Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Jolan
#2584973
Gisteren ben ik begonnen met de derde diersoort bij Daisy.
Paard en hert gaan goed, dus nu ben ik gisteren begonnen met geit.
Nog minder dan een kleine theelepel bij haar paard maaltijd en dan ga ik het net als met de hert weer langzaam opbouwen als het goed gaat.
Vannacht geen gekke dingen, geen gekrab enz.
Na het konijn fiasco vind ik het toch wel spannend hoor...
Duimen jullie mee?
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2586313
Is dat zo?
Valt toch wel mee dacht ik, ben eind oktober/begin november met de haaks barf paard begonnen.
Heb toen in december konijn geprobeerd, dat ging meteen mis, dus weer een tijdje enkel paard.
Begin deze maand heb ik hert toegevoegd en dat ging super goed.
Twee dagen geleden begonnen met een piepklein beetje geit en tot nu toe lijkt dat goed te gaan...
Is dit te snel??
Ik weet het niet hoor, als dat zo is zeg het me dan alstublieft want ik wil het wel goed doen.
Door nienk
#2586364
[quote="Jolan"]
Is dat zo?
Valt toch wel mee dacht ik, ben eind oktober/begin november met de haaks barf paard begonnen.
Heb toen in december konijn geprobeerd, dat ging meteen mis, dus weer een tijdje enkel paard.
Begin deze maand heb ik hert toegevoegd en dat ging super goed.
Twee dagen geleden begonnen met een piepklein beetje geit en tot nu toe lijkt dat goed te gaan...
Is dit te snel??
Ik weet het niet hoor, als dat zo is zeg het me dan alstublieft want ik wil het wel goed doen.
[/quote]

aah ja, nee dan klopt het hoor. dan doe je het precies volgens het 'boekje'. er wordt immers altijd gezegd 6 a 8 weken 1 diersoort, en dan iedere 2 weken iets toevoegen mits de hond geen reacties krijgt. in de praktijk blijkt vaak (dat was bij Reus zo, en lees ik ook hier van andere honden) dat er altijd wel iets tussendoor komt waardoor de volgende diersoort toevoegen geen goed idee is. ziek worden, entingen, iets van straat vreten, veranderende situaties, oid.

jij hebt denk ik gewoon mazzel dat het zo soepel en voorspoedig gaat!

heb je een geiten kvv, of heb je geiten spiervlees? pas bij geit wel weer op voor de pens hè! (wellicht ten overvloede, maar beter een keer te veel gewaarschuwd dan te weinig)
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2586877
Ik heb inderdaad wel mazzel met Daisy, afgezien van het konijn fiasco heb ik geen problemen gehad waardoor we er even een stop op moesten zetten.
Moet zeggen dat ik daar ook wel heel blij om ben want heb mijn portie zorgen wel om mijn oudste Cavaliertje...

De geit is ook kvv en ik vind het niet erg dat je me nogmaals waarschuwd hoor, liever een keer te veel dan te weinig inderdaad.
We zijn nu 4 dagen bezig (wel met maar een heel klein beetje) en het gaat nog steeds goed (ff afkloppen).
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2593058
Hmmm ze krijgt nu iets meer geit en ze lijkt meer te gaan krabben en de afgelopen twee nachten slecht geslapen want ze was misselijk.
Dus ga even stoppen met de geit, weer even enkel over op paard en kijken of het dan weer over gaat  :-\
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2593121
[quote="nienk"]

heb je een geiten kvv, of heb je geiten spiervlees? pas bij geit wel weer op voor de pens hè! (wellicht ten overvloede, maar beter een keer te veel gewaarschuwd dan te weinig)
[/quote]
* Nienk*  voor mij is dit niet ten overvloede, waarom moet je oppassen met pens? En geld dit voor alle pens? Ik weet dat pens laxerend kan werken, maar heeft dit ook invloed /bij eliminatie/jeuk?
Door nienk
#2593316
[quote="Extreme"]
* Nienk*  voor mij is dit niet ten overvloede, waarom moet je oppassen met pens? En geld dit voor alle pens? Ik weet dat pens laxerend kan werken, maar heeft dit ook invloed /bij eliminatie/jeuk?
[/quote]

het gaat om de evt. in houd van de pens. pens is deels het dierlijke product, dus letterlijk de maag van de koe. maar als je het voert aan de hond is het ook een deel inhoud. die inhoud kan van alles zijn, omdat een schaap, geit of rund van alles eet en de maag niet leeg is voordat het dier geslacht wordt. doorgaans worden pensen voor dat ze verwerkt worden in de kvv wel schoon gespoeld vermoed ik, maar er blijft toch altijd wel wat achter.

