Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2588527
In het leverdieet heeft wordt aangegeven 30% havermout te gebruiken. (50% eiwitten/50% KH's)
Er is niet vermeld of het gaat om 30% geweekte of gekookte havermout. En in enkele topics heeft men het de ene keer over 30% geweekt en de andere keer weer over 30% gekookt.  :-X
Ook de diverse sites geven geen nadere toelichtingen.

Hoe moet ik die 30% havermout in het leverdieet toepassen?
Door Lizzy
#2588536
Het kan beide. Ik week havervlokken 24 uur in geitenmelk en dan zijn ze ook mooi zacht en goed verteerbaar.
Door Annemarie Rijnveld
#2588565
Lizzy schreef: Het kan beide. Ik week havervlokken 24 uur in geitenmelk en dan zijn ze ook mooi zacht en goed verteerbaar.
Ja OK, maar het probleem is dat de hoeveelheid dan minstens verdubbelt, geeft dat dan niet? Krijgt de hond dan niet teveel KH's, en te weinig eiwitten?
Gebruikersavatar
Door kiara
#2588936
Annemarie Rijnveld schreef: Ja OK, maar het probleem is dat de hoeveelheid dan minstens verdubbelt, geeft dat dan niet? Krijgt de hond dan niet teveel KH's, en te weinig eiwitten?
jou hond heeft toch geen last van haar lever :( schrok een beetje van jou berichtje
ps heb je nog mijn pb gehad gister is een leuke ;)
Door Drijver
#2589165
Ik kook ze kort in water en spoel ze daarna af met koud water. Dan heb je ook mooie "geweekte" vlokken. De vlokken die overblijven na het afspoelen weeg ik.
Als ik iets snel moet samenstellen omdat het ineens op blijkt te zijn heb ik geen tijd om 24 uur te wachten  ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2589182
Nee, Kiara, gelukkig niet zeg. De vraag is van een kennisje, haar hondje van 11 jaar heeft een vergrote lever, en moet op een leverdieet. Ga straks je PB lezen. Dank je!

@Drijver, dank je voor de tip. Maar wat ik nu graag wil weten is of de 30% havermout gezien moet worden als 30% gekookt/geweekt of als droge vlokken.
Als ik 30% (zeg 100 gr) gedroogde vlokken neem dan wordt dat minstens 300 gram na het koken (toch?)
Neem ik 30% gekookte havermout 30%, dan is dat maar 100 gram. Is wel een groot verschil. Ik weet niet of dat kwaad kan in een leverdieet een dergelijk enorm verschil.

Heeft het weken van havermout hetzelfde effect als koken? Maakt ook geen verschil?
Door Drijver
#2589274
Ik neem toch aan dat die 30% geweekt of gekookt moet zijn en dat je het na het weken of koken moet afwegen. In de maag zullen ze ook uitzetten en "weken" dus dan krijg je alsnog een teveel aan koolhydraten in gewicht.
Door Annemarie Rijnveld
#2589276
Drijver schreef: Ik neem toch aan dat die 30% geweekt of gekookt moet zijn en dat je het na het weken of koken moet afwegen. In de maag zullen ze ook uitzetten en "weken" dus dan krijg je alsnog een teveel aan koolhydraten in gewicht.
@Drijver: Dank je wel. Dan zal ik dit door geven: eerst koken en dan pas gaan afwegen op 30%.
Door Lizzy
#2589867
Als die dingen geweekt zijn, zijn ze toch volgezogen met vocht? Dat vocht is toch geen koolhydraat? Ik zou denken dat je het in droge stof moet wegen :g:

Ik neem nu met Biscuit 30 gram havervlokken. Ik zet ze 24 uur in geitenmelk. Samen weegt dat iets van 150 gram. Maar dat is dan toch niet ineens 150 gram koolhydraatrijke voeding, dat is dan toch nog steeds 30 gram vlokken en iets van 120 gram melk?

Kortom, goeie vraag!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 feb 2013, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2589977
Lizzy schreef: Als die dingen geweekt zijn, zijn ze toch volgezogen met vocht? Dat vocht is toch geen koolhydraat? Ik zou denken dat je het in droge stof moet wegen :g:

Ik neem nu met Biscuit 30 gram havervlokken. Ik zet ze 24 uur in geitenmelk. Samen weegt dat iets van 150 gram. Maar dat is dan toch niet ineens 150 gram koolhydraatrijke voeding, dat is dan toch nog steeds 30 gram vlokken en iets van 120 gram melk?

Kortom, goeie vraag!
Ja, kweenie Lizzy.  De KH's zullen wel eender blijven, dat is inderdaad logisch, denk ik.

Maar stel nu: van 100 gr. geef ik 30% vleesbot = 30 gr. 20% spier = 20 gr. 
20 gr. groenten = 20 gr + 30% geweekte havermout= 30 gr. (deze bestond dan uit 15% ofzoiets droge stof)

Maar als ik 30% = 30 gram droge vlokken geef, die ik dan later ga weken of koken, die worden dan 60 gram of misschien meer natte stof.
Dus dan krijgt de hond 30+20+20+ >60 gram.

Dan is de verhouding voor het leverdieet 50% aan dierlijke proteine en 50% KH niet juist meer. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Door Drijver
#2590157
Lizzy schreef: Als die dingen geweekt zijn, zijn ze toch volgezogen met vocht? Dat vocht is toch geen koolhydraat? Ik zou denken dat je het in droge stof moet wegen :g:

Ik neem nu met Biscuit 30 gram havervlokken. Ik zet ze 24 uur in geitenmelk. Samen weegt dat iets van 150 gram. Maar dat is dan toch niet ineens 150 gram koolhydraatrijke voeding, dat is dan toch nog steeds 30 gram vlokken en iets van 120 gram melk?

Kortom, goeie vraag!
Dat zet me ook wel weer aan het denken  :g:
Wat een strikvraag  :-\
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, kweenie Lizzy.  De KH's zullen wel eender blijven, dat is inderdaad logisch, denk ik.

Maar stel nu: van 100 gr. geef ik 30% vleesbot = 30 gr. 20% spier = 20 gr. 
20 gr. groenten = 20 gr + 30% geweekte havermout= 30 gr. (deze bestond dan uit 15% ofzoiets droge stof)

Maar als ik 30% = 30 gram droge vlokken geef, die ik dan later ga weken of koken, die worden dan 60 gram of misschien meer natte stof.
Dus dan krijgt de hond 30+20+20+ >60 gram.

Dan is de verhouding voor het leverdieet 50% aan dierlijke proteine en 50% KH niet juist meer. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Zo zie ik het dus ook ja.
Mijn oude hondje staat nu al een tijdje op dit dieet en ze heeft geen noemenswaardige "aanval" meer gehad. Ze doet het er dus voorlopig goed op, wat voor mij betekend dat de percentages in haar geval en op deze manier in orde zijn.
Laatst gewijzigd door Drijver op zo 03 feb 2013, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2590462
Annemarie Rijnveld schreef: :-X dus? Wat nu?
Geen idee. Ik denk dat ik eerst zou beginnen met gekookte havermout/geweekte havermout te wegen. En dan kijken hoe dat dieet gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door