Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hylke walters
#2582
Ik heb een vraagje over mijn hond van 4 jaar. Ik vind hem de laatste tijd vrij lusteloos. Hij eet van jongs af aan vrij veel gras en braakt daar nooit op. Nu lees ik net in het forum dat het een tekort van bepaalde stoffen kan zijn en dat je dat kan aanpakken door de hond wat folium te geven. Nu heb ik dat wel in huis alleen in combinatie met vit. B12. Kan ik dit hem gewoon geven? Ik wacht in spanning op een antwoord.
Hartelijke groeten Hylke Walters
Door Paul_Barte
#2583
Hylke, het kan ook zijn dat je hond wat last heeft van zijn maag/darmstelsel.
Wat eet de hond als ik vragen mag en geef je ook wel eens iets vers??
Door hylke
#2584
Beste Bas,
Splinter heeft eigenlijk van pups af aan al last van zijn maagdarmkanaal. Hij heeft zeker het laatste jaar regelmatig braakaanvallen gehad en diarree met in beide bloed. Op de lam en rijst van Eukenuba ging het eigenlijk het best maar ik wil graag op het vers vlees over. Zijn laatste aanval is in december geweest. Denk jij dat folium hier wat in kan betekenen?
Groeten Hylke
Door Lizzy
#2585
Hylke, volgens mij ben jij in de war met Bas die op doggy.net gereageerd heeft... ;D.

Hierboven is gereageerd door Paul B.

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#2586
Hoi Hylke,

Ben inderdaad niet Bas ;D

Denk niet dat dat de oplossing is om van het gras eten af te komen.
Het gras eten bij jouw hond heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij last heeft van zijn maag/darmkanaal. Dat kan regelmatig wat ontstoken zijn en je hond gaat dan gras eten om van de pijn af te komen enz. Soms hebben ze zoveel last dat ze echt alles proberen op te eten wat maar enigszins groen is en vreten ze de planten uit de tuin.

Je zou hem regelmatig wat yoghurt of Biogarde kunnen geven.
Verder een complete versvleesvoeding voor minimaal 2 of 3x in de week (Energique, Bibi, Carnibest enz) en aanvullen met wat goede pro-biotics in de vorm van verse pens of maaginhoud van een schaap.
Door hylke
#2587
HAHAHA duizend maal excuus PAUL! Ik haal inderdaad van alles door elkaar nu. Wat zijn pro-biotics precies? Is de pens die jij bedoelt de pens die je ook in de dierenwinkel uit het vriesvak haalt? En wat doet de yoghurt precies? Ik kreeg toevallig woensdag bij de fotograaf een bakje yoghurt voor honden, 125 ml. Hoeveel mag ik per keer geven en hoeveel keer per week raad je aan? Geef jij je hond elke dag vers vlees of ook een paar keer per week? Wat is beter? Sorry het zijn een boel vragen maar jullie zijn dan ook de experts in mijn ogen! Nog een laatste iets.....Splinter eet vaak zovaak gras dat we hem wel eens spottend Jack Runder noemen i.p.v. Jack Russel. Hij is dan ook zwart-wit. Het vreemde is dat hij dit nooit doet als hij ook daadwerkelijk ziek toont of ziek is. Op het moment dat hij zo ziek is eet hij juist geen gras. Hoe is dit te verklaren? Alvast bedankt voor al je moeite. Jonge jonge dit forum werkt wel verslafend hoor. Controleer bijna om de 5 minuten of er al een reactie is hahaha. Tot grote wanhoop van mijn vriend ;D
Hartelijke groeten Hylke
Door Lizzy
#2588
Hoi Hylke, ik heb nog niet helemaal uit jouw verhaal begrepen wat jouw Jack Runder ;D (Russell) nu eet. Eet hij brokken of versvlees?

Ben je al met jouw Jack naar de dierenarts geweest? Heeft hij toevallig bloed geprikt? Misschien is het niet onverstandig om na te laten kijken of de schildklier van jouw Jack nog wel goed functioneert. Sommige honden worden erg sloom van schildklier problemen...