als je dus pens voert, en de hond krijgt jeuk, waar krijgt hij dan die jeuk van? van de maag? of van de inhoud? daarom elimineer je bij dieren waar je pens van kan voeren eerst de diersoort zelf in de vorm van spiervlees, vleesbot of ander orgaan, en als dat goed gaat pas pens. als de hond dan een reactie krijgt, weet je dus dat het door de inhoud komt, en niet door de diersoort.

pens voeren is nogal dubbel, in geval van allergische honden. want het is een ontzettend waardevol product door de gezonde bacterieën die er in zitten, maar het blijft een risico. doorgaans weet je immers nooit zeker dat de dieren waar je pens van voert bij iedere pens die je koopt precies hetzelfde gegeten hebben.

als Reus dus ineens weer meer jeuk heeft die wijst op iets verkeerds gegeten, zonder dat hij iets verkeerds te pakken heeft gehad, is pens weg laten het eerste wat ik doe. ik heb het tot nu toe 1 keertje gehad dat bleek dat de reactie inderdaad van de pens kwam, dus toen heb ik de rest van diezelfde pens gewoon weg gegooid. Daarom heb ik ook altijd hele lamspensjes, gemalen of gesneden pens kan van meerdere dieren komen, die eventueel iets anders gegeten hebben, en dan zou het dus kunnen dat hij op de ene portie wel reageert en de andere niet.
Door nienk
#2593374
[quote="keetje"]
Nienk, je zou de pensjes toch ook gewoon goed uit kunnen spoelen? Of is dat te simpel gedacht?
[/quote]

ehm... ja dat zou kunnen. maar ten eerste is het denk ik lastig ze echt zo schoon te krijgen dat er niets meer in zit. en ten tweede spoel je er dan (denk ik) ook de zo gezonde bacteriën (deels) uit.

daarom denk ik dat je pens gewoon als extra diersoort moet zien, en deze toe moet voegen als de hond al een goede basis heeft van 3 a 4 diersoorten. (waaronder dus de diersoort waarvan je pens gaat voeren)

dat betekent dus ook dat je totdat je pens hebt toegevoegd, geen KVV kan voeren waar pens in zit. en ook daarna is dat als nog een risico, denk ik.
Door keetje
#2593454
OK, maar dat zou dan betekenen dat je helemaal niet met KVV zou kunnen elimineren. Luna is begonnen op Tinlo BARFmenu konijn, maar daar worden ook de organen in meegemalen, dus ook de magen, Daar zit dus waarschijnlijk ook de maaginhoud nog bij dus niet 100 % konijn, aangezien ik niet verwacht dat de konijnen konijn te eten krijgen. :)

Als om de een of andere reden Barf geen optie is zou je dus, als je het goed beschouwd, niet kunnen elimineren.
Door nienk
#2593528
[quote="keetje"]
OK, maar dat zou dan betekenen dat je helemaal niet met KVV zou kunnen elimineren. Luna is begonnen op Tinlo BARFmenu konijn, maar daar worden ook de organen in meegemalen, dus ook de magen, Daar zit dus waarschijnlijk ook de maaginhoud nog bij dus niet 100 % konijn, aangezien ik niet verwacht dat de konijnen konijn te eten krijgen. :)

Als om de een of andere reden Barf geen optie is zou je dus, als je het goed beschouwd, niet kunnen elimineren.
[/quote]

daar heb je een punt.

idealiter elimineer je sowieso met BARF.

maar Reus is ook begonnen op Tinlo Barfmenu konijn.

er was een reden waarom pens een groter risico was dan maagjes van bijvoorbeeld... maar die weet ik even niet meer.

wat ik nu zo bedenk: kvv's als Tinlo zijn een heel constant product. altijd verkrijgbaar, altijd hetzelfde. tam konijn. meest waarschijnlijk komen die dus uit zo'n hele gezellige schuur (ahum), altijd dezelfde. die konijnen eten dus dan waarschijnlijk altijd precies hetzelfde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door