Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2583780
Ik heb sinds gisteren een pupje in huis. Ik heb al veel gelezen en wil graag rond 9 weken titeren. Met 6 weken heeft ze de eerste enting gehad. Dan wil met 9 wken titeren. Is dit goed, wat dan? Met 12 weken de enting die ze normaal met 9 weken krijgen en dan met 16 wkn de 12 wkn enting? Of hoe zit dat?
Bandit ent ik niet tegen Weil, Hoe zit dat met een pupje? Is er een enting waar deze Weil niet inzit?

Wat raden jullie aan met kennelhoest als ze naar de hondenschool gaat? Ik zou graag zaterdag willen starten, dan is ze nog net geen 9 weken. Bandit heb ik wel gewoon alle pupentingen gegeven en een booster met 1 jaar, daarna nooit meer.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2584940
Weet niemand dit? Er staat zoveel over geschreven dat ik door de bomen het bos  niet meer zie.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#2585017
Gefeliciteerd met de pup!
Als je de pup met 9 weken laat titeren en de titers zijn te laag of niet aanwezig dan weet je dat als je gaat vaccineren de enting 'aan zal slaan' en dan is volgens mij een vaccinatie met 12 weken overbodig want als het goed is heeft pup dan blijvende antistoffen tegen de gevaccineerde ziekte(s) ontwikkeld.

Zijn de titers met 9 weken hoog (dus nog veel antistoffen) dan heeft vaccineren geen zin. Vraag is alleen of de gemeten titers maternale immuniteit betreft of door de pup zelf opgebouwde immuniteit.
Dus zul je in dat geval je pup met 12 weken nog een keer moeten laten titeren omdat er dan geen sprake meer zou zijn van maternale immuniteit en zou je de opgebouwd immuniteit van de pup zelf meten.
Fedor hebben we om deze reden destijds met 12 weken laten titeren.
Igor, onze huidige pup, laat ik niet titeren want hij wordt niet meer gevaccineerd (reageerde al heftig op 1e pupenting)

Kennelhoest: zou ik niet doen! Veel honden krijgen kennelhoest als ze daarvoor gevaccineerd worden. Daarbij is kennelhoest een tamelijk onschuldige aandoening waar de meeste honden prima van herstellen.

Weil kan los gevaccineerd worden en zit niet standaard in alle entingen, al zijn er wel combinatievaccins waar Weil in zit. Een pup mag (volgens de bijsluiters) pas vanaf 12 weken tegen Weil gevaccineerd worden.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 29 jan 2013, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2587674
Heerlijk, de heldere uitleg over het titeren bij een pup :) Ik vind pupcaccinaties heel lastige materie, met heel veel verschillende kanten. Ik denk dat je ook bij een pup goed moet kijken naar wat in diens situatie wijsheid lijkt: leefomstandigheden, reactie 1e enting, enz.
Ik heb Flatcoateds, die houd je met de grootst mogelijke moeite bij water weg, al als puppy. Ik ben altijd weer blij als ze eindelijk beschermd het water in kunnen. Ik laat ze ieder voorjaar tegen Weil vaccineren, omdat ze elke dag te water gaan en dat voor hen het leven echt mooier maakt. Deze vaccinatie zou bij eventueel infectie zorgen dat de ziekte mild verloopt, i.p.v. dodelijk te zijn. Ik zou de 1e niet laten zetten voor de leeftijd van 12 weken.
Tegen kennelhoest laat ik nooit vaccineren, omdat dit in principe niet levensbedreigend is, net als griep bij mensen (waar we kleuters die naar school gaan evenmin tegen vaccineren). In de regel komen honden - áls ze dat krijgen - daar middels rust, zachte voeding en iets verzachtends tegen het hoesten zelf doorheen. Als na enkele dagen de klachten niet af nemen, maar juist toe, naar de dierenarts en zo nodig ab in zetten.

@ Nitus, weet je zéker dat de bijsluiter van de Lepto vaccinatie vermeld dat deze pas vanaf 12 weken gegeven mag worden?? Fabrikant Intervet (Nobivac) adviseert op de leeftijd van 9 weken deze voor het eerst te geven, dus het lijkt me dat ze in grote problemen komen als ze ondertussen in de bijsluiter zouden vermelden hun eigen vaccinatieschema niet op te volgen :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2587765
Parelridder schreef: @ Nitus, weet je zéker dat de bijsluiter van de Lepto vaccinatie vermeld dat deze pas vanaf 12 weken gegeven mag worden?? Fabrikant Intervet (Nobivac) adviseert op de leeftijd van 9 weken deze voor het eerst te geven, dus het lijkt me dat ze in grote problemen komen als ze ondertussen in de bijsluiter zouden vermelden hun eigen vaccinatieschema niet op te volgen :-\
wilde hetzelfde al vragen.....
Door Lizzy
#2587933
Schema van Intervet:

Ons vaccinatieadvies is:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2588073
Dank jullie.
Ik vind het zo moeilijk en weet niet goed wat te doen. Niet titeren en met 12 weken pas laten enten kan ook risico met zich meedragen. Stel dat de enting niet aangeslagen is met 6wkn dan loopt ze onbeschermd rond. Mijn volwassen hond wordt niet tegen weil geënt. Hij zwemt wel. Je hond wordt maar tegen 2 varianten geënt en er zijn er 5 of 6 dacht ik. En de Weilenting is ook behoorlijk heftig.

Lizzy, ik ken het officiële entschema. Maar hoe ent jij bijvoorbeeld met een pup. Jij titert toch niet? of wel?
Door Lizzy
#2588126
pleuntje schreef: Dank jullie.
Ik vind het zo moeilijk en weet niet goed wat te doen. Niet titeren en met 12 weken pas laten enten kan ook risico met zich meedragen. Stel dat de enting niet aangeslagen is met 6wkn dan loopt ze onbeschermd rond. Mijn volwassen hond wordt niet tegen weil geënt. Hij zwemt wel. Je hond wordt maar tegen 2 varianten geënt en er zijn er 5 of 6 dacht ik. En de Weilenting is ook behoorlijk heftig.

Lizzy, ik ken het officiële entschema. Maar hoe ent jij bijvoorbeeld met een pup. Jij titert toch niet? of wel?
Dorothea, Henneke en ik laten onze pup titeren maar ik moet even aan Dokter Dorothea vragen hoe we het ook alweer gingen doen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Nitus
#2588224
Parelridder schreef: @ Nitus, weet je zéker dat de bijsluiter van de Lepto vaccinatie vermeld dat deze pas vanaf 12 weken gegeven mag worden?? Fabrikant Intervet (Nobivac) adviseert op de leeftijd van 9 weken deze voor het eerst te geven, dus het lijkt me dat ze in grote problemen komen als ze ondertussen in de bijsluiter zouden vermelden hun eigen vaccinatieschema niet op te volgen :-\
Sorry, ik was even in de war met Rabies :-[. Weil is geschrikt voor pups vanaf 8 weken (Nobivac Lepto)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2598332
Vandaag laten titeren. Hondenziekte hoge bescherming, Parvo wel bescherming maar minder. Dus advies; of met 12 wkn parvo laten enten en na een tijdje de DHPPI. Of met 12 wkn meteen de DHPPI en dan hoef ik verder niet meer te enten. Zelf neig ik dus naar om met 12 wkn alleen parvo te laten enten en met 16 wkn. DHPPI. Ze ging het nog met Tannetje doornemen hoe het beste te handelen. Dus komt helemaal goed. Weet alleen niet wat ik met de Weil ga doen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door