Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Christoph
#2593165
Hallo,

Mijn naam is Christoph al een hele tijd volg ik dit forum, maar nu met de komst van de nieuwe pup willen we toch de stap van brokken naar KVV proberen.
Een jaar geleden hebben we onze vorige hond verloren, maar sinds een paar maanden hebben we een nieuwe pup mogen verwelkomen bij ons. Onze Nelson is een bearded collie, hij is nu 3 maand, een schat van een hond maar een nachtmerrie om te laten eten. In de tijd dat hij bij ons is heeft hij altijd orijen gekregen, het is een biologisch verantwoorde brok met min 80%vlees 20% groeten en fruit en volledig graanvrij.

Sinds een week of 2 wilt hij er absoluut niets meer van weten, als we er dan iets van vlees of vis bijdoen eet hij met moeite de portie op. Zijn ontlasting op de brokken is nu ook niet helemaal vast,en volgens onze fokker zijn bearded collies bekend om geen echt vast ontlasting te hebben. Hij drinkt enorm veel, dit zou door de hoge procent ruw eiwit in de voeding komen volgens de winkel waar we ons eten gaan halen. Ik moet ook wel zeggen dat zijn vacht nu ook niet heel mooi glanst maar ook weer niet heel dof is en dat hij ook een veel last heeft van winderigheid.
Eens hij wat ouder was waren we toch van plan om op KVV over te schakelen, maar nu denken we eraan om er al mee te starten gezien de problemen met de brok.

Nu ik had er veel over gelezen maar om de stap te nemen dacht ik toch nog wat informatie te winnen bij jullie.
Het overstappen van brok van vers zou in een keer kunnen of is het aangeraden om een dag te vasten of in het beging te mengen met wat brokken.
In verband met de hoeveelheid had ik op voerwijzer een schema gevonden van zoveel gram per kg lichaamsgewicht is dit ongeveer universeel voor elk merk van KVV of variëert dit ook sterk.
In onze dierenwinkel is er een groot aanbod van KVV maar sommige merken bieden speciaal puppy voeding aan en andere dan weer niet, is dit iets waar we naar moeten kijken bij het kiezen van een KVV of eerder naar de samenstelling van het voer. Ik had gedacht een eventueel Darf Eko, Carnivoer of carnibest, of is er een ander goed (beste) merk dat jullie kunnen aanraden. Is het aangeraden om te afwisselen tussen verschillende merken of te afwisselen tussen de verschillende soorten mixen dat een bepaald merk aanbiedt.

Alvast bedankt.
Christoph.
Door M@rina
#2593386
Welkom Christoph

De drie die je noemt zijn prima kvv's zeker als je ze onderling afwisselt. Enige nadeel van Carnibest is dat er een premix van vitamine en mineralen aan wordt toegevoegd en dat is niet nodig is als je 4 á 5 diersoorten per 3 weken afwisselt. Afwisseling tussen diersoorten én tussen merken is heel goed.
Puppyvariant is niet nodig, die is er echt alleen voor hele kleine pups die nog bij mams wonen dus tot een week of 8, daarna kan je gewoon de normale kvv geven. in de puppyviariant zitten dezelfde spullen alleen fijner gemalen.

Je kan de brokken een paar dagen mengen met kvv, maar je kan ook zo in eens overstappen. enige wat je hond kan overkomen is dat er wat dunnen ontlasting is, maar dat hoeft ook niet altijd.
Als dat wel het geval is wil een paar dagen een scheutje gekookt water er over heen ook helpen.
Gebruikersavatar
Door Bullenbende
#2593686
Je moet wel uitkijke met brokken en vlees tegelijkertijd voeren, het heeft een totaal andere vertering (vlees zinkt naar de bodem van de maag terwijl brokken blijven drijven en dit kan maagkantelingen veroorzaken). Sommige honden hebben er geen last van, maar mijn advies is minimaal 8 uur tussen het voeren van brok en vlees te laten.

