Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Quinta
#2589860
Als ik me laat informeren hoe lang vlees voor menselijke consumptie in de vriezer kan, is meestal het advies om het binnen 6 maanden te gebruiken. Lever en ander orgaanvlees mag zelfs maar 3 maanden bewaard worden. Na deze periode is de voedingswaarde sterk terug gelopen. Nu geven wij barfers aan onze honden lever voor specifieke vitamines zoals vitamine A. Ik heb maar een klein hondje en heb 1 kg. lever niet binnen 3 maanden opgevoerd. Ik doe daar niet moeilijk over en smijt het restant na 3 maanden weg. Voor die paar Euro's ga ik de gezondheid van mijn hondje niet schaden. Bovendien is mijn bewaartechniek niet zo goed, zeker niet vacuüm ingepakt.

Ter afwisseling geef ik ook wel eens een KVV. De meeste KVV's krijgen van de fabrikant een stempel dat ze een jaar lang houdbaar zijn. Vaak als ik deze KVV krijg is ze al een 1/5 jaar oud, ik heb het ook wel eens gekregen net voor de zogenaamde verloopdatum. Het is nu eenmaal zo, net als in de supermarkt met allerlei andere producten, het blijft bij de groothandel-tussenhandel en winkelier wel eens lang liggen. Vooral bij wild weet ik zeker blijven deze KVV producten bij de fabrikant maanden op voorraad liggen. Dus mijn vraag is van al die vitamines die in lever, nier en hart zitten is daar uiteindelijk nog wel genoeg van over, op het moment dat de hond het te eten krijgt? En wie bepaald eigenlijk de houdbaarheids datum?
Hoe gaan jullie hier mee om?

Wanneer ik koffie drink vind ik het niet zo belangrijk als het misschien wat ouder is. Maar wanneer het om specifieke vitaminen gaat is het een ander verhaal.
Door Lizzy
#2589864
In de regel lopen de voedingsstoffen wat terug maar niet gelijk naar nul hoor! Dat duurt wel even wat langer. Dus ik bewaar orgaanvlees gerust 6 maanden. En spiervlees tot 1 jaar. En vleesbot ook iets van 6 maanden tot 12. En groentenmix maak ik maximaal voor 3 a 4 weken. Groenten loopt sneller terug, doordat het niet geblanceerd is, schijnt.

KVV fabrikanten lopen tegen dezelfde problemen aan als jij en ik. En als je het mij vraagt, zuigen zij de uiterste verkoopdatum ook uit hun duim en hebben ze nog nooit een analyse van lever late trekken na 11 maanden om te kijken hoe het met de voedingsstoffen gesteld is. En als dat wel het geval is, zijn ze er vast als de kippen bij om dat ons hier ter plekke te vertellen, want er zijn er zat die hier meelezen :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2590771
Als je je ogen open houdt, merk je ook dat je vlees (en ook orgaan) dat je soms als 'vers' koopt, ook een hele tijd bij de leverancier in de vriezer ligt. Dat is wel vaak aan -30°, maar toch...
Ik maak me er dus ook minder druk in dan vroeger dat het er wat langer in ligt.  Ik probeer ook niet langer dan een jaar te bewaren, en bij orgaan zeker minder (geen half jaar), maar als ik weet dat de lever die ik koop bij de leverancier toch ook al een tijd in de vriezer ligt, heeft het dus geen zin om elke maand nieuw te halen want hij is toch even oud dan als ik hem meteen voor 4 maand koop...  Hij heeft gewoon langer bij de leverancier gelegen dan.
Ik koop overlappend in, dus ze krijgen hier steeds een mengeling van wat ouder en wat minder oud vlees.  Dat is volgens mij best voldoende.
Het maakt ook een verschil of je echt viesbrand op je vlees krijgt of niet.  Je hoeft niet meteen echt vacuum te verpakken om dat te verhinderen, zolang de verpakking maar echt luchtdicht is.
Ik gebruik dikke zipzakken, want als ik eens wat van iemand overneem dat in boterhamzakjes zit, merk ik dat daar veel sneller vriesbrand op zit.  Die blijken toch niet helemaal luchtdicht te zijn...
Gebruikersavatar
Door rupa
#2591075
De sterren op de vriezer

De fabrikant geeft met sterren de temperatuur van het vriesvak of het vriesgedeelte aan. Hoe meer sterren, hoe lager de temperatuur en hoe langer ingevroren producten goed blijven.
*
-6°C geschikt voor het maken van ijsblokjes en het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen.
**
-12°C geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten gedurende een of twee weken, roomijs maximaal een dag.
***
-18°C bewaren van diepvriesproducten tot drie maanden, roomijs een maand.
****
-24 tot -40°C geschikt voor zelf invriezen van producten. De vriescapaciteit is afhankelijk van de inhoud van de vriesruimte en de haalbare invriestemperatuur.

bron: http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/ ... %20vriezer

gr.®upa.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door