Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2588031
Hallo allemaal

Ik ben nieuw op deze site en razend enthousiast over het barf idee. Na het lezen van een artikel inzake hondenbrokken heb ik direct besloten om volledig te gaan barfen.

In eerste instantie ben ik van plan om eerst met mijn hond over te gaan barf en als ik mijn weg hier een btje in heb gevonden ook mijn 2 katten over te laten gaan. Doordat ik niet gelijk werd toegelaten als lid en moest wachten op toestemming heb ik de volledige pagina's voor beginnerstips doorgepluist.

Ik ben in het bezit van een labrador(pup) van inmiddels 7 maanden en 34 kilo. Ook heb ik inmiddels gelezen over verschillende feedback over te zware honden en zal dus (als het me lukt) een foto toevoegen van mijn labrador Dino. Dino is een reutje.

Inmiddels aardig aan het rekenen geweest en Dino komt dan op 1020 gram vers vlees per dag uit en 5140 gram per week. Ik ben van plan om in het begin het menu voor 2 weken samen te stellen aangezien ik gelezen heb dat ik goed moet kijken hoe mijn hond het vlees verwerkt en hoe snel ik over kan stappen op meer diersoorten.
Wat mij op dit moment goed lijkt om de eerste 2 weken uitsluitend aan botvlees kippennekken en eendennekken te geven. Op gebied van orgaanvlees zat ik te denken aan lamsorgaan en runderorgaan. Het spiervlees vind ik lastig te vinden en had voor nu in gedachten om bosduifmixvlees te bestellen, maar misschien kunnen jullie mij wat meer tips geven over het spiervlees. De groenten wil ik een mix maken van 10 tot 15 verschillende soorten.

Verder wou ik de eerste 2 weken (14kilo) 9 kilo botvlees geven, 2 kilo orgaan, 2 kilo spier en 1 kilo groenten. Aanstaande maandag wordt mijn nieuwe vriezer geleverd van 294 liter voor de opslag van Dino zijn vlees. Mijn voorkeur gaat er naar uit om in 1x volledig over te stappen op barf. Voor een menu ga ik nu aan de slag en zal deze zo snel mogelijk plaatsen voor jullie zodat jullie mij misschien kunnen helpen.

Ten slotte wou ik met de vis nog even wachten wegens de vetheid tot hij meer gewend is aan barf. Heeft iemand misschien een tip waar ik de ei door kan vervangen aangezien mijn hond geen rauw ei lust. Voor nu alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Amanda
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2588052
Hoi, welkom hier. Wat een leuke hond is Dino. Wat goed dat je wil gaan barfen met je hond.
Ik heb in het begin ook kippen- en eendennekken gegeven aan mijn hond. Maar ik las een tijd geleden iets dat het beter is er ook andere soorten zachte botten bij te geven. Weet niet meer precies waarom.
Met runderorgaan zou ik met de lever en nieren uitkijken als je niet biologische organen wil geven. Hier zit veel rotzooi opgeslagen die onze koeien te eten krijgen. Bijv. antibiotica. Verder moet je met bosduivenmix kijken of dit puur vlees is. Vaak is dit al gemalen waar ook botten bijzitten. Spiervlees kun je bij verschillende internetbedrijven bestellen. Bijv. Lupa, Degomeat enz. Of kijk hier de lijntjes na, vaak leuke aanbiedingen te verkrijgen. Heel veel succes en er zijn vast een heleboel mensen die mij kunnen aanvullen.
Door Jump
#2588129
Volgens mij kloppen je percentages niet helemaal,
50% vleesbot van 14 kg = 7 kilo en 20% spier van 14 kg=een kleine 3 kg(ik doe zelf 25%)
Je voert dus te veel bot en te weinig spier,daar word de ontlasting wel erg hard van.
Door Anne in Zweden
#2588133
Hai, en welkom hier! Uitstekend idee om te gaan barfen, en in één keer overstappen is (meestal) geen enkel probleem. Mooi hondje is Dino!

Paar vraagjes: 1020 gram per dag is 7140 gram per week, niet 5140. Typefoutje, neem ik aan? O wacht, zie het al, want je rekent voor twee weken 14 kilo dus dat klopt.

Spiervlees is niet moeilijk te vinden hoor, je moet even begrijpen dat het gewoon al het vlees is dat buiten het skelet van het dier zit, dus dingen als kipfilet, runderlappen, lamsvlees. Gewoon vlees, zeg maar. Het is wel de duurste component van het barfen, als je tenminste geen absolute bagger wilt voeren.

