Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lachebekje
#2595374
Onze Dalmatiër van bijna 3 jaar oud staat al 2 jaar op barf. Nu blijkt ze last te hebben van blaasgruis en moet ze op dieetbrokken met medicatie. Dat zou voor de rest van haar leven zijn. Zo krijgt ze nog minder vocht binnen, terwijl dat juist zo noodzakelijk is. Bovendien is het jammer om met barf te moeten stoppen: ze vindt het heerlijk en kluift graag aan de botten.
Weet iemand welke diersoorten ze wel zou mogen eten met haar aandoening?
Door Lizzy
#2595588
lachebekje schreef: Onze Dalmatiër van bijna 3 jaar oud staat al 2 jaar op barf. Nu blijkt ze last te hebben van blaasgruis en moet ze op dieetbrokken met medicatie. Dat zou voor de rest van haar leven zijn. Zo krijgt ze nog minder vocht binnen, terwijl dat juist zo noodzakelijk is. Bovendien is het jammer om met barf te moeten stoppen: ze vindt het heerlijk en kluift graag aan de botten.
Weet iemand welke diersoorten ze wel zou mogen eten met haar aandoening?
Ik zou graag willen weten wat voor blaasgruis je hond heeft. En wat de pH waarde is van de urine. En, heeft je hond problemen met plassen? Ik lees dat het een teefje is. Kun je mij laten weten of ze problemen heeft met plassen, of ze wel eens een verstopping heeft gehad?

En 1 ding moeten jij en je dierenarts weten: een gewone gezonde Dalmatische Hond heeft altijd blaasgruis. Van het type uraat. Dat komt omdat zij een genetische afwijking hebben.

Dus als er uraat in de urine zit, dan zit je dierenarts er naast. 100%. En als je hond struviet heeft (dat wil nog wel eens gebeuren bij een blaasontsteking): dan zit je DA er ook naast.

Maar als ik het zo eens inschat, dan heeft je Dalmaat last van uraat en heeft je dierenarts klok horen luiden en weet hij niet waar de klepel hangt. Geeft niks, zo krijg ik ongeveer 3 telefoontjes per maand. Van verontruste Dalmatier eigenaren en van dierenartsen die van mij een bijscholing willen en krijgen.
Door lachebekje
#2595895
Mijn Dalmaat heeft teveel uraten. In het begin van de week zag haar urine ook behoorlijk oranje. Eerst werd gedacht aan een blaasontsteling, maar dat was het niet. Nu krijgt ze Hills U/D en Allopurinol als medicatie. Dat is wel een humaan genesmiddel, dus dat roept bij mij weer twijfels op.  Omdat ze zo slecht drinkt moet ik bouillon over haar brokken gooien.
Dit gaat een maand duren, waarna de waarden opnieuw bekeken worden. Hoe hoog die nu waren weet ik niet, dat zou ik even moeten navragen.
Daarnaast heeft ze oranjerode verkleuringen op haar rug en aan weerszijden van haar staart; geen jeuk, geen korstjes of bultjes Daar heeft nog niemand een verklaring voor kunnen vinden. Misschien hangt het een met het ander samen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2596138
lachebekje schreef: Mijn Dalmaat heeft teveel uraten. In het begin van de week zag haar urine ook behoorlijk oranje. Eerst werd gedacht aan een blaasontsteling, maar dat was het niet. Nu krijgt ze Hills U/D en Allopurinol als medicatie. Dat is wel een humaan genesmiddel, dus dat roept bij mij weer twijfels op.  Omdat ze zo slecht drinkt moet ik bouillon over haar brokken gooien.
Dit gaat een maand duren, waarna de waarden opnieuw bekeken worden. Hoe hoog die nu waren weet ik niet, dat zou ik even moeten navragen.
Daarnaast heeft ze oranjerode verkleuringen op haar rug en aan weerszijden van haar staart; geen jeuk, geen korstjes of bultjes Daar heeft nog niemand een verklaring voor kunnen vinden. Misschien hangt het een met het ander samen?
Heftig hoor, U/D en allopurinol. Zoals Lizzy al schreef alle dalmaten hebben uraatgruis in de urine. Dat komt doordat ze een enzym missen dat urinezuur afbreekt. Reuen kunnen er een levensbedreigende plasbuisverstopping van krijgen, teven niet omdat hun plasbuis veel wijder is. Teven hebben in de regel geen last van uraat, ze kunnen er blaasontsteking van krijgen, maar dat heeft jouw teefje dus niet. Dus waarom dan zo'n zware behandeling? Zeker als ze slecht drinkt dan zou ik vlees blijven geven aangezien dat veel vocht bevat, aangevuld met groentes en yoghurt of karnemelk om de urine minder zuur te maken.
Hier kun je er nog meer over lezen:
http://www.siamsa.nl/nl/de-dalmatische- ... uraat.html
Door lachebekje
#2600140
Kent iemand misschien een dierenarts met veel verstand van dalmatiërs?
En wie weet op wat voor soort vlees ik haar kan zetten ivm het teveel aan uraatstenen? De brokken van Hills u/d vindt ze echt niet lekker.
Zeeheerschappij. Nu ook twee keer overdag haar urine Karen lopen, net nadat ze uitgelaten was. Moet nu ook nog Enurace slikken, omdat de Da denkt dat ze incontinent zou zijn. Dit lijkt me te toevallig. Zou er een verband kunnen zijn?
Door henneke
#2600189
degene hierboven Dotothea is dierenarts en heeft zelf Dalmaten en Lizzy is dan wel geen dierenarts maar heeft onwijs veel verstand van Dalmaten en voeding heeft zelf \dalmaten en kan menig dierenarts nog wat leren . beter advies dan van die twee ga je niet krijgen
Door sella
#2600619
Ik zou ook zeggen Dorothea!

