hazenbout (zit heel veel vlees aan, stuk meer dan 50/50)
100gr Runderknars (is ze gek op)
200gr Bio Runderkopvlees
100gr Bioboekmaag
25gr Lamsbal (precies 1 bal)

En deze 7 dagen herhalen zich steeds weer....

*Qua groenten is ze nogal moeilijk maar ze eet wel: rode bieten, wortels, bloemkool, courgette, broccoli. OP 1.5kg groentemix zit hier wel een juslepel jus door, want anders dan hoeft ze het niet... Ook zit er een eetlepel zeewier door, wat honing, knoflook en geitenmelk om er door te kunnen met de staafmixer... Van deze groentemix krijgt ze elke dag 2 a 3 ijsklontjes. Is dit wel een goede mix?? Want het is wel ideaal aangezien dit het enigste is wat ze eet...

*Geregeld zal ze er nog wat walnoten + pompoenpitten bij gaan krijgen

*En de vis... Ja, daar weet ik niet zo goed mee wat ik daarmee moet doen. Op het moment eet ze nog kvv en krijgt ze er zalmolie door, maar dit kan ik nergens anders doorheen gooien...

*Ze krijgt 3x per week een biologisch kippenei erbij en straks als ze er weer zijn, krijgt ze 2x een wild ganzenei.

*Qua snacks eet ze (zelf)gedroogde Biorunderlong, gedroogde konijnenhart/long, gedroogde lamslong, hazenoren, gedroogd hart (lam/geit/paard/hert/rund), gedroogde banaan (favoriet van onze 'carnivoor')

*De percentages die ik aanhoud:
-40% vleesbot
-40% spiervlees
-20% orgaan
Waarvan: 10% pens, 4% hart, 4% lever, 2% nier

*De sarplaninac, Finn, weegt 60 kg en is niet echt actief. Hij wandelt elke dag 1 grote wandeling van 1.5 uur (en natuurlijk ook nog wel 2 korte wandelingen van zo'n 20 min) waarin hij wel wat speelt en 'huppelt', maar het is niet dat hij echt actief is. Qua kvv eet hij dan (exc. groenten) 800gram. Hij zal hetzelfde menu als Aiko krijgen, maar krijgt er elke dag 175gr kvv bij. Dit zal 3x in de week all animal haring zijn. En 2x all animal parelhoen en 2x all animal konijn. Hij krijgt per week 5 eieren erbij en krijgt een uitgebreidere groentemix (zonder jus, maar wel met honing, zaden/noten enz.). Bestaande uit seizoensproducten en steeds wel 10 verschillende soorten groenten. Ik probeer ongeveer 50% boven en 50% onder de grond te geven en geef niet teveel kool. 's Ochtends krijgt Finn vaak een fruitpapje. Ik zelf hou van smoothies en daarna blender ik altijd ook meteen 1 stuk fruit voor Finn en dit is dan zijn ontbijtje... Ook krijgt hij glucosamine bij zijn eten 's avonds...

*inc. groenten krijgt Aiko dus 5% van haar lichaamsgewicht is dat niet heel veel in vergelijking met de 2% die ik hier overal lees?? Moet ik me zorgen maken?? En eet Finn niet absurpt weinig? Zo'n 1,25%

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden....
Laatst gewijzigd door Ilse1 op vr 08 feb 2013, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2596023
Ilse1 schreef: Ik ben Ilse, 25 jaar en woonachtig in west-gelderland. Ik heb 2 honden waarvan één toller teefje van 1 jaar oud, genaamd Aiko en een sarplaninac reu van 4.5 jaar oud, genaamd Finn. We zijn flink actief met Aiko; speuren, behendigheid, jachttraining, gehoorzaamheid en natuurlijke vele wandelingen en nog vind Aiko het nog niet genoeg ;). Finn is wat minder actief... (met hem speuren we alleen) Ik wil graag gaan barfen en heb me dus al een tijd terug ingelezen...

Aiko eet al vanaf het begin af aan kvv, maar is een moeilijke eter, nou ja, ze is zeer kieskeurig; vis, gevogelte (behalve kalkoenfilet en kalkoenkvv) en konijn wordt niet gegeten. Ze krijgt geregeld al een stukje 'gevorderedenbot' naast haar kvv en dit geeft geen problemen... Al het beginnersbot eet ze namelijk niet, want dat is allemaal van gevogelte of konijn... Ik heb inmiddels een menu gemaakt en ben benieuwd wat ik allemaal nog fout doe...