Over het graseten bij honden, staat ook een stuk geplaatst onder INFORMATIE. Misschien interessant om te lezen? Graseten kan met vele dingen te maken hebben. Meestal eten honden gras omdat ze het lekker vinden of omdat er een verstoring is in de balans van het lichaam (zuur/basisch balans verstoring) of omdat ze misselijk zijn.

Ik ben het met Paul eens trouwens. Ik denk niet dat vitamine B12 en Foliumzuur een oplossing biedt.
Ik zou eerst uitsluiten dat jouw hondje lichamelijk iets mankeert. En, als dat al gebeurd is, dan wil ik graag weten wat jouw hondje precies eet. Ik denk dat we makkerlijker adviezen kunnen geven wanneer we daarvan op de hoogte zijn.

Groetjes, Lizzy
p.s., je hebt het over dat jouw Jack nog wel eens ziek is. Wat mankeert hij dan, als hij ziek is?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 apr 2003, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hylke
#2589
Hoi Lissy,
Splinter heeft vaak last van zijn maagdarmkanaal zie boven. Hij braakt dan net zolang tot er bloed bij zit en heeft dan ook bloed in zijn ontlasting. Niet veel maar het is er wel. Hij heeft altijd Eukenuba lam and rice gehad, daarna even hetzelfde maar dan van Fokker en nu krijgt hij High Activity van Eukenuba. Voordat ik uiteindelijk op Eukenuba overging was hij vaker ziek, sinds de lam and rice een hele tijd niet. In december heeft hij de laatste aanvallen gehad van braken. Ik wil graag met hem over op vers vlees. We zijn woensdag bij de dierenarts langs geweest maar die kon buiten een vermoedelijke lichte pijn rechts in zijn onderrug niets vinden en zelfs dit is moeilijk te zeggen omdat hij moord en brand gilt zodra hij op de tafel moet. erg moeilijk beoordelen dus. Ik heb al een homeopathische kliniek benaderd maar daar heb ik nog steeds niets op teruggehoord, iets wat me overigens mateloos irriteert. Ze begrijpen toch wel dat je niet zomaar belt? Maar ja daar kunnen jullie niets aan doen. Een schildklieraandoening vond de dierenarts niet voor de hand liggen maar als de verzekering door is dan kan ik hem voor alle zekerheid toch na laten kijken. Gras eet hij denk ik ook omdat hij het lekker vind want hij doet het vaak als hij lekker in zijn velletje zit. Ik hoop dat zo voldoende informatie hebt anders hoor ik het wel!
Groetjes Hylke
Door Lizzy
#2590
Hoi Hylke, zo te lezen is het inderdaad tijd om jouw hondje op een subliem versvlees voer te zetten. Hoe de overstap het beste gemaakt kan worden (langzaam of "cold turkey"): dat durf ik niet te zeggen, maar er zitten hier voldoende experts om jou daar antwoord op te geven!!

Want Hylke, ik heb ook jarenlang een Dalmaat gehad met vreselijke darm/maag problemen... Oh oh, deze arme hond heeft zoveel antibiotica kuren gehad, dat ik ze niet meer kan tellen... Ik ben over gestapt op versvlees en daarna ben ik zelf eten gaan samen stellen. Op de dag dat ik versvlees/arf ben gaan voeren, heeft hij nooit meer zo verschrikkelijk diarree gehad dat het bloed eruit kwam! (afkloppen op ongelakt hout ;D). Hij at ook Eukanuba Lam en Rijst trouwens.... Ik zeg niet dat het door de Eukanuba komt (ik zou niet durven), maar ik zeg wel dat brokken niet helpen een hond weer gezond darm/maagstelsel te geven.