Als ik een Dalmaat met gruis zou hebben, dan zou ik ook Lizzy haar advies aannemen, en Dorothea haar advies ook.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2600673
lachebekje schreef: Kent iemand misschien een dierenarts met veel verstand van dalmatiërs?
En wie weet op wat voor soort vlees ik haar kan zetten ivm het teveel aan uraatstenen? De brokken van Hills u/d vindt ze echt niet lekker.
Zeeheerschappij. Nu ook twee keer overdag haar urine Karen lopen, net nadat ze uitgelaten was. Moet nu ook nog Enurace slikken, omdat de Da denkt dat ze incontinent zou zijn. Dit lijkt me te toevallig. Zou er een verband kunnen zijn?
Maar heeft ze echt stenen in haar blaas of alleen uraatgruis in de urine?
Gebruikersavatar
Door sam28
#2601269
Wat Dorothea en Lizzy zeggen dus.

En Ziva had ook ooit eens steentjes. Deze kwamen haar plasbuis amper door. Was echt heel zielig want ze had pijn.

Ik weet dat dalmaten hier last van hebben en heb haar meer groente met yoghurt gegeven.
Ze heeft er nooit meer last van gehad.
Bij Ziva was het vermoedelijk een onbekende bijwerking van vlooiendruppels.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
Door lachebekje
#2601385
Dank jullie wel voor alle helpende reacties. Ik zou graag Dorothea eens goed laten kijken naar mijn hond. Waar heeft ze haar praktijk? Tot nu toe is er gelukkig alleen sprake van gruis in de urine. Ze krijgt nu al meer yoghurt en groenten. Qua vlees denk ik nu vooral aan konijn, vanwege het gehalte aan purine. Is dat een goed idee?
Door Albina
#3116237
Hey,hey

Wijzelf hebben 2 "stippelvrienden" Diesel en Skye,beiden 3 jaar geleden met 6maand tussen elk 2 x geopereerd aan uraatstenen,toen drastisch op zoektocht gegaan naar oplossing om derde keer te vermijden,we zijn zowiezo van U/D overgeschakeld naar KVV en in combinatie met Zyloric (ook een medicijn die aan mensen gegeven wordt) al 3 jaar steenloos,dus ik denk de oplossing gevonden te hebben.

grtjs,

Albina
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door