Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sa5kia
#2592960
Vorige week was mijn 16 jarige Mechelse herder doodziek. Hij had over de 40 graden koorts en de DA is bij mij thuis langs geweest omdat ik dacht dat hij dood aan het gaan was en ik had het niet meer van de paniek. De DA constanteerde een goed hart, goede ademhaling, maar hoge koorts, een vergrote milt en een tumor in zijn testikel. Hij had hem een shot gegeven met een AB, een koortsverlager en pijnstiller. Deze sloeg aan, de hond was 2 uur later ineens weer springlevend! Ik kreeg een AB kuur mee in pilvorm (Cefaral) en koortsverlagers (Carporal), deze laatste waren echter niet meer nodig omdat de koorts in zijn geheel niet meer teruggekomen is. De DA ontdekte ook een tumor in zijn bal; zijn ballen zijn ingedaald overigens. Twee dagen later ben ik met mijn hond op consult gekomen, om hem eens grondig te laten onderzoeken. Op de echo bleek dat er geen andere tumoren te zien waren, ook zijn lever was goed. De milt was ook weer gekrompen tot normaal formaat. Wel had hij een vergrote prostaat, maar dit kan bij de leeftijd horen. Echter, op de echo bleek dat zijn nieren er heel erg slecht aan toe zijn, wat zijn vele drinken en plassen verklaart. Hij heeft zijn urine en bloed onderzocht, resultaat: zijn nieren functioneren nog maar voor 25 tot 30%. I.v.m. de testikel tumor en evt. kans op kanker, adviseerde de DA een castratie. Gezien zijn nieren stelde hij voor om dit met een licht roesje te doen. Dagen lang heb ik op het internet gezocht, het blijkt een hele kleine kans te zijn dat een testikeltumor kwaadaardig is en daarbij komt dat slechts 5% van de kwaadaardige tumoren uitzaaien. Dit heeft mij doen besluiten om mijn hond op zijn leeftijd en gezien zijn slechte nieren, niet onder het mes te laten gaan en eventuele complicaties te riskeren. Ik wil dat hij rustig zijn oude dag kan hebben zonder al deze ellende en risico's.

Echter, een paar dagen geleden zag ik een druppeltje bloed aan zijn piemeltje hangen. Ook zag ik een heel klein beetje rood bloed met wat slijm aan de buitenkant van zijn drol (maar echt minimaal). Ook hangt zijn staart laag de afgelopen weken, maar Cold Water Tail Syndrome zou na 2 weken vanzelf moeten genezen. Anaalspiertjes is het denk ik ook niet, die heb ik geprobeert uit te knijpen maar er komt 0,0 uit). Ik begin nu dus te denken dat hij een prostaatontsteking heeft en ik wil terug naar de DA met hem.

Nu heb ik een vraag hierover, aangezien ik heel sterk denk dat hij dit heeft. Ik lees overal dat enkel een AB kuur onvoldoende is en dat door de vergrote prostaat en testosteron de onsteking direct weer terugkomt. Ik denk nu aan een chemische castratie. Maar is dit slecht voor de nieren? Moeten hormonen door de nieren afgebroken worden? Alles komt ineens allemaal tegelijk. Ik ben inmiddels overgestapt op verse rauwe voeding met extra vet zoals schapenvet en olijfolie, zo min mogelijk fosfor en i.p.v. doodgekookte rommel: rijke eiwitten uit rauwe vleesproducten (niet te veel). Ik heb zelf zijn nieuwe dieet samengesteld met biologische producten (biologische rund, eendennekjes, aardappelpuree en wat gekookte gepureerde groente, tomaatje, komkommertje, kiwi, zalmolie en af en toe een avocado voor wat extra vitamine B complex en omdat ie dit zo lekker vind). Ook maak ik nu 's ochtends een verse maaltijd voor hem, zodat hij voldoende stofjes heeft in zijn maag voor de nieren om afvalstoffen mee te kunnen afbreken zonder zijn eigen spieren op te eten. De brokken heb ik voorgoed vaarwel gezegd. Het resultaat is direct zichtbaar: Mijn hond heeft weer een mooie vacht, hij poept nog maar 2 keer per dag i.p.v. 10 keer en mooie vaste drollen. Vreemdgenoeg plast en drinkt hij ook niet meer overmatig sinds dit nieuwe eten. Maar die prostaat...... En chemische castratie in combinatie met slechte nieren....