Ik ben zelf enthousiast over Tammenga en Kivo, ga zelf Darf eko voor het eerst proberen.
Door Christoph
#2594007
Hallo,

Bedankt voor jullie informatie, gisteren ben ik Darf gaan halen ze hebben me toen toch de puppyvariant meegegeven. Hij heeft deze ochtend de eerste keer dan Darf gekregen, en alles opgegeten, ik heb hem nog nooit zo enthousiast zien eten.
In verband met het afwisselen, is het dan de bedoeling gedurende 3 weken 1 diersoort te geven en dan 3 weken weer een andere diersoort enzoverder. En zo ook met het afwisselen van verschillende merken, meerdere merken of bijvoorbeeld 2 en deze dan telkens te switchen na een tijd.

Ik had de hoeveelheid voor vandaag gisteren al in de koelkast gezet en de portie voor deze ochtend een tijdje voor het eten uit de koelkast gehaald zodat het op kamertemperatuur was en zonder problemen is hij er onmiddellijk aangevlogen. Ik hoop hierbij dan ook de brokken vaarwel te zeggen.

Bedankt voor jullie advies.
Christoph.
Door M@rina
#2594076
Fijn dat het gelijk zo goed gegeten werd.

Het beste is 4 diersoorten per 3 weken, niet 1 soort 3 weken. Ook verschillende kvv's afwisselen is heel goed. probeer dan ook de diersoorten af te wisselen. bijv. darf bevat geloof ik kip, rund, paard en lam, geef daarnaast dan een kvv die bijv. konijn, eend, kalkoen of vis bevat.  All Animal heeft bijv. konijn, parelhoen, eend. Alaska heeft een fazant versie carnibest heeft o.a. kalkoen. Je kan bij wijze van spreken iedere dag een andere diersoort of een ander merk geven.

Iedere diersoort brengt zijn eigen voedinggstoffen mee, hoe meer afwisseling hoe meer verschillende voedingstoffen ze binnen krijgen, hoe completer je voert.

Puppyvariant is echt niet nodig, het bevat hetzelfde het is alleen fijner gemalen.
Door Christoph
#2609204
Hallo,

Bedankt voor jullie advies, het is nu ongeveer 2 weken dat hij KVV krijgt alles is prima zijn vacht is terug prachtig,de ontlasting is goed, hij drink niet zoveel meer als toen hij brokken kreeg. Kortom een grote verandering in de goede richting. We hebben de afgelopen weken afgewisseld van merken en van diersoorten, nu zijn we bijna door onze voorraad heen en zouden dan voor de volgende weken terug willen aanvullen. Nu had ik een klein schema gemaakt voor de volgende 3 weken, ik weet nog niet helemaal of dit een goed schema is of er nog ergens iets bij moet of eventuele aanpassingen. Het gaat vooral om 3 merken Darf Eko, Alaska en Haaks barf, na wat te lezen zouden deze toch redelijk goede merken zijn, en dan onderling switchen van diersoorten.

Week 1
Maandag: Rund (Darf Eko)
Dinsdag: Kip (Alaska)
Woensdag: Zalm (Alaska)
Donderdag: Paard (Haaks Barf)
Vrijdag: Geit (Darf Eko)
Zaterdag: Konijn (Alaska)
Zondag: Eend (Alaska)

Week 2
Maandag: Lam (Alaska)
Dinsdag: Zalm (Haaks Barf)
Woensdag: Konijn (Haaks Barf)
Donderdag: Fazant (Alaska)
Vrijdag: Kalkoen (Carnibest)
Zaterdag: Geit (Darf Eko)
Zondag: Rund (Darf Eko)

Week 3
Maandag: Eend (Haaks Barf)
Dinsdag: Lam (Alaska)
Woensdag: Zalm (Alaska)
Donderdag: Rund (Darf Eko)
Vrijdag: Paard (Haaks Barf)
Zaterdag: Fazant (Alaska)
Zondag: Geit (Darf Eko)

Alvast Bedankt
Christoph
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door