Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2583575
Ik open toch maar een topic, ben helaas (nog) niet zo bekend met katten en KVV  :biggrin2:

Sinds enige tijd heb ik een vriendin in huis (relatie over) en zij heeft haar katten meegenomen.
Helaas hebben we op 31 december haar oudste moeten laten inslapen, maar we hebben hier nog een rode dikzak rond lopen, Muppet.
Muppet is 14 jaar en heeft diabetes, gelukkig gaat het nu zo goed met hem dat er geen insuline meer gespoten hoeft te worden, maar het is toch iets om rekening mee te houden.

Op dit moment staat Muppet op speciale brokjes van de DA  :-X :-X
Het was me de laatste tijd al opgevallen dat als ik bezig was met het vlees van de honden dat hij zich er erg mee bemoeide, het ruikt blijkbaar allemaal erg lekker (slimme kat) en gister probeerde hij er van door te gaan met een stuk parelhoen  ;D ;D

Ik heb het er met mijn vriendin over gehad dat we hem misschien kunnen overzetten.
Vind ze helemaal goed, maar ze is toch ook een beetje huiverig ivm zijn diabetes, snap ik ook wel want hij gaat nu net zo goed!!
Net de proef op de som genomen en hem een klein beetje haas spiervlees gegeven van de honden, nou hij vond het heerlijk, niet miepen en mutsen, gewoon opeten  :D :D :D

Ik zat te denken om te starten met KVV, als dat goed gaat (en vriendin het er mee eens is) kijken wat hij doet met een menuutje  :) :)

Als ik het goed begrijp is het bij diabetes het belangrijkste dat er geen koolhydraten in zitten???
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden??
Gebruikersavatar
Door koekje
#2583596
Leuk!

Ik weet niet zoveel van diabetes, ik dacht ook alleen kh uitbannen. Voor de zekerheid kan je de medische hoek van de katten even doorspitten, misschien staat daar meer info.
Er zijn best veel merken en smaken kvv met zonder koolhydraten en als poeslief de smaak te pakken heeft, zou je ook kunnen gaan barfen. Ik weet niet hoelang de vriendin bij je gaat wonen, maar dan hoeft er voor die tijd maar 1 voorraad dierenvoer in de vriezer (meeste katten moeten geen pens en groentemix; ik weet ook niet wat groentemix doet voor een suikerkat).
Misschien kan je ook contact zoeken met een provers DA en die wat gerichte vragen stellen mbt het nieuwe rauwe menu.

Ik denk dat het wel een geboren barfer is, deze rode speklap. Haas is nogal apart van smaak en niet iedere kat kan dat waarderen, laat staan een brokkenkat. Katten zijn namelijk vaker moeilijk over te zetten op rauw. Want wat de boer niet kent, dat eet hij niet. En commercieel verhit kattenvoer bevat nogal wat smaak- en geurstoffen.

Ik zou overigens wel geregeld zn bloedwaardes (suikerspiegel, of wat je zelf dan ook meet bij de kat) controleren. Gewoon voor de zekerheid, ook als hij een tijd al stabiel blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2583601
koekje schreef: Leuk!

Ik weet niet zoveel van diabetes, ik dacht ook alleen kh uitbannen. Voor de zekerheid kan je de medische hoek van de katten even doorspitten, misschien staat daar meer info.
Er zijn best veel merken en smaken kvv met zonder koolhydraten en als poeslief de smaak te pakken heeft, zou je ook kunnen gaan barfen. Ik weet niet hoelang de vriendin bij je gaat wonen, maar dan hoeft er voor die tijd maar 1 voorraad dierenvoer in de vriezer (meeste katten moeten geen pens en groentemix; ik weet ook niet wat groentemix doet voor een suikerkat).
Misschien kan je ook contact zoeken met een provers DA en die wat gerichte vragen stellen mbt het nieuwe rauwe menu.

Ik denk dat het wel een geboren barfer is, deze rode speklap. Haas is nogal apart van smaak en niet iedere kat kan dat waarderen, laat staan een brokkenkat. Katten zijn namelijk vaker moeilijk over te zetten op rauw. Want wat de boer niet kent, dat eet hij niet. En commercieel verhit kattenvoer bevat nogal wat smaak- en geurstoffen.

