Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door keetje
#2591524
Krijg ik net de assistente van de DA aan de telefoon om een afspraak te maken om 2 van onze 4 katten weer te komen vaccineren.
Ik heb gezegd dat ik dit jaar oversla, De Zusjes worden dit jaar 5 en hebben al de voorgaande jaren hun prikken gehad., dus ik denk, het is wel genoeg zo.
Maar nu begin ik toch te twijfelen.
Verder heb ik nog een 10 jarige kater en een 9 jarige poes rond lopen waarvan de kater ieder jaar nog in ge-ent is en de poes de afgelopen 4 jaar niet meer. Ik krijg haar namelijk niet meer te pakken.
Ze komen niet buiten, behalve in de kattenren waar geen andere=vreemde katten komen.
Heb ik er wijs aan gedaan ze (in ieder geval) dit jaar niet te laten vaccineren?
Ik ben zo'n enorme twijfel/onzekere muts wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2591622
Persoonlijk vind ik katten enten meer gevaar voor de gezondheid opleveren dan voorkomen, ik hou het bij hooguit het eerste jaar!
Door Mevroi Kruim
#2592740
Lijkt me een prima beslissing, niet vaccineren. Jij gaat zelf toch ook niet elk jaar je DKTP en je BMR halen? EN daarmee breng je toch ook niet de volksgezondheid in gevaar? Die vaccinaties geven veel langere immuniteit dan de fabrikanten en dierenartsen willen weten, omdat dat enorm in hun inkomen scheelt.
Door keetje
#2592805
Senta schreef: Als je zo twijfelt waarom ga je dan niet titeren?
Titeren ga ik zeker overwegen maar dat is denk ik dit jaar nog niet nodig, met hun vaccinatiegeschiedenis?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2593168
Ik zou ook niet vaccineren.
En ik heb die beslissing gebaseerd op een artikel dat hier op BP staat.
In de bib wss, of ergens onder katten medisch. Ik weet het niet meer zeker. Ging alleszinds specifiek over katten.
Misschien eens in de zoekfunctie kijken?
Alleszinds, kwam erop neer dat er minstens 7 jaar bescherming zou zijn. 
Nies is trouwens enkel in het eerste jaar gevaarlijk, volwassen katten gaan daar niet dood aan. Enkel kattenziekte is daarin gevaarlijk maar het zou kunnen dat het zelfs levenslange garantie biedt, men weet dat gewoon niet zeker.
Aangeraden wordt de kittenentingen te geven, dan herhaling op een jaar en erna hoogstens om de 3 jaar.
Ik houdt 4 of 5 jaar aan. En na de leeftijd van een jaar of 9-10 zeker niet meer want dan is het veel te belastend voor de nieren.
Het komt er dus op neer dat een kat na de kittenentingen nog zo'n 3 keer geënt wordt in haar leven. Niet meer dan dat.

Het is aangetoont dat de combi-enting van katten- en niesziekte ervoor zorgt dat katten in zekere mate hun eigen nieren gaan afstoten.  Maar aangezien je kattenziekte niet los van nies kan krijgen (nog steeds niet), moet je die combi wel nemen.  Als je al iets wil enten.  Je kan er natuurlijk ook voor kiezen dat absoluut niet meer te doen na de kittenentingen. Die zou ik wel doen, want als kitten is nies erg gevaarlijk en is de kans groter dat het chronisch wordt als ze het opdoen. En ze moeten minstens een keertje tegen katttenziekte geënt zijn, want die is dus wel gevaarlijk.
Maar na 10 jaar zou ik dat sterk afraden. 


Voor je meiden zou ik ze misschien nog een keertje laten enten op 9 jaar, maar tussenin en daarna niet meer.

