Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2591941
Als je barft met je hond heeft hij veel voer en er komt weinig ontlasting van.
Als je brokken voert geef je je hond veel minder voer en komt er veel ontlasting van.
Hoe komt het dan dat de hond niets tekort komt?
Komt dat alleen omdat er in vlees 80% vocht zit?
Het valt mij nu op omdat mijn honden tijdelijk op brokken zitten vanwege een forse beet in mijn hand.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2591948
Vlees bevat idd nog al wat vocht.
En veel voedingsstoffen die honden goed opnemen. dus weinig afval stoffen die er weer uitkomen ;)
Maar brokken zuigen zich juist vol met vocht en bevatten eigenlijk weinig voedingsstoffen die de hond kan gebruiken. Dus veel afvalstoffen die weer worden uitgescheten :-\

Zo zie ik het tenminste er zullen wast wel reakties komen die het anders (beter) kunnen uitleggen ;)
Door renate1985
#2591959
Zoals thea het omschrijft heb ik het ook altijd begrepen.
Van vlees nemen ze veel voedingsstoffen op en blijft er weinig afvalstoffen over en bij brokken neemt het lichaam weinig voedingsstoffen op en houd je veel afvalstoffen over.
Door wolfdolf
#2592064
Ja, er zit veel onverteerbaar spul in brokken, bepaalde koolhydraten en vezels...

Ook in the wild hebben carnivoren minder ontlasting dan herbivoren.
Door **Jolanda**
#2592116
Het is indd zo dat een hond een groot percentage van de brokken weet uitpoept omdat ie er niks mee kan. Terwijl een veel groter percentage van het vlees wel gebruikt kan worden en daardoor ook minder ontlasting geeft.
Door Xada
#2592307
Ik snap dat er in brokken veel troep zit wat niet verteerd wordt en waardoor er dus veel afvalstoffen utgescheiden worden. Maar minder naar binnen en meer er uit, hoe kan een hond dan toch genoeg  voedingsstoffen binnen kijgen?
Tenminste een hond die alleen brok krijgt blijft toch ook gezond? Natuurlijk niet zo goed als met vers, maar veel honden worden ook oud op brokken.

@Anne: Ja, een kleine onenigheid met mijn berner reu. Maar ik denk eigen schuld, moet ik maar niet alle moeilijke honden opnemen in huis. Hij heeft voordat ik hem kreeg ook een keer een jongetje gebeten.
Door BAC
#2592335
Xada schreef: Ik snap dat er in brokken veel troep zit wat niet verteerd wordt en waardoor er dus veel afvalstoffen utgescheiden worden. Maar minder naar binnen en meer er uit, hoe kan een hond dan toch genoeg  voedingsstoffen binnen kijgen?
Zoals er al verteld werd omdat er mee voedinsstoffen in vers vlees zitten waar een honden lichaam wél wat mee kan.
Xada schreef:
Tenminste een hond die alleen brok krijgt blijft toch ook gezond? Natuurlijk niet zo goed als met vers, maar veel honden worden ook oud op brokken.
De lijst met chronische aandoeningen bij met brok gevoerde honden is enorm groot (Kanker, huidrpoblemen, vachtproblemen, maag darm stoornissen, gebitsproblemen, suikerstofwisseling, blaasgruis pancreas etc etc etc etc...) veel brokkenvoerders hebben dit voleldig geaccepteerd en noemen hun hond toch met een gerust hart kern gezond......
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2592375
In vlees zit idd veel vocht. Een lichaam heeft veel vocht nodig om te functioneren.
Een brokkenhond moet veel meer drinken om zich van vocht te voorzien, want brokjes zijn gortdroog. Dus tel de kg aan water ook maar erbij op.
Xada schreef: Tenminste een hond die alleen brok krijgt blijft toch ook gezond? Natuurlijk niet zo goed als met vers, maar veel honden worden ook oud op brokken.

mwoah ligt eraan waar je de definitie van gezond legt.
Zijn natuurlijk ook genoeg mensen die zeggen: mijn opa is ook oud geworden en ook niet ziek gweorden, ook al rookte die zijn hele leven.
Ik heb nl het idee dat er heel veel honden niet gezond  zijn, (en nee dat moet niet allemaal op de hondenfokkerij afgeschoven worden zoals nu iets te veel gedaan wordt). Bijv heel vaak diaree hoort mij inziens niet in het rijtje gezond thuis.
Door Xada
#2592446
Dat weet ik allemaal en hoop ook binnen een week mijn honden weer op vers te kunnen zetten. Want met brokken zat ik geregeld bij de DA en met vers niet. Zie naar het plezier van je hond en tel uit je winst als je vers voert.

De voordelen van vers staan bij mij voorop. Maar omdat de hond met brokken minder massa binnen krijgt en er meer massa uit gaat, moet een brok, mijns inzien, dus geconcentreerder zijn. Wat betreft vitamines en andere essentiele voedings-suplementen moet de hond voldoende hebben in dus een kleinere hoeveelheid. Klopt dat?

Ik vraag het als informatie, want zodra ik weer wat met mijn hand kan komt vers weer op hun menu.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2592459
Zoals al gezegd brokken nemen veel vocht op en dat komt er dus samen met de brokken weer uit daardoor heb je meer massa.
Neem maar een kopje brokken en doe daar een kopje water bij, moet je eens zien hoeveel meer volume dat krijg ;)
Brokken drollen zijn meestal zacht (afval met vocht) Barf drollen zijn steviger. ;)
Door Larshann
#2592514
brokken zijn idd geconcentreerder, oa omdat het vocht eruit is...dus zoals hierboven gezegd moet je daar bij tellen de hoeveelheid water die brokkenhonden meer drinken dan vers gevoerde honden...en dan zou je in principe aan een hoger getal moeten uitkomen dan bij vers, want er zit in de brokken een hoop rommel die er langs achter weer uit komt dus moeten ze er ook meer van eten om aan dezelfde hoeveelheid voedinsstoffen te komen.
(maar dus omdat het vocht eruit is, is het gewicht aan brokken lager dan het gewicht aan vlees enz..)
Door BAC
#2592516
Thea schreef: Zoals al gezegd brokken nemen veel vocht op en dat komt er dus samen met de brokken weer uit daardoor heb je meer massa.
Neem maar een kopje brokken en doe daar een kopje water bij, moet je eens zien hoeveel meer volume dat krijg ;)
Brokken drollen zijn meestal zacht (afval met vocht) Barf drollen zijn steviger. ;)
]

hier heb ik echt nog nooit van gehoord......in vers zit namelijk veel en veel meer vocht dan in brok, dan zou dat ook de ontlasting doen toenemen
Gebruikersavatar
Door Thea
#2592527
Ja maar in vers zitten veel meer voedingsstoffen die wel opgenomen worden. In brokken zitten veel granen en dat houd het vocht vast.
En ja hoe het precies in zijn werk ga in een lichaam weet ik ook niet  :-\
Door BAC
#2592542
Nou zo werkt het niet iig.

Vlees is hoog rendements voer, dus heel veel wordt gewoon verteerd.

Brokken bevatten heel veel stoffen waar de hond niets mee kan, en worden weer uitgescheiden, dus meer poep. Meer volume
Check voor de aardigheid die grafiekjes van Erwin van Geitenbeek eens die ontlasting van een brokken hond heeft vergeleken met die van een vers vlees hond.

Brokkenhonden bevat de ontlasting veel en veel meer afvalstoffen dan bij vers gevoerde honden zie
onderstaande link en scrol naar beneden voor de resultaten in grafiekjes.

http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door