Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Noël&Kwibus
#2593198
Hallo,

Ik ben al een tijdje een stille meelezer en heb dit wel eens eerder voorbij zien komen maar kan het nietterug vinden. Onze Kwibus, nu 15,5 weken oud krijgt al vanaf 8 weken (sinds hij bij ons is) KVV, we wisselen af in merken die ons aanspreken (Darf, Tinlo en nu komt er ook Alaska in huis) hij reageert goed op diverse (dier)soorten en Gisteravond heeft hij een halve zalmkop gehad. We waren benieuwd wat hij er mee zou doen.

Hij eet ook zijn KVV rustig en kluiven gaat ook gecontroleerd, zo ook het verorberen van de zalmkop. Omwille van de geur hebben we het lekker buiten op het losloopveld gegeven, op dat moment waren we daar alleen. Het koste hem een klein kwartiertje en doen was het helemaal op, vanmorgen goed gepoept dus we mogen concluderen dat het geslaagd is.

Maar dan nu de vraag:
Als basis wilen we KVV voeren, we vertrouwen op de samenstelling en het feit dat Kwibus dan van alles voldoende binnen krijgt. Misschein vind er nog een verschuiving plaats naar meer Barf maar dat is voor later. Zoals gisteravond heb ik de halve kop gegeven ipv een avondmaaltijd (165gr. kvv), hiervoor hadden we cursus dus had hij ook een hele lading snoepjes in z'n mik zitten.

Nu heb ik ook kippennekken en die zou ik bij zijn KVV kunnen doen, maar hoe zorg ik er voor dat zijn menu in balans blijft? is dit nodig?
of volstaat het als ik hem 2 kippennekken geef, rest van het gewich in KVV? Dan denk ik ook aan de "toekomst" waarin ik het leuk vind om hem te zien "werken"voor zijn eten en hem dus ook andere Barf-componenten wil voren die groter zijn.

Ik zie uit naar de antwoorden en meningen.

En een fototje er bij:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Noël&Kwibus op wo 06 feb 2013, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eranthe
#2593353
Leuke hond heb je!  :D

Heel eerlijk gezegd zou het mij te lastig zijn om vleesbotten bij een kvv te geven. Met kvv weet je namelijk nooit exact de verhoudingen. Ik zou dan kiezen om bijvoorbeeld zoveel dagen kvv te geven en op de overige dagen een zelf samengesteld barf menu te geven en deze dan vooraf uit te rekenen.
Door M@rina
#2593376
Wat een leukerd!

Mijn advies zou zijn: geef 5 dagen per week kvv en 2 dagen per week barfhappen, dan hoef je niet zo nauwkeurig te zijn met de verhoudingen als je barft, omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, in kvv alles al goed verdeelt zit.

Dit is een handige link voor jou denk ik, er wordt uitgebreid ingegaan op de combi kvv/barf:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html
Door Noël&Kwibus
#2593516
ok, heldere antwoorden. Maar nu.

Op dit moment heb ik een tekort aan vriesruimte, ik kan net 10-15 kilo kvv kwijt en dan heb ik eigenlijk al een tekort aan ruimte voor " onszelf" heb daar " voor de fun" en om te kijken wat hij hier mee doet 2 zalmkoppen en 1kg kippennekken bij besteld.

m.i. heb ik om die barfdagen te gaan vullen heb ik meer nodig.

Qmdat we binnen een paar maanden een extra vriezer(tje) gaan aanschaffen en ik hem ook wil laten wennen aan het kauwen/eten/verteren van bot en grovere maaltijden leek het me wel een idee om dus inderdaad "simpelweg" wat van deze delen toe te voegen aan zijn kvv. Dat blkijkt dus te simpel gedacht.

Dan moeten we een "nieuw plan" bedenken. Al denk ik wel dat ik wat eigenwijs zal zijn en hem zoals gister nog eens een zalmkop zal voeren, ook de kippenekken zullen gevoer gaan worden. ik zal zijn ontlasting in de gaten houden om te zien welk effect dit heeft.

Naarmate ik meer ruimte krijg in de vriezer en/of beter inzicht heb ik wat ik hem moet/kan geven zullen we dit uitbreiden.
Door M@rina
#2593779
Ik voer zelf 5 dagen kvv en in het weekend krijgen ze 's morgens een kleine beetje kvv en dan krijgen ze 's avonds kippenruggentjes met wat spiervlees en groenteprutje of een kwartelkarkas met een rauw eitje, vroeger deed ik ook nog 1 vismaaltijd maar beide zijn ze niet zo van de vis.

Als je die andere dag kvv voert kan je dus best wat experimenteren dat is niet eigenwijs, hoor  ;)

Ik zou alleen niet en kvv en barfhappen in 1 maaltijd geven omdat je dan de verhoudingen bot-spiervlees- orgaan verstoort.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door