Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2589896
Pff, ik kom er even niet meer uit  :D

Xerox heeft de laatste tijd ineens te harde ontlasting op haaskarkas. Hij krijgt het nu 4x per week in plaats van 2x, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Nu wil ik hem 30% karkas gaan geven om daarna weer op te bouwen tot het 'maximale' percentage. Alleen zou ik dan de volgende verhoudingen krijgen:

30% rugkarkas
45% spiervlees
15% orgaan (hij krijgt geen pens i.v.m. eliminatie)
10% groente

Kan dit kloppen?  ???
Door Quinta
#2589923
50% vleesbot in een menu is een gemiddelde, er van uitgaande dat dit vleesbot voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot bestaat. Wanneer je een stuk vleesbot hebt dat wel voor 80% uit vlees bestaat kan je hier rustig in je menu veel meer van geven. Bij haaskarkas is het dus net andersom, dit bestaat eigenlijk alleen maar uit bot en naar het vlees moet je zoeken. Als je dus hiervan 50% in je menu doet geef je eigenlijk veel te veel kalk. Bij haaskarkas (ook kipkarkas) doe ik net als jij maar 1/3 deel van het menu dit bot geven.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2589955
Als je Xerox voorheen altijd konijn gaf... dan lijkt me dit niet raar hoor.
Haas is gewoon heel veel bot en weinig vlees. In tegenstelling tot de mooie karkasjes van Tamara.

Als je een haaskarkas 'kaal' plukt en je doet het zelfde met konijn dan sta je denk ik wel versteld van het verschil.
#2589994
Xerox schreef: Pff, ik kom er even niet meer uit  :D

Xerox heeft de laatste tijd ineens te harde ontlasting op haaskarkas. Hij krijgt het nu 4x per week in plaats van 2x, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Nu wil ik hem 30% karkas gaan geven om daarna weer op te bouwen tot het 'maximale' percentage. Alleen zou ik dan de volgende verhoudingen krijgen:

30% rugkarkas
45% spiervlees
15% orgaan (hij krijgt geen pens i.v.m. eliminatie)
10% groente

Kan dit kloppen?  ???
Ja klopt, hoor, normaal geef je 45% vleesbot (50% bot + 50% vlees) en 25% spiervlees. Das tesamen 70%. Nu heb jij een kaal karkas; er ontbreekt dus spiervlees, dat aangevuld moet worden. Om de verhoudingen kloppend te houden moet je dus minder vleesbot geven van het kale karkas en meer spiervlees. Dus 15% gaat er af en voeg je toe bij het spiervlees (- de 5% die je hebt toegevoegd aan de organen omdat je geen pens voert). 

Ik had hetzelfde, maar in tegenovergestelde zin: zeer bevleesd vleesbot, waarvan ik 65% gaf  + 5% spier + 20% orgaan + pens + 10% groenten.
Dus 20% meer aan vleesbot, en 20% minder aan spier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door