Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door edithje84
#2595018
Hallo allemaal!

Gisteren kreeg ik van mijn mams te horen dat hun kat echt te dik is. Iets wat ik allang wist, maar goed.

Frits is een europeese kater van maar liefst 8,6 kilo :o Hij heeft moeite met plassen, waarschijnlijk gruis en hij heeft obesitas.
Hij MOET nu dus echt afvallen. Uiteraard hebben ze 'speciale' brokken meegekregen voor dat gruis en om af te vallen...... Ik heb niet eens gevraagd van welk merk.

Zelf voor ik KVV aan mijn hondjes en ben daar erg tevreden over. Mijn eerste ingeving was dan ook om mijn moeder te overtuigen ook KVV te gaan voeren.

Soorrt KVV kom ik op zich wel uit, maar als jullie nog specifieke tips hebben, of wellicht een idee voor een supplement dan hoor ik het graag!

Ook heb geen idee hoeveel gram hij mag? Hij moet tenslotte een kilo of 3 afvallen..... :-[

Graag jullie adviezen!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2595096
Een gruiskater die ook nog eens moeite heeft met plassen, is een medisch spoedgeval. Zn blaas zal moeten worden doorgespoeld, bij de dokter.

Als dat allemaal gebeurd is en hij is weer gezond, dan kan rauwe voeding zeker bijdragen aan een normaler gewicht. Van supplementen om af te vallen voor katten heb ik nog nooit gehoord.
Afvallen door katten dient heel langzaam en geleidelijk te gebeuren, anders lopen ze risico op een leververvetting.
Door edithje84
#2595108
koekje schreef: Een gruiskater die ook nog eens moeite heeft met plassen, is een medisch spoedgeval. Zn blaas zal moeten worden doorgespoeld, bij de dokter.

Als dat allemaal gebeurd is en hij is weer gezond, dan kan rauwe voeding zeker bijdragen aan een normaler gewicht. Van supplementen om af te vallen voor katten heb ik nog nooit gehoord.
Afvallen door katten dient heel langzaam en geleidelijk te gebeuren, anders lopen ze risico op een leververvetting.
Uiteraard is de dierenkliniek bezocht....

En nee, dat snap ik dat er geen supplementen zijn om af te vallen. Het gaat mij meer om een ondersteuning voor zijn gezondheid...
Door Khari
#2595876
Kvv voor blaasgruis katten zou ik zeker goed gaan kijken naar een kvv met name zonder rijst, ook beter voor zijn gewicht.
Ik geef hier mijn gruis kater eigenlijk altijd extra water door zijn eten om door te spoelen.
Je zou als supplement voor het gruis als ondersteuning kunnen gebruiken appelazijn, vitamine C tabletje (werkt bij mijn mannetje goed als zijn ph wat aan de hoge kant is, hij vindt appelazijn vreselijk).

Wat hoeveelheid voer betreft zou ik denk ik als hij nu ruim 8 kg is voer geven voor een kat van 7 kg?
Hier is het met mijn ventje heel geleidelijk gegaan, is nu in een jaar tijd goed 6 ons afgevallen, alleen was hij niet zoveel te zwaar als de kat van je ouders....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door