Ik denk eerlijk gezegd dat je nog even naar je menu moet kijken. Je schrijft dat je in 14 dagen 9 kilo vleesbot, 2 kilo spiervlees en 2 kilo orgaan wilt voeren. Dat is een gigantische hoeveelheid vleesbot, namelijk 63%! (4,5 kilo van 7,14 kilo per week). Het spiervlees is dan weer veel te weinig, namelijk 14% (1 kilo van 7,14 kilo per week). Voor orgaan is dat ook aan de lage kant, als je er pens bij voert althans. Zonder pens is het juist weer vrij veel. Groente 7% is prima, maar hoeft zeker niet meer dan dat.

De eerste twee weken zou ik inderdaad alleen kippen- en eendennekken geven. Als je nu al te harde botten gaat voeren, kun je problemen krijgen, omdat het maagzuur nog niet zuur genoeg is na maandenlang brokken te hebben verteerd. Ook na die twee weken niet meteen met kalkoennekken of lamsribben beginnen, maar eerst andere delen van "zachte" diersoorten: kipkarkasjes, konijnkarkasjes, dat soort dingen. In de beginnersinformatie staat dat heel goed beschreven.

Veel plezier en succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2588167
dankjullie voor de reacties!

Ik dacht dat ik had gelezen dat de voorkeur uitging naar in het begin meer botvlees en dat later afbouwen naar minder omdat de hond orgaanvlees nog niet zo goed kon verdragen (dus niet gelijk 15% orgaan). Maar dan gaan we het eventjes aanpassen en kom ik tot het volgende:

7 kilo per week:
3.5kg botvlees
1750 gram spiervlees
1050 orgaanvlees (50% hart) (50% nier, lever)
700 gram groenten

14 kilo per 2 weken:
7 kg botvlees
3.50 kg spiervlees
2100 kg orgaanvlees
1400 gram groenten

Qua bot zal ik dus de eerste 2 weken kippen en eendennekken voeren. Zijn vleugels ook een optie? lijkt me zo saai anders  ???. Bij orgaanvlees is dan de verhouding 50% hart en 50 % nier en lever correct? Kan ik dit zo aanhouden of is het verstandig om (als hij goed reageert) hier meer variatie in te brengen zoals long, maag en lever?

Orgaanvlees en spiervlees wou ik de eerste 2 weken voor safe spelen en alleen rund, kip en kalkoen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Door Jump
#2588186
Ik mis wel pens?Ik doe zelf 20% orgaan=10%pens en de andere 10% verdelen over hart,lever en nier.
Long is voor de leuk(gedroogd een lekker snackje)maar qua voedingsstoffen hebben ze er niet veel aan.

En vleugels kan voor zo'n formaat hond natuurlijk ook. ;)
Door Anne in Zweden
#2588207
Amanda/Dino schreef: dankjullie voor de reacties!

Ik dacht dat ik had gelezen dat de voorkeur uitging naar in het begin meer botvlees en dat later afbouwen naar minder omdat de hond orgaanvlees nog niet zo goed kon verdragen (dus niet gelijk 15% orgaan). Maar dan gaan we het eventjes aanpassen en kom ik tot het volgende:

7 kilo per week:
3.5kg botvlees
1750 gram spiervlees
1050 orgaanvlees (50% hart) (50% nier, lever)
700 gram groenten

14 kilo per 2 weken:
7 kg botvlees
3.50 kg spiervlees
2100 kg orgaanvlees
1400 gram groenten

Qua bot zal ik dus de eerste 2 weken kippen en eendennekken voeren. Zijn vleugels ook een optie? lijkt me zo saai anders  ???. Bij orgaanvlees is dan de verhouding 50% hart en 50 % nier en lever correct? Kan ik dit zo aanhouden of is het verstandig om (als hij goed reageert) hier meer variatie in te brengen zoals long, maag en lever?

Orgaanvlees en spiervlees wou ik de eerste 2 weken voor safe spelen en alleen rund, kip en kalkoen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
10% groente vind ik wat veel, ik zou inderdaad ook meer orgaan doen, en dan zoals Jump het schrijft: 20% waarvan de helft pens en de overige 10% verdelen over hart, lever, nier, tong, maag oid.