Alle jaren enkel nies zou je kunnen doen, net als er elk jaar mensen de griepprik gaan halen.  Maar net als bij de griepprik geldt ook voor de nies dat het wel eens zou kunnen dat ze het er net gemakkelijker van krijgen dan zonder prik, zeker als ze nergens mee in contact komen.  En dat het eigelijk helemaal geen gevaarlijke ziekte is voor een volwassen kat.
Nies is ook veranderlijk zoals het griepvirus, waardoor het elk jaar anders is.  Toch zou een kat die eens een enting gehad heeft, of de ziekte doorgemaakt en volledig overwonnen,  meer beschermd zijn dan een kat die dat niet heeft gehad. Ook de opvolgende jaren.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 06 feb 2013, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2593180
Ik denk dat de beste raad is om eens flink te gaan googelen op vaccineren bij katten en je door wat artikelen door te worstelen en dan daarop je eigen mening te baseren of je wel of niet je katten wilt laten enten. :)
Door BAC
#2593555
keetje schreef: Titeren ga ik zeker overwegen maar dat is denk ik dit jaar nog niet nodig, met hun vaccinatiegeschiedenis?
Dat kan alleen een titer uitwijzen. Zijn te antilichamen weg of te laag, wordt je kat ziek, dan ga je dus een risico nemen en het is aan jou of je dat risico kan dragen.

Ik heb hier katten zitten die nog nooit geent zijn, anderen alleen de eerste jaren van hun leven. Titeren ga ik dit jaar voor het eerst doen. Ik heb jaren lang russich roulette gespeelt, is altijd goed gegaan maar dat is geen garantie voor de toekomst :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2593592
Senta schreef: Dat kan alleen een titer uitwijzen. Zijn te antilichamen weg of te laag, wordt je kat ziek, dan ga je dus een risico nemen en het is aan jou of je dat risico kan dragen.

Ik heb hier katten zitten die nog nooit geent zijn, anderen alleen de eerste jaren van hun leven. Titeren ga ik dit jaar voor het eerst doen. Ik heb jaren lang russich roulette gespeelt, is altijd goed gegaan maar dat is geen garantie voor de toekomst :biggrin2:
Daar zijn de meningen ook nog over verdeeld, het kan best zijn dat je toch gewoon beschermd bent ondanks dat je geen of onvoldoende titer lijkt te hebben...
Door BAC
#2593604
Ja dat heb ik inmiddels ook begrepen, maar je doet iig wel 'iets :biggrin2:, doe je niets, wacht je een jaar af ga je gokken.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2593606
Ach, mijn bescheiden mening is dat vaccineren vooral goed is voor de industrie die die troep maakt en de dierenartsen... bij mensen is dat niet heel veel anders trouwens ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2594020
Ik heb begrepen dat titeren eigenlijk alleen zin heeft tussen de twee kittenentingen. Om uit te maken of de 2e enting nodig is of niet.

Het is namelijk niet omdat er geen antilichamen in het lichaam van de kat aanwezig zijn, dat zijn immuunsysteem ze niet meer heel snel kan aanmaken. Want die paar die er aanwezig zijn in het bloed bij een hoge titer, die zijn toch niet voldoende. Het gaat over hoe snel het immuunsysteem ze aanmaakt bij infectie en of hij de ziekte dus nog herkent of 'vergeten' is.
De mate waarin er antilichamen aanwezig zijn is gewoon een maat voor hoe vaak de kat in contact komt met het virus (of er recent contact geweest is), want op dat ogenblik worden er antilichamen aangemaakt.  Als die er zijn, ben je natuurlijk zeker dat hij beschermd is.  Maar de afwezigheid bewijst niet meteen het tegendeel.  Zeker niet bij katten die vrijwel nergens contact maken met andere katten.
Door keetje
#2594320
Ik merk dat de meningen toch wat verdeeld zijn. ;)

Ik goegel en twijfel nog even en beslis volgend jaar wat te doen, wellicht dus titeren en dan, als het noodzakelijk is vaccineren.

Bedankt voor jullie antwoorden. :)
Door Khari
#2594342
Ik zou ook zeggen niet meer enten.
Kattenziekte is zeker 3 jaar geldig. niesziekte zou elk jaar moeten volgens de fabricanten en de artsen. De niesziekte heb je apart, nobivac en Felocell hebben hem ieder geval.
Ik laat de kittenentingen en de 1 jaar enting zetten, daarna in principe niet meer jaarlijks. Hier ben ik voor mijn show en fok dieren verplicht te enten, 1 jaar cocktail en dan 2 jaar niesziekte. Maar gaat er een kat een seizoen of langer niet mee dan ent ik ook niet.
Titeren geeft toch verder bij een volwassen kat geen zekerheid???
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door