Ze is 15kg en eet 625gr per dag exc. groenten. Groenten tel ik zegmaar als extra'tje, omdat dit ook weer een probleem is met eten...
Niet zo negatief :-*!
Dag 1:
250gr Haaskarkas
250gr Paardenvlees
125gr Lamspens

Dag 2:
250gr Lamsstaartjes of ribben (afgewisseld)
250gr Kalkoenfilet
100gr Hart (lam, geit, paard, hert, rund afgewisseld)
25gr Nier (lam, jonge geit, biorund afgewisseld)

Dag 3:
250gr Hertenribben
250gr Kangoeroevlees
125gr Geitenpens

Dag 4:
250gr Jonge geitenribben
250gr Reevlees
100gr Lever (lam, jonge geit afgewisseld)
25gr Nier (lam, jonge geit, biorund afgewisseld)

Dag 5:
250gr Gemalen kalkoennekken (ze hoeft dit niet ongemalen)
250gr Hertenvlees
125gr Biorunderpens

Dag 6:
250gr Wilde konijnenkarkas
250gr Lamavlees
125gr Hazenorgaan

Dag 7:
200gr Hazenbout (zit heel veel vlees aan, stuk meer dan 50/50)
100gr Runderknars (is ze gek op)
200gr Bio Runderkopvlees
100gr Bioboekmaag
25gr Lamsbal (precies 1 bal)
En wat zou hier niet goed aan zijn? Je hebt een stik goed menu! Prachtige afwisseling in diersoorten! Top! Het enige dat ik mis is vette vis.
En deze 7 dagen herhalen zich steeds weer....

*Qua groenten is ze nogal moeilijk maar ze eet wel: rode bieten, wortels, bloemkool, courgette, broccoli. OP 1.5kg groentemix zit hier wel een juslepel jus door, want anders dan hoeft ze het niet... Ook zit er een eetlepel zeewier door, wat honing, knoflook en geitenmelk om er door te kunnen met de staafmixer... Van deze groentemix krijgt ze elke dag 2 a 3 ijsklontjes. Is dit wel een goede mix?? Want het is wel ideaal aangezien dit het enigste is wat ze eet...
Eet ze helemaal geen bladgroenten zoals andijvie of waterkers ofzo? Vindt ze dingen als witlof ook niet lekker? Als dit is wat ze eet zou ik zeggen: prima! Beter iets dan niets! Je extra's zijn prima hoor!
*Geregeld zal ze er nog wat walnoten + pompoenpitten bij gaan krijgen
Toe maar! Lekker!
*En de vis... Ja, daar weet ik niet zo goed mee wat ik daarmee moet doen. Op het moment eet ze nog kvv en krijgt ze er zalmolie door, maar dit kan ik nergens anders doorheen gooien...
Ah! Daar hebben we de vis :biggrin2:. Ik zou zelf 2 keer per week een klein visje proberen te geven. Bij mij vinden ze sardien erg lekker en panharing het allerlekkerst!
*Ze krijgt 3x per week een biologisch kippenei erbij en straks als ze er weer zijn, krijgt ze 2x een wild ganzenei.
Perfect!
*Qua snacks eet ze (zelf)gedroogde Biorunderlong, gedroogde konijnenhart/long, gedroogde lamslong, hazenoren, gedroogd hart (lam/geit/paard/hert/rund), gedroogde banaan (favoriet van onze 'carnivoor')
Mooie snacks!
*De percentages die ik aanhoud:
-40% vleesbot
-40% spiervlees
-20% orgaan
Waarvan: 10% pens, 4% hart, 4% lever, 2% nier
Helemaal mooi!
*De sarplaninac, Finn, weegt 60 kg en is niet echt actief. Hij wandelt elke dag 1 grote wandeling van 1.5 uur (en natuurlijk ook nog wel 2 korte wandelingen van zo'n 20 min) waarin hij wel wat speelt en 'huppelt', maar het is niet dat hij echt actief is. Qua kvv eet hij dan (exc. groenten) 800gram. Hij zal hetzelfde menu als Aiko krijgen, maar krijgt er elke dag 175gr kvv bij. Dit zal 3x in de week all animal haring zijn. En 2x all animal parelhoen en 2x all animal konijn. Hij krijgt per week 5 eieren erbij en krijgt een uitgebreidere groentemix (zonder jus, maar wel met honing, zaden/noten enz.). Bestaande uit seizoensproducten en steeds wel 10 verschillende soorten groenten. Ik probeer ongeveer 50% boven en 50% onder de grond te geven en geef niet teveel kool. 's Ochtends krijgt Finn vaak een fruitpapje. Ik zelf hou van smoothies en daarna blender ik altijd ook meteen 1 stuk fruit voor Finn en dit is dan zijn ontbijtje... Ook krijgt hij glucosamine bij zijn eten 's avonds...

*inc. groenten krijgt Aiko dus 5% van haar lichaamsgewicht is dat niet heel veel in vergelijking met de 2% die ik hier overal lees?? Moet ik me zorgen maken?? En eet Finn niet absurpt weinig? Zo'n 1,25%

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden....
Ik vind je menu stik goed, het bevalt me prima dat je je honden geeft wat ze nodig hebben, zonder je al te druk te maken over de gemiddelden. Dus nee, als Aiko 5% nodig heeft, heeft ze dat gewoon nodig! Kijk, als ze moddertje vet is, voer je teveel maar als ze dit nodig heeft, heeft ze dit nodig. Dat je het erin krijgt, terwijl ze zo moeilijk eet! Maar goed, volgens mij verbruikt Aiko erg veel door alles wat je met haar doet en daarom heeft ze die 5% nodig. Prima. Kan best dat als ze wat ouder wordt, dat dit vanzelf minder wordt. Goed blijven kijken! En dat Finn niet meer eet dan 1,25%: als dat is wat hij nodig heeft, is dat is wat hij nodig heeft!