Vleugels kunnen voor een labje van die omvang wel, maar zorg er dan wel voor dat je ze "openknakt" (dus het vel in de bocht even insnijden en dan het gewricht tegen de natuurlijke richting in ombuigen, zodat de v-vorm eruitgaat). Doe je dat niet, loop je het risico dat ze blijven steken als je hond ze te groot inslikt, en door die v-vorm kan hij het bot dan niet meer ophoesten.
Zelf zou ik de eerste twee weken gewoon alleen nekjes voeren. Dat is niet saai (je hond heeft 7 maanden iedere dag dezelfde brok gegeten, die gaat barfen echt niet saai vinden, hoor! :D)

Alleen rund, kip en kalkoen als spiervlees en orgaan is prima, de eerste twee weken. Eitje tussendoor erbij, misschien een stukje vis ook ipv spiervlees een keertje. Dan heb je eend, rund, kip en kalkoen - prima om mee te beginnen!

Meer vleesbot in het begin is niet zo handig, want door de verhoogde hoeveelheid bot loop je de kans dat je hond knalharde keutels krijgt en dan moeilijkheden krijgt met poepen.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2588408
@ Anne uit Duitsland: dankjewel ik heb het nu verandert in 20% orgaan, 25% spier, 5 % groenten en 50% vleesbot. Helaas hadden ze bij de webshop waar ik heb besteld geen kalkoen dus heb dit vervangen door paardenvlees. Ook hadden ze geen nier dus hiervoor ga ik nog even op zoek! Ik heb nog ongeveer 2 weken voordat de brokken op zijn en kan dus nog even wat bij elkaar scharrelen. Helaas lust meneer geen rauw ei dus weet je miss iets waar ik dit door kan vervangen? Welke vis raad je aan (ivm vetheid) en moet dit dan qua grammen evenveel zijn als hij die dag aan spiervlees zou krijgen?

@ Pleuntje: ik heb rund nog even weggelaten en alleen biologische pens van de rund gehaald. Verder heb ik nu eendenhart, rundpens, kiplever (orgaan)  kippen en eendennek (bot) en paardenvlees, rundvlees (spiervlees)

@Jump: dankjewel ik heb de verhouding bot aangepast en pens toegevoegd aan het menu

@Luka en Kira: dankjewel  8) supertrots op dit ventje. Helaas heb ik mijn vorige labje met 4 jaar moeten laten inslapen en dat was ook een beauty die mijn liefde voor de labrador heeft aangestoken.

weet zo niet meer wie het had over de lijntjes hier op BP, maar deze ga ik zeker in de gaten houden. Woon zelf in haaksbergen en heb geen auto dus moet even goed opletten en informeren wie van mijn lieve vrienden wil meerijden. Met mijn vriezertje met de trein 20 kilo vlees ophalen lijkt me niet zo handig  ;D

Verder vroeg ik me nog af of het verstandiger is het orgaan en spiervlees op verschllende dagen te geven of gewoon elke dag van alles wat.
Laatst gewijzigd door Amanda/Dino op vr 01 feb 2013, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2588980
Dankjewel Naomi M. Ik moet zeggen dat ik zelf ook het idee heb het steeds beter te begrijpen, zo heb ik het menu inmiddels 3x overnieuw gemaakt omdat ik elke keer weer wat ontdekte wat ik fout had berekend. Ben nu bijna klaar dus zal hem vandaag even bij het kopje maaltijden plaatsen voor verdere feedback.

Puberen is hij nog niet mee bezig  ::). Gisteren voor het eerst het commando kom hier genegeerd en me uitdagend aangeken maar de 2e keer drentelde hij mooi achter me aan, dus ben benieuwd wanneer het echte puberen begint.

Hier nog een close up van Dino. Las ergens dat BP geeeek is op foto's en laat ik nou net geeeek zijn op foto's showen  :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2589842
Welkom hier!
Anne in Duitsland schreef: 10% groente vind ik wat veel
In de barfhandleiding staat wel 10%? Volgens mij zijn de standaardpercentages:

45% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens
10% groente

Orgaan en spiervlees op verschillende dagen of van alles wat: dat is een kwestie van proberen waar je hond het goed op doet.
Ik doe hier: bot+spiervlees+pens (pens verdeeld over 3 dagen) óf bot+spiervlees+ander orgaan+groente (ander orgaan+groente verdeeld over 4 dagen) maar er zijn zat mensen die bot+spiervlees óf bot+orgaan doen en dan de groentes verdelen over 7 dagen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Xerox op zo 03 feb 2013, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door