En, wat Paul ook al schreef (ik BLIJF Paul herhalen - sorry Paul!), je moet vooral extra probiotics geven. Dat zijn goedaardige bacterieen (acidophilus is 1 van deze goedaardige bacterieen). Ze zitten in yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur, ze zitten in pens en je kunt ze in capsules kopen (bij de reformwinkel of drogist). Geef jouw hondje maar lekker vaak van deze probiotics, in welke vorm dan ook (ik zou ook maar een tijdje capsules geven - daar zit lekker veel in) met versvlees! Pens kun je inderdaad in dierenwinkels kopen, maar, je moet wel VUILE pens hebben (van rund of schaap). Deze goedaardige bacterieen zitten ook in drankjes als Yakult, maar dat moet je ook niet geven. Daar zit veel suiker in of onnatuurlijke zoetstoffen en dat is slecht voor de hond.

Heb jij zo'n speciaal honden-yoghurt gekregen bij de fotograaf? Die bedoelen we dus niet ;D. Dat is rommel en VEEL te duur! Gewoon, de Biologische Yoghurt van Albert Heijn of zo.

Mag ik nu een gekke vraag stellen Hylke? De aanvallen van diarree en overgeven, gebeurde dit soms na vaccinaties? (direct na of tot drie maanden na de vaccinatie).

Groetjes, Lizzy
Door hylke
#2591
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De aanvallen zijn niet te combineren met entingen, dat weet ik in ieder geval. Ik ga jullie raad opvolgen en laat jullie natuurlijk ook de resultaten weten!
Hartelijke groeten Hylke
Door diana
#2592
hylke ,
ik wens je veel succes.
je bent hier beter af dan op doggy hoor.
echt waar!!!
Door hylke
#2593
Vandaag is het de grote dag. Als het gaat lukken vandaag voor het eerst naar Hoogvliet brrrrrrrrrr. Ben helemaal zenuwachtig en kan niet wachten tot ik het kan geven. Hoeveel mag ik een hond van 6 kilo dagelijks geven van BiBi? En Diana, krijg ik op doggy verkeerde adviezen want ook daar vind ik iedereen heel erg behulpzaam. Wat is het verschil tussen beide forums?
Hartelijke groeten Hylke
Door Lizzy
#2594
Hoi mensen, gezien onze ervaringen met Kobus en de ervaringen met de hond van Vanessa, hoe kan Hylke haar hondje het best overschakelen naar versvlees? (Gezien zijn problematische maag/darm).

Groeten en bedankt, Lizzy
p.s., ik zou dus persoonlijk zeggen: misschien verstandig om langzaam over te schakelen en de Bibi eerst 2 dagen te overgieten met gekookt water? Ik weet het even niet... Ik heb Brutus "cold turkey" overgezet en nooit problemen gehad....
Door tieneke
#2595
Hoi Lizzy,volgens mij kan Hylke het beste alleen de bibi-mix geven omdat daar veel vuile pens inzit,ik zou geen andere variant geven de eerste week zodat haar hond met zijn gevoelige darmen er goed aan kan wennen.Van ander vlees waar geen vuile pens inzat ging Kobus genadeloos aan de race.Dit heeft weken geduurd.Nu kan ik wel van alles aan hem geven!Wel even licht aankoken de eerste 2 dagen,als de ontlasting goed is en blijft pas helemaal rauw geven.
Dit zal wel stinken in het pannetje :P
Misschien fyto-mix erbij geven?,krijgt zijn darmflora een lekkere oppepper van ::)
Door Lizzy
#2596
En Diana, krijg ik op doggy verkeerde adviezen want ook daar vind ik iedereen heel erg behulpzaam. Wat is het verschil tussen beide forums?
Hartelijke groeten Hylke
Hoi Hylke, het verschil tussen doggy.net en barfplaats:

Op barfplaats praten wij uitsluitend over rauwe (en dus gezonde) voedingen voor de hond. En dus niet over brokken/blikken en andere onnatuurlijke hondenvoedingen.

Daarnaast zijn de regels over hoe wij met elkaar om gaan hier vele malen strenger dan op doggy.net (het woord "respect" staat hier centraal).

En, barfplaats is een niet-commercieel hondenvoer forum en wordt door niemand gesponsord.

Dit betekent dus niet dat je op doggy.net de verkeerde adviezen krijgt!

Met vriendelijke groet, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 apr 2003, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door