Ik zou overigens wel geregeld zn bloedwaardes (suikerspiegel, of wat je zelf dan ook meet bij de kat) controleren. Gewoon voor de zekerheid, ook als hij een tijd al stabiel blijkt te zijn.
Dank je wel voor je antwoord Koekje!!

Ik zal voor de zekerheid de medische katten hoek ook nog even doornemen, wel handig inderdaad.
Wil het graag goed doen en zeker niet het risico lopen dat de rode dikzak weer achteruit gaat.

Ik moet zeggen dat ik ook wel verbaasd was dat hij het zo in 1 X op at, dacht dat katten meestal wat moeilijker waren en inderdaad haas heeft een aparte smaak :biggrin2:

Hij staat sowieso onder controle en gelukkig gaat het nu erg goed, willen we graag zo houden.

Hoe lang mijn vriendin blijft is nog niet zeker maar met de huidige huizen markt waarschijnlijk nog wel een tijdje, ze krijgen hun huis nu niet verkocht.
En als Muppet het vlees lekker vindt gaan we zeker een menu maken, de dames hond barfen ook, dus dat is wel makkelijk!!
Door Pammetje
#2583626
Ik zou het wel weten; lekker vlees geven ;D Als hij nu al goed zit met z'n insuline kan het door kvv (zonder rijst) niet fout gaan volgens mij.
Carnibest heeft een diabetes-variant.
Voor alle zekerheid kan ze natuurlijk de eerste dagen even prikken om te kijken wat de suiker doet. Ik neem aan dat ze, ondanks dat hij nu geen insuline meer krijgt, dit toch wel doet om hem in de gaten te houden.
Ik heb ook een suikerkat (met nierfalen) gehad maar zij wilde echt geen vlees eten. Ik zat toen ook op het suikerforum, daar wordt je heel goed geholpen. http://forum.suikerkatten.nl/
#2583739
Waarom ga je niet meteen barfen met zo'n kat die dat duidelijk wil?
Gewoon een vraagje hoor, maar als je zelf barft met je honden, is dat toch veel eenvoudiger dan kvv halen?
Katten zijn trouwens vaak erg kieskeurig.  Ik lees hier niet dat je een kat hebt die de kvv zal weigeren, maar velen hebben toch liever stukken echt vlees dan die gemalen prak.  Ook zelfgemalen prak is volgens de meeste katten een wezenlijk verschil met kvv en dat laten ze echt wel merken.
Je zal wel je redenen hebben om eerst met kvv te beginnen, maar vanuit de kat zijn standpunt denk ik dat die liever gewoon meteen meebarft. ;)

Een kattenmenuutje is niet moeilijk, als het dat is waar je je zorgen over zou maken.
Voor een diabeet inderdaad geen koolhydraten maar een kat krijgt dat zowiezo niet want groenten maken geen deel uit van het doorsnee kattenmenu.
Verder voer je zo'n 40-45% vleesbot, 15-25% orgaan (5% lever is een goed richtpunt bij katten, bij honden is dat aan de vele kant, katten hebben wat meer nodig). En de rest spiervlees.  Minstens 30% spier voeren bij katten, dat hebben ze nodig (hogere eiwitbehoefte en nood aan voldoende taurine).
Sommige katten lusten ook pens. Het zit niet standaard in een kattenmenu, maar als hij het graag lust kan af en toe wat pens voeren, geen kwaad.
Elke week een eitje of kuikentje en een dagje vis (net als bij honden) is ook leuk. 

