Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#259028
Ik ga toch even vragen of iemand weet hoe het zit.
Sinds een kleine maand krijgt Odin (nu 4,5 mnd oud) kvv van energique en soms een beetje rodi. Sinds die tijd zijn er een paar dingen veranderd, niet allemaal ten goede. Hij is bijvoorbeeld begonnen met het eten van poep, zijn eigen poep en dat van andere honden. Ook vind ik hem wat minder actief, is ie verkouden geweest en heeft ie een ontstoken oog. Het lijkt of hij plots vatbaar is voor van alles. Vanmiddag heeft ie een sardientje gehad met wat groente, en dat heeft ie er alweer uitgegooid....
Hij is overigens ook aan het wisselen, wellicht heeft dat er ook wat mee te maken? Ik heb de links over ontgiften gelezen, maar ik vind het erg makkelijk om alles daar maar op te gooien.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Bianca1 op do 17 feb 2005, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#259055
Misschien moet je ook even kijken wanneer de klachten zijn begonnen in verband met de entingen? Daar worden honden soms ook ziek van. En sommige honden lusten geen vis of spugen dat er weer snel uit, hopelijk doet ie dat niet met de Energique. Wisselen vergt ook veel van een hond, dus het is in jouw geval nu denk ik moeilijk te zeggen wáár het nu van komt.
Ontgiften lijkt me bij en pup niet meteen zo heftig eraan toe te gaan :-\. Misschien dt iemand anders nog een idee heeft?
Sterkte iig en als het te lang duurt ga naar de DA.
Oja, heeft ie geen koorts?
Door Lizzy
#259056
Op zich is het niet gemakkelijk om alles op ontgiften te gooien. Het is gewoon een feit dat honden ontgiftingsverschijnselen kunnen krijgen. Maar een hond van 4,5 maanden oud zou na 1 maand daar geen last meer van moeten hebben. Ik denk dus dat dat bij Odin inderdaad niet aan de orde is. Het is ook per definitie niet gezegd (in mijn ogen) dat deze problemen te maken hebben met de omschakeling.

Je bent overigens de derde die ik ken waarbij de hond poep is gaan eten bij het overschakelen naar versvlees. Dit hoeft overigens niet met de overschakeling te maken te hebben, maar het kan natuurlijk wel. De oorzaak van poep eten ligt vaak in verstoorde of slechte darmflora of in een gedragprobleem. Je zou kunnen beginnen met hem Probiotica te gaan geven. Geef hem ook wat meer vezels.

De andere klachten: tja, lastig. Hoe lang heeft hij deze klachten nu al? Ik weet wel dat honden zich rottig kunnen voelen van het tanden wisselen. Maar zo rottig? Mmm, dat weet ik niet. Je zou Chamodent druppels van VSM kunnen geven om te kijken of dat helpt.

Verder denk ik dat het uitkotsen van een sardientje wel kan gebeuren omdat een sardien erg vet is. En sommige honden kunnen vis niet zo goed verdragen.