Als iemand hier advies voor heeft, dan hoor ik het ontzettend graag, ik wil zo graag dat mijn hond zich lekker voelt. Zijn staart moet weer omhoog!
Laatst gewijzigd door sa5kia op di 05 feb 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irish
#2593489
Ivan (ook een oude herder) heeft een vergrote prostaat. Is intact. Begon ook druppels bloed te verliezen. Ik heb via tip van hier hem nu al een hele tijd op capsules zaagbladpalm en pompoenpitolie staan en sindsdien geen centje last meer!!
Door sa5kia
#2593494
Irish schreef: Ivan (ook een oude herder) heeft een vergrote prostaat. Is intact. Begon ook druppels bloed te verliezen. Ik heb via tip van hier hem nu al een hele tijd op capsules zaagbladpalm en pompoenpitolie staan en sindsdien geen centje last meer!!
Wat een geweldige tip!!!! Het klinkt lekker natuurlijk, zonder chemische toestanden! En wat fijn om te lezen dat Akko niet de enige is met deze druppeltjes bloed in combinatie met vergrote prostaat, op de een of andere manier ben ik nu stukke minder ongerust geworden! Ik ga het spul direct even Google'en en ergens bestellen! Ik zal het resultaat melden.

En Lizzy, ook heel erg bedankt voor je lieve reactie en hulp. Dat is gewoon heel fijn als er mensen wat meedenken!
Door sa5kia
#2593526
vanaalst schreef: hier ook zo, mn oudste ook een vergrote prostaat en lekte behoorlijk wat bloed dankzij de zaagbladpalm en pompoenpitolie geen centje last meer
Ik word hier helemaal blij van!!! Hartelijk dank!!!
Door Lambchop
#2596611
Ik wil niet naar klinken, maar mijn vorige hond heb ik hem ook chemisch laten castreren en daarna begon er ook veel ellende. Heel lang ziektebed gehad en de nieren hielden er op een gegeven moment mee op. Ik zou persoonlijk aanraden dat mensen gaan voor de definitieve castratie en als je nu al weet dat je hond zwakke nieren heeft zou ik er niet aan beginnen. Een medicijn is en blijft een medicijn en voor jouw hond kost het veel meer moeite om het allemaal te verwerken aangezien zijn nieren nog maar op 25 a 30% draaien. Ik zou eerst even wat andere opties proberen en als laatste redmiddel de chemische castratie doen als hij veel pijn heeft oid.

Dit is mijn persoonlijke ervaring, maar baseer je mening ook nog op andere ervaringen en feiten. Jij bent degene die voor je hond bepaalt wat het beste is op dat moment en wanneer iets genoeg is. Zolang jij altijd de beste bedoelingen hebt gehad mag je trots op jezelf zijn!  :)

Groetjes,

Lambchop
Door sa5kia
#2596699
Heel erg bedankt Lambchop voor je reactie! Dit ene bericht alleen al is voldoende voor mij om pertinent niet over te gaan op chemische castratie, mede ook omdat mijn eigen gevoel ook al zegt dat Akko te oud is en zijn nieren het er waarschijnlijk moeilijk mee gaan hebben. Per saldo heeft hij ook (nog) geen last of pijn aan de tumor in zijn testikel (bevestigd door de DA).

Nog even een update voor eventuele andere lezers over zijn bloeddruppelen: Nadat ik gekeken had wat precies de werkende mineralen / vitaminen zijn in de pompoenpitolie en de zaagbladpalm, kon ik niet anders concluderen dat hij deze spullen nu sinds kort ook krijgt via de verse voeding die ik hem geef. Aangezien ik al enkele dagen bezig was met zijn nieuwe voeding, ben ik eens gaan kijken bij zijn plasser en een wonder: het bloed is weg!!! Het bloed is nog steeds niet terug gekomen. Ook had hij bloed bij zijn ontlasting en dit is ook geheel verdwenen sinds de nieuwe voeding! De pompoenpitten zijn voorlopig dus niet meer nodig! Maar ik blijf het in de gaten houden dus mocht het weer komen, ga ik alsnog deze goedjes in huis halen.

Wij (ik en mijn hond) zijn op dit moment dus blij, want er is geen bloed meer, hij heeft een prachtige vacht gekregen ook en alles gaat goed nu. Akkotje kan nu rustig van zijn oude dag genieten zonder allemaal poespas van hormonen en operaties.

Hopelijk hebben andere mensen hier ook iets aan, biologische rauwe vlees, biologische aardappel en gekookte / gepureerde biologische groenten, daar is Akko echt enorm van opgeknapt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door