Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2584524
mijn 2 oudere hondjes van 10 en 7 hebben altijd met de pot meegegeten aangevuld met brok. Nu met onze DH erbij heb ik ze alle 3 op KVV. binnen een week merkte ik dat mijn 2 oudste bijna niet meer verharen.  Ik vond wel dat ze buiten heel druk waren met neus op de grond en maar snuffelen. ook merkte ik dat ze een veel nattere neus hebben. ik vandaag is op internet googelen naar natte neuzen, las ik een stukje over de cellen en kliertjes op de neus die de neus schoon houden door het vocht. dat als de hond zich goed voelt dat de neus nat is. Nou vraag ik me af of er een verband is. zouden ze zich zoveel beter voelen dat ze nu buiten ook meer ruiken? of verbeeld ik me dingen.

En ik wil over op BARF (ik niet maar de hondjes) maar kan er dan nog meer verbeteren? is er weleens een lijstje bijgehouden van veranderingen bij de dieren na overstap op rauw?

Wie deelt ervaring. ben erg benieuwd.
#2584700
Wat een puik plan om je honden op vers te zetten! En het werkt ook nog snel  :biggrin2:

Ik weet niet of snuffelen direct verband houdt met vers eten, zeker zullen je honden zich beter voelen, maar of dat betekent dat ze ook beter gaan ruiken, geen idee. Een vochtige neus is wel een teken dat het goed gaat met de hond. En misschien hebben ze dan gewoon meer energie om lekker te snuffelen en te snorken.

Ik heb nooit kvv gevoerd dus ik kan niet vergelijken, ik heb mijn toenmalige hond en katten 13 jaar geleden in een keer overgezet op barf en nooit meer iets anders gevoerd. En het bevalt de honden prima, de katten mopperen wel eens dat ze te hard moeten werken maar ze worden hier gemiddeld behoorlijk oud, in goede gezondheid.
#2584869
Ik heb mijn honden ooit in een grijs verleden wel KVV gevoerd en het verschil met BARF is groot, zeer groot! Zat ik toen nog regelmatig bij de DA met mijn honden, kom ik er nu (afkloppen op ongelakt hout) nooit meer. De ontlasting, de vacht, de hondenlucht, de algemene conditie is gewoon nog vele malen beter. Maar, dat hangt natuurlijk wel samen met de kwaliteit die je voert. Als je gaat barfen met kip, kip en kip met wat kopvlees dat 99% kimmels is: ben je veel beter af met een goede kwaliteit KVV. De crux zit 'm in goede kwaliteit vlees en veel afwisseling van diersoorten.
#2585076
Ik heb mijn honden ook eerst kvv gevoert , daarop was idd al verschil te zien , mooiere vacht , dansen in de keuken i.p.v met lange tanden (niet ) eten (brok ) fitter , minder verharing , minder ontlasting . Maar mijn doel was eigenlijk al om op barf over te stappen . Ik heb me in de kvv periode goed ingelezen . Wat ik de nadelen vind van kvv , het vliegt a.hw. door het lichaam . Verder heb je een standaart gemalen prak i.pv afstemming op jouw hond met zijn behoeften . Ik vond ze na een maaltijd nooit echt voldaan en ze hadden een grote behoefte om te knagen/kluiven . Eenmaal op barf waren ze dus veel voldaner , het ploft neer , valt in coma , en ze hebben gewerkt op hun voeding . Ook een voordeel voor het gebit en bespiering kaken . Ze zijn hier ook rustiger , meer tevreden geworden op barf . Zeker mijn herplaatser met haar ""rugzakje "" Minder stress dus . Verder ook alleen maar gezondheidsvoordeel . En ... er blijft nooooit een kruimel meer over  ;D Maar ik ben het wel met Lizzy eens , een barf maaltijd behoort wel te bestaan uit volwaardig spiervlees , vleesbot en orgaanvlees , verder natuurlijk groenten , eitje noten , vette vis etc . Ik voer mijn eigen honden liefst (veel ) wild of biologisch . Als je je hierin ook goed inleest kan je de verschillen lezen , een dier wat goed bewogen heeft heeft een veel betere kwaliteit vlees dan een dier wat niet of nauwelijks bewogen heeft enz enz .
#2585211
Ik gaf eerst KVV.
Dit waren wel de goedkopere soorten, meer geld had ik er niet voor. Ze kwamen van de Jarco brok af. Ik gaf RODI, vooral Smuldier, en later wisselde ik smuldier af met Lotgering ( die toen beter van kwaliteit was als tegenwoordig)