Misschien moet je anders ook even bij je dierenarts langs voor een algehele check up. Overigens, wanneer is hij voor het laatst gevaccineerd? Is het mogelijkerwijs na zijn vaccinatie begonnen, deze klachten? (kan direct na de vaccinatie optreden maar ook bijv. 3 weken na de vaccinatie).
Door Bianca1
#259057
Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft zijn laatste vaccinatie een kleine 4 weken geleden gehad, ongeveer ten tijde van de overstap naar kvv. En sinds een week vind ik de klachten echt erger geworden, dit zou dus nog van de enting kunnen komen? Hij heeft eergisteren een kleine checkup gehad van da DA ivm met zijn oogontsteking en dat was verder goed. Wat betreft het visje; hij vond het heerlijk, het was de derde keer dat ie een visje kreeg, maar wel de eerste keer dat ie met kopje en ingewanden kreeg misschien is dat verkeerd gevallen. Is ook niet het grootste probleem. Ik hou hem iig even goed in de gaten.
Door Sjalot
#259063
Een van mijn honden at ook altijd haar eigen poep. Vooral de poep na een vleesmaaltijd. Ik denk dat de poep dan nog een beetje naar het vlees ruikt en dat ze het daarom lekker vindt om op te eten.
Overigens eet ze al een tijd geen poep meer en ik heb geen idee waarom ze er mee is opgehouden.
De klachten van je hond hoeven ook niks met de voeding te maken te hebben. Misschien had hij die klachten ook wel gekregen bij het oude voer.
Een van mijn honden had als pup ook iedere keer wat. Net als een kleine kinderen eigenlijk, die moeten ook nog weerstand opbouwen.
Door Helen
#259161
Het is vrij normaal dat honden tijdens het wisselen een verminderde weerstand hebben. Daar zouden de klachten heel goed van kunnen komen. Hun bekje doet pijn, zitten allemaal wondjes die een open deur zijn voor bacterien etc. Ik zou het even aankijken.
Door Nelly
#259530
Eerlijk gezegd hou ik het ook een beetje op het wisselen. En hoewel Andor niet ziek is ( sterk kereltje! ;D) van het wisselen, stinkt-ie wel behoorlijk uit z'n bekkie. Maar dat hoort er ook bij. ;)
Door tessa
#259821
Mijn shih tzu pup heeft ook duidelijk last van het wisselen hoor, hele vieze traanogen, slijm om de ontlasting en miezemuizen met botten e.d, het kan dus echt heel goed daaraan liggen.
Laatst gewijzigd door tessa op za 12 feb 2005, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca1
#263612
Nou inmiddels zijn we een week verder en het gaat weer beter met hem. Tandjes wisselen razendsnel, helaas heb ik er nog geen kunnen bemachtigen...
Alleen met zijn oog is wat meer aan de hand. Hij had chlooramfenicolzalf gekrgen van de da en dat hielp maar niets. Na een zoektocht op internet en nadere inspectie van het oog blijkt hij dus distichiasis te hebben, haren in de ooglidrand! Geen wonder dat de klachten niet over gingen. Die arme jongen heeft echt veel last en pijn gehad :'(
We hebben gisteravond de haartjes zorgvuldig geepileerd en vanmorgen keek hij ons alweer met stralende ogen aan!! hij heeft nog wel een melkwitte vlek op zijn oogbol van de beschadiging, als het goed is trekt dat snel bij. We hopen nu dat we het met epileren onder controle kunnen houden, anders moeten we toch op zoek naar een geschikte oogarts voor het operatief laten verwijderen van de haartjes, maar ook dat schijnt maar tijdelijk te kunnen zijn...
Door gonny
#263615
bianca1 schreef: Nou inmiddels zijn we een week verder en het gaat weer beter met hem. Tandjes wisselen razendsnel, helaas heb ik er nog geen kunnen bemachtigen...
Alleen met zijn oog is wat meer aan de hand. Hij had chlooramfenicolzalf gekrgen van de da en dat hielp maar niets. Na een zoektocht op internet en nadere inspectie van het oog blijkt hij dus distichiasis te hebben, haren in de ooglidrand! Geen wonder dat de klachten niet over gingen. Die arme jongen heeft echt veel last en pijn gehad :'(
We hebben gisteravond de haartjes zorgvuldig geepileerd en vanmorgen keek hij ons alweer met stralende ogen aan!! hij heeft nog wel een melkwitte vlek op zijn oogbol van de beschadiging, als het goed is trekt dat snel bij. We hopen nu dat we het met epileren onder controle kunnen houden, anders moeten we toch op zoek naar een geschikte oogarts voor het operatief laten verwijderen van de haartjes, maar ook dat schijnt maar tijdelijk te kunnen zijn...
jemig wat zielig......sterkte met t oogje
#264509
Lupa schreef: hoe kan het dat de DA niet gezien heeft dat het dischiasis was??????? ??? ???
daar kan ik dus niet met mijn pet bij
Dat is nu het grote nadeel van da's die alles op routine doen, tranend oog, vast ontstoken, zalfje erop en klaar, rekening volgt.... Het wordt steeds meer lopende bandwerk, helaas :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door