Kortom, mijn complimenten.
Door Ilse1
#2596212
[quote="Lizzy"]
Oh, en als ze geen vis lusten, dan kun je 2 a 3 keer per week een visolie capsule geven. Voor de omega 3 vetzuren.
[/quote]

Bedankt voor je antwoorden Lizzy, daar heb ik wat aan!  :)

Ik denk inderdaad dat ik Aiko viscapsules ga geven (Finn eet via zijn kvv toch nog 375gr haring per week, dat lijkt mij prima).
Zijn er nog merken die je me aan kunt raden??

Qua groenten zal ik proberen wat bladgroenten in haar te krijgen. Ik bedenk me net dat ik dat wel door haar gemalen kalkoennekken kan prakken, dan eet ze het zeker! Andijvie + waterkers staan al op de boodschappenlijst (witlof vind ik zelf al  :puke:, dus dat zal ik d'r besparen ;)). Ze lust veel niet, maar wat ze lust, dat eet ze altijd in alle hoeveelheden die je voorzet, wat je er ook doorprakt (mits het niet meer dan 40% 'vies'voer bevat). Dus dat is wel handig!
Door Lizzy
#2596253
[quote="Ilse1"]
Bedankt voor je antwoorden Lizzy, daar heb ik wat aan!  :)

Ik denk inderdaad dat ik Aiko viscapsules ga geven (Finn eet via zijn kvv toch nog 375gr haring per week, dat lijkt mij prima).
Zijn er nog merken die je me aan kunt raden??

Qua groenten zal ik proberen wat bladgroenten in haar te krijgen. Ik bedenk me net dat ik dat wel door haar gemalen kalkoennekken kan prakken, dan eet ze het zeker! Andijvie + waterkers staan al op de boodschappenlijst (witlof vind ik zelf al  :puke:, dus dat zal ik d'r besparen ;)). Ze lust veel niet, maar wat ze lust, dat eet ze altijd in alle hoeveelheden die je voorzet, wat je er ook doorprakt (mits het niet meer dan 40% 'vies'voer bevat). Dus dat is wel handig!
[/quote]

Finn heeft inderdaad geen visolie nodig. Tenminste, niet als hij het er goed op doet zo (mocht hij een droge vacht krijgen bijv. kun je altijd wat visolie geven).

Ik vind Royal Green goed. Solgar is erg goed maar duur. Doils is ook goed.

Honden vinden witlof juist vaak heel lekker :biggrin2: :biggrin2:
Door Ilse1
#2596303
Ik heb even naar Royal green gekeken en dat sprak mij prima aan.
Maar hebben ze daar echt maar 3 capsules per week van nodig? Want dan is dat nog een stuk goedkoper dan de henne zalmolie die ze nu door haar eten krijgt....
Zou voor een hond van Finn zijn gewicht (60kg) ook 3 capsules per week genoeg zijn? Of moet ik ervanuit gaan dat hij er iets meer nodig heeft? Want dan geef ik hem i.p.v. de kvv er liever dagelijks een hele kwartel bij (daar kan ik gratis aankomen ;), ik blijf toch een Nederlander he ::)) En dan de visoliecapsules i.p.v. dus die gemalen haring..
Door Lizzy
#2596529
[quote="Ilse1"]
Ik heb even naar Royal green gekeken en dat sprak mij prima aan.
Maar hebben ze daar echt maar 3 capsules per week van nodig? Want dan is dat nog een stuk goedkoper dan de henne zalmolie die ze nu door haar eten krijgt....
Zou voor een hond van Finn zijn gewicht (60kg) ook 3 capsules per week genoeg zijn? Of moet ik ervanuit gaan dat hij er iets meer nodig heeft? Want dan geef ik hem i.p.v. de kvv er liever dagelijks een hele kwartel bij (daar kan ik gratis aankomen ;), ik blijf toch een Nederlander he ::)) En dan de visoliecapsules i.p.v. dus die gemalen haring..
[/quote]

Met wat ze voor de rest allemaal eet lijkt me dat genoeg. Maar als blijkt dat het te weinig is, geef je er 4 of 5. Zo krap komt het niet. Op zich vind ik verse vette vis wel een goede toevoeging op het menu. Dus als Finn vis eet, zou ik zelf 1 keer per week vis blijven geven. Vis bevat natuurlijk meer dan alleen omega 3 vetzuren. Het bevat ook bijv. vitamine D.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door