Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ALB
#2591651
Hallo,

mijn EPI-hondje (duitse herder) krijgt op dit moment carnibest pancreas. Ik wil heel graag dat ze aankomt, ze weegt op dit moment 28 kilo maar niks lukt.
Ik ben de zymoral weer over de carnibest gaan geven in de hoop dat ze het dan beter verteerd.
Ik ben steeds meer gaan geven, ze krijgt nu een kilo carnibest per dag.
En om eerlijk te zijn, dat kost me 130 euro per 30 dagen, ik wil haar echt niet nog meer gaan geven, 1 kilo zou ruim voldoende voor haar moeten zijn en ik heb niet het idee dat ze door bijv 1.5 kilo wel aan gaat komen.
Nu zit ik erover te denken om haar gewoon die kilo per dag te blijven geven maar dan voor het naar bed gaan nog brokken.

Mijn vraag is hoe jullie daarover denken:
- kan je carnibest uberhaupt (ivm het verteren) met brokken combineren?
- welke brok zouden jullie dan geven?
- hebben jullie nog andere tips wat ik haar zou kunnen geven? bij elke andere hond is het makkelijk, geeft ze een paar dagen de restjes van je eten en de kilo's komen er aan maar dat kan ik bij haar dus niet doen.

Heel graag jullie advies!
Door Shanti en co
#2591670
Tja, er zijn genoeg honden die 4% van hun ideale gewicht eten, als ze met 28 te weinig weegt zou ze iets van 30-35 moeten wegen? Dan is 4% 1200g-1400g dus ja, het kan best dat ze wel aankomt met meer voer. Je voert nou eenmaal op het oog en de richtlijn is maar een richtlijn.
En met pancreas problemen vallen ze toch sowieso sneller af?

Voor een normale hond zijn brokken al niet goed dus laat staan voor een hond met pancreas problemen.
Als ik jou was zou ik gewoon info zoeken over zelf samenstellen met een pancreas  dieet. Voor dezelfde prijs die je nu voor CB betaald kan je volgens mij veel meer barf voeren en het is nog gezonder ook.  :)
Ik dacht dat je alleen rauwe pancreas hoeft toe te voegen maar dat weet ik niet zeker.
Door ALB
#2591914
ja misschien wil ik dat inderdaad wel maar het kost wel een tijdje om me daarin te verdiepen en uit te zoeken hoe en wat en tot die tijd wil ik toch graag meer geven maar ik heb echt geen geld voor meer carnibest dus mijn vraag is; kunnen de carnibest en de brokken gecombineerd worden, ivm dat het wellicht anders verteerd wordt?
Door eelke
#2591980
Volgens mij zou je dan ook eerst een goedkopere kvv kunnen voeren en dan losse pancreas erbij. Er is vast iemand die je daar bij kan helpen, misschien je titel aanpassen voor snellere hulp?
Door charmed
#2592755
Er zijn wel meer KVV's die een pancreas versie hebben. Je zou idd ook zelf wat samen kunnen stellen, maar dan wel gemalen geven, want een hond met EPI verteerd amper zelf. Alles komt aan op de pancreas die in de voeding zit. Ik vind zo'n potje poeder ook duur. Ik zou kijken of je wat goedkoper aan gemalen vlees kunt kopen (niet te vet). Honden met EPI kunnen geen vette dingen verteren. Daar komen geheid problemen van. En brokken mijn Kalin werd broodmager van brokken! Pas toen ze op vlees met pancreas kwam (ze moest idd veel meer als een gemiddelde hond) toen is ze aangekomen.

Honden met EPI kunnen ook gaan braken omdat ze het niet kunnen verteren, dus ik zou echt heel voorzichtig zijn met wat je geeft. Kijk eens bij de kiezebrink mixen (bijvoorbeeld) en dan aanvullen met verse pancreas. Dat zou een betere optie zijn.
Door ALB
#2593557
ik weet dat duck pancreas heeft maar daar zitten granen in. Welke kvv hebben nog meer een pancreas versie dan en zijn goedkoper?

Voor de rest heb ik veel gewerkt en heb ik nog niet echt de tijd gehad om me te verdiepen in barfen... maar
- bedoel je met gemalen vlees dan kvv of barfen?
- als je barfen bedoeld; waar koop ik dan gemalen vlees/ hoe doe ik dat zelf?
- ik heb gekeken bij die kiezebrink maar ik zie dan nergens weer pancreas staan?
het komt allemaal nog erg lastig over.... ik heb echt geeeeeen idee wat barfen inhoud, hoe ik dat doe, enz.
Door Shanti en co
#2593599
Wat er bedoelt word met gemalen barf is dat je een menu samenstelt volgens de barfmethode.
Daar kun je veel over vinden in de barfhandleiding.
Maar met barf voer je hele stukken vleesbot, vlees en orgaan. Met een vleesmolen kun je dat zelf fijn malen, dat kan met een handmolen maar dat is wel zwaar (ligt er wel aan welke maat je neemt). Je kan ook een elektrische kopen, dan moet je goed opletten dat je er een hebt die sterkt genoeg is voor vleesbot.
Bij barfleveranciers kun je soms pancreas kopen, bijv bij degomeat.

Bij kiezebrink verkopen ze blijkbaar geen pancreas maar met hun mixen kun je zelf een menu maken zondar dat je hoeft te malen. Bij de meeste mixen voer je half mix+half vlees (en een beetje nier). Als je oplet dat je verschillende organen voert (hart, lever eventueel long, maag, ze gebruiken geen nier) en genoeg diersoorten voert (minstens 4) voer je compleet.
Hierbij moet je dan nog pancreas toevoegen.
Door ALB
#2593786
oh oke, ik denk niet dat ik met haar wil barfen dan...
ik heb een beetje naar de prijzen van die vleesmolens gekregen... maar dat is ook niet echt een optie op dit moment... plus dat ze heel gevoelig is. Waar andere honden het goed doen op puur carnibest pancreas is dat voor haar niet voldoende en moet ik alsnog zymoral bij geven (dat is ook de reden waarom ik misschien iets anders wil... ik wilde van die ellendige poeder af om problemen in de toekomst te voorkomen) maar als ze het toch nog nodig heeft, weet ik ook niet of die pancreas kvv nou zoveel nut heeft.... wellicht dat ik anders over wil schakelen op 50/50 carnibest pancreas en een goedkopere variant van carnibest
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door