;)
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2583812
Pammetje schreef: Ik zou het wel weten; lekker vlees geven ;D Als hij nu al goed zit met z'n insuline kan het door kvv (zonder rijst) niet fout gaan volgens mij.
Carnibest heeft een diabetes-variant.
Voor alle zekerheid kan ze natuurlijk de eerste dagen even prikken om te kijken wat de suiker doet. Ik neem aan dat ze, ondanks dat hij nu geen insuline meer krijgt, dit toch wel doet om hem in de gaten te houden.
Ik heb ook een suikerkat (met nierfalen) gehad maar zij wilde echt geen vlees eten. Ik zat toen ook op het suikerforum, daar wordt je heel goed geholpen. http://forum.suikerkatten.nl/
Ja ze houdt dat goed in de gaten. Fijn om te weten dat er een carnibest diabetes variant is, zal daar eens naar kijken!!
pearlsofpassion schreef: Waarom ga je niet meteen barfen met zo'n kat die dat duidelijk wil?
Gewoon een vraagje hoor, maar als je zelf barft met je honden, is dat toch veel eenvoudiger dan kvv halen?
Katten zijn trouwens vaak erg kieskeurig. Ik lees hier niet dat je een kat hebt die de kvv zal weigeren, maar velen hebben toch liever stukken echt vlees dan die gemalen prak. Ook zelfgemalen prak is volgens de meeste katten een wezenlijk verschil met kvv en dat laten ze echt wel merken.
Je zal wel je redenen hebben om eerst met kvv te beginnen, maar vanuit de kat zijn standpunt denk ik dat die liever gewoon meteen meebarft. ;)

Een kattenmenuutje is niet moeilijk, als het dat is waar je je zorgen over zou maken.
Voor een diabeet inderdaad geen koolhydraten maar een kat krijgt dat zowiezo niet want groenten maken geen deel uit van het doorsnee kattenmenu.
Verder voer je zo'n 40-45% vleesbot, 15-25% orgaan (5% lever is een goed richtpunt bij katten, bij honden is dat aan de vele kant, katten hebben wat meer nodig). En de rest spiervlees. Minstens 30% spier voeren bij katten, dat hebben ze nodig (hogere eiwitbehoefte en nood aan voldoende taurine).
Sommige katten lusten ook pens. Het zit niet standaard in een kattenmenu, maar als hij het graag lust kan af en toe wat pens voeren, geen kwaad.
Elke week een eitje of kuikentje en een dagje vis (net als bij honden) is ook leuk.

;)
Nou ja, barfen zou natuurlijk het fijnst zijn :biggrin2:
Zolang zij en de kat hier zijn vindt ik het ook echt geen probleem om een menuutje te maken, en zijn eten verder te regelen. Krijgt ie lekker vleesjes, zal hij niet erg vinden.
Maar ik dacht om met KVV te beginnen om het voor mijn vriendin ook makkelijk te maken, straks als ze een eigen huisje heeft kan ze dan daarmee doorgaan.

Aan de andere kant, als ze nu ziet dat hij barf ook fijn vindt zal ze daar dan misschien wel mee door gaan.

Ik ga even naar een menu kijken, en misschien straks anders voor nu al lekker wat carnibest halen, dan kunnen we iig beginnen. Mijn bestelling komt donderdag pas binnen en ik ga ook nog op vakantie ;)
Door flightleader
#2583822
Mijn kater Billy heeft ook diabetes, hij krijgt wel nog insuline. Hij BARFT ook en tot nu toe heeft dat géén enkel probleem opgeleverd. Vlees is KH vrij en 100 keer beter dan de brok van bij de DA.
Billy heeft nooit KVV gehad en is direct op BARF begonnen.

Veel succes ermee,
Door Martine-Tom
#2583833
Carnibest eend en kalkoen zijn ook prima hoor  :)
En gewoon elke KVV/vers/barf maaltijd. Idd geen koolhydraten dus met vers zit je gelijk goed  :)
Controleerd ze de bloedsuikerwaarde zelf?
Door Too
#2589287
pearlsofpassion schreef: .
Verder voer je zo'n 40-45% vleesbot, 15-25% orgaan (5% lever is een goed richtpunt bij katten, bij honden is dat aan de vele kant, katten hebben wat meer nodig). En de rest spiervlees. Minstens 30% spier voeren bij katten, dat hebben ze nodig (hogere eiwitbehoefte en nood aan voldoende taurine).
Heb je een reden voor een zo groot orgaan aandeel......... mi is 15% nl realistischer dan 25%
#2590620
Omdat katten meer nood hebben aan orgaan dan honden.
Kleine prooi bevat relatief gezien meer orgaan dan grote prooi en katten eten van nature kleine prooi.
15-25% zijn de aanbevelingen die hier in 'katten en barf' aangeraden staan.  Ik vind 20% ook genoeg, maar goed, das persoonlijk he.  Zal in het vervolg misschien beter 15-20% schrijven. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door