Toen ik over ging op BARF merkte ik zeker verschil!!! Qua geld per KG ben ik nu hetzelfde kwijt, soms goedkoper. MAAR ik heb echt VEEL betere kwaliteit vlees ervoor terug. Ja ze zijn zeer zeker een stuk verbetert in vacht, ontlasting en adem. Ze hadden bij mij met KVV nog regelmatig tandvlees ontsteking. Nu poetsen ze elke dag met de BARF. Dus nooit tand ontsteking meer!
#2586215
Ik ben nu al een maand flink aan het lezen over vers vlees voeren, laatste 3 weken alleen nog op dit forum. lees alles wat geplaatst wordt (okee 95%). Vind het geheel erg interressant ook omdat ikzelf met voedsel aan het rommelen ben. Ik merk zelf ook als ik veel rauw vers eet, vooral de groents dan, voel ik mijn 10 keer beter als anders. Ik eet dan ook geen brood maar groente fruit shakes.
Mijn honden zie je inderdaad genieten en de hondenbakken worden ook nog helemaal schoon gelikt. dan doen ze van bak wisselen om te kijken of een ander nog een kruimeltje heeft overgeslagen. De pup herder komt dan mijn hand likken (dank je wel, zegt zij dan). Ik ben aan het proberen om met de lijntjes mee te gaan bestellen. en ben bij de visboer op de markt geweest. Hij gaat vis koppen voor me verzamelen. Ik voer nu nog Lotgering en wil straks voor de pup dit nog volhouden voor de ochtend totdat zij naar 1 maaltijd kan. De avond maaltijd wordt dan wel volledig BARF.

Ik ga dus zeker mijn best doen voor zo veel mogelijk soorten en goede kwaliteit. Ik hoop dat mijn hondjes dan ook meer verzadigd zijn na het eten. Nu lijken ze geen bodem te hebben.
#2591662
De hond : Toen ik hem kreeg met bijna 14-16 weken heeft 1 week brok gehad, daarna kvv en sinds okt. 2012  barf.Wat een verschil met zijn poep. Ipv die smeuige ,stinkende derrie naar mooie keutels.En dat is toch erg prettig als je in de stad woont en waar je het zelf opruimt.
Wij maken ook altijd  opmerkingen  als we nog zo'n grote drol zien -> tjah brokkenhond.. , ben blij dat ik dat niet hoef op te ruimen en stinken..verder ging zijn  vacht ging glansen en hij rook lekkerder.
Nu met barf vind ik hem er nog mooier uit zien. Mooie bespierd postuur, glanst prachtig, tanden mooi schoon en een zachte vacht. En belangrijker, het is net of hij beter in zijn velleke zit. Voldaner na het eten. rustiger . Maar dat kan ook zijn dat hij de puberteit voorbij is.

De katten , ben ik over aan het gaan naar barf en ook hier is de ontlasting stukken beter. Stinkt minder, compacter en ze voelen zachter/gespierder aan.

De fretten. Die krijgen vanalles (prooi,kvv,delen van dieren) en daar merk ik dat zij minder ruiken. En de haren zijn ook zachter.De gebitjes zien er mooi uit . Ik hou de fretten voor de eerste keer zoals ik het altijd al heb willen hebben. Een grote kooi/ren , alleen op vlees/prooi en met zijn tweetjes.
Laatst gewijzigd door Sady op ma 04 feb 2013, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door