Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2589889
Nou lees ik hier overal dat gemalen eierschaal goed is voor calcium. Evt als een hond weinig bot eet.
Grotere stukken eierschaal zou eigenlijk dus niets toevoegen.
Maar er word hier wel gezegd 1 of 2 hele eieren met schaal te geven.
Wat is dan de toegevoegde waarde van de schil?
Hier laten ze de schil meestal en Boy tuft het zelfs naast zijn bak :-\
En dan denk ik kan net zo goed gelijk de schil weggooien ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2590619
Thea schreef: Nou lees ik hier overal dat gemalen eierschaal goed is voor calcium. Evt als een hond weinig bot eet.
Grotere stukken eierschaal zou eigenlijk dus niets toevoegen.
Maar er word hier wel gezegd 1 of 2 hele eieren met schaal te geven.
Wat is dan de toegevoegde waarde van de schil?
Hier laten ze de schil meestal en Boy tuft het zelfs naast zijn bak :-\
En dan denk ik kan net zo goed gelijk de schil weggooien ;)
maar je hoeft de schil toch niet weg te gooien?
je kan de schalen ook zelf tot poeder malen en dan door het eten doen ( klein beetje geven mespuntje)
dan krijgen ze toch de calcium naar binnen als jij denkt dat ze te kort krijgen.
gr paulien en ruud ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2590639
oeps, ik had het in de verkeerde topic gezet. bedankt johanna25 :biggrin2: ;D
Laatst gewijzigd door rupa op zo 03 feb 2013, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2590735
Volgens mij hoort dit THT-verhaal in een ander topic thuis  ;)

Maar wat de eierschaal betreft: Hier aten ze ook nooit de schaal, dus ik geef ze gewoon zonder. De schalen droog en maal ik wel. Ik heb dan altijd wat in voorraad voor het geval ik op vakantie niet aan vleesbot kan komen. Als de voorraad te groot wordt gooi ik het oudste poeder als kalkbemesting in de tuin of op de composthoop  ;)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2590740
pike schreef: Volgens mij hoort dit THT-verhaal in een ander topic thuis  ;)
ja ik kreeg het door, het is ieder geval wel gelezen :biggrin2:
gr paulien en ruud ;)
Door Lizzy
#2590809
Thea schreef: Nou lees ik hier overal dat gemalen eierschaal goed is voor calcium. Evt als een hond weinig bot eet.
Grotere stukken eierschaal zou eigenlijk dus niets toevoegen.
Maar er word hier wel gezegd 1 of 2 hele eieren met schaal te geven.
Wat is dan de toegevoegde waarde van de schil?
Hier laten ze de schil meestal en Boy tuft het zelfs naast zijn bak :-\
En dan denk ik kan net zo goed gelijk de schil weggooien ;)
Grotere stukken voegen zeker wel wat toe, zeker als de schil rauw is. Maar, in poedervorm is de opneembaarheid wel het meest optimaal.
Door Esther Q
#2591379
Sommige honden verteren een hele rauwe schaal makkelijker dan andere. Kwestie van uitproberen. En verteren of eten ze het niet, kun je er idd poeder van maken.
Door Lizzy
#2591384
En in alle eerlijkheid hangt het ook wel van de schaal af... De meeste kippen krijgen door hun voeding een schaalverharder. Die schalen verteren veel moeilijker en daar kun je beter poeder van maken. Echt goede biologische eieren hebben vaak een veel zachtere schaal omdat deze kippen geen schaalverharder te eten krijgen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2591444
Okay ik dacht dat de grovere stukjes dus niets toevoegde, maar dan heb ik het verkeerd begrepen ;)
Eierschaalpoeder heb ik ook staan. :)
Door NL_Annemieke
#2592304
Vroegah... (opoe spreekt  ;)) maalde mijn vader gedroogde eierschalen samen met gedroogde jonge brandnetel... Wij kregen dat (als kind) voor extra kalk en mijn moeder gebruikte het als ware het talkpoeder en wondpoeder op schaafwondjes...

Goed idee, ik ga weer eierschalen sparen  :D
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2601615
Daisy neemt eierschaal wel op, ookal is het niet fijngemalen. Ik merk veel verschil of ik het ei met of zonder eierschaal voer. En ik kom nooit stukjes onverteerde schaal tegen in de ontlasting.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2607024
pike schreef: Volgens mij hoort dit THT-verhaal in een ander topic thuis  ;)

Maar wat de eierschaal betreft: Hier aten ze ook nooit de schaal, dus ik geef ze gewoon zonder. De schalen droog en maal ik wel. Ik heb dan altijd wat in voorraad voor het geval ik op vakantie niet aan vleesbot kan komen. Als de voorraad te groot wordt gooi ik het oudste poeder als kalkbemesting in de tuin of op de composthoop  ;)
Welke verhouding hou jij dan aan? Wij gaan in mei weg en nemen Diza dan mee.

Judith
Gebruikersavatar
Door pike
#2607237
Ik heb hier op bp geleerd: 1 theelepel op 500 gram vlees.
Ik moet zeggen: ik sleep het altijd leuk mee op vakantie maar heb het nog nooit nodig gehad.
Door Lambchop
#2615963
Lizzy schreef: En in alle eerlijkheid hangt het ook wel van de schaal af... De meeste kippen krijgen door hun voeding een schaalverharder. Die schalen verteren veel moeilijker en daar kun je beter poeder van maken. Echt goede biologische eieren hebben vaak een veel zachtere schaal omdat deze kippen geen schaalverharder te eten krijgen.
Hmm en nu ben ik er dus achter waarom ze de biologische eieren van de lidl wel had gegeten en die van de markt niet! Weer wat geleerd.

Bedankt Lizzy!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door