Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Dobertje
#2586846
Ik geef mijn dobermann reu sinds een week of drie elke dag een capsule zaagbladpalmolie (en een capsule pompoenpitolie). Hij heeft twee keer per jaar - als z'n grote vriendin Rottweiler uit het bos loops is - last van z'n prostaat en de laatste keer heb ik voor het eerst een bloeddruppeltje gezien: tijd voor actie. Het is dan ook bij het ene bloeddruppeltje gebleven en hij lijkt helemaal nergens meer last van te hebben.

Wat me sinds een week opvalt, is dat z'n gedrag wat verandert. Hij begroet mensen die hij kent plotseling heel uitbundig, terwijl hij voorheen straal langs ze heen liep. Ook lijkt hij iets minder op te gaan in de hele geurtjes wereld in het bos. Ik vroeg me af of dit misschien met de zaagbladpalmolie te maken kon hebben, en heb het net even gegoogled. De werkzame stof is kennelijk een 5?-reductase inhibitor, en op Wikipedia valt te vinden dat het zorgt voor lagere testosteron niveaus:

5?-reductase inhibitors are a group of medications with antiandrogenic activity, used in benign prostatic hyperplasia, prostate cancer, male pattern baldness, and hormone replacement therapy (male to female) for transgendered women.

These drugs decrease the levels of available 5?-reductase, thus reducing the products of its enzymatic reaction. Specific substrates that it enzymatically converts include testosterone, progesterone, androstenedione, epi-testosterone, cortisol, aldosterone, and deoxycorticosterone. 5?-reductase inhibition is most known for preventing conversion of testosterone, the male sex hormone, to the more potent dihydrotestosterone in androgenic disorders.

Zijn er meer mensen die gedragsveranderingen zien met zaagbladpalmolie? En heeft er iemand ervaring met het stoppen van het geven? Ik kan me voorstellen dat je misschien juist nog meer testosteron krijgt dan voor de pillen (en dat zou dan weer niet handig zijn).
Door Whisker
#2587136
als er sprake is van gelachtsdrift bij loopse teven in de buurt zou ik eens de PUUR Gelachtsdrift kunnen proberen is tevens voor behoud gezonde prostaat Ik heb er mensen over gehoord dat het goed werkt maar heb er geen ervaring mee misschien iemand hier op het forum?


grts whisker
#2587156
Het is ook geen enorme verandering in z'n gedrag, maar het valt wel op (als er een dobermann van 40 kilo in de nek van bekenden springt om hallo te zeggen terwijl hij het anders nooit doet). Het zou dus best kunnen dat het ook wat doet bij een hitsige beagle, zou ik gokken (en ben daarom wel benieuwd of meer mensen veranderingen zien), omdat het zorgt voor minder testosteron. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij kaal wordende mannen, en da's ook een echt testosteron probleem.

Van z'n gedrag naar loopse teven toe heb ik gelukkig nog nooit last gehad, alleen bij z'n Rottweiler vriendin moet ik wat meer m'n best doen om hem mee te krijgen. (gecastreerde blonde labradors daarentegen, dat zijn pas echte sex-symbolen voor hem...) Hij krijgt de zaagbladpalm dus echt voor z'n prostaat, en daar heeft hij geen last meer van.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2587247
Wij hebben laatst een tijdje puur geslachtsdrift geprobeerd. Omdat Oscar zo vreselijk gaat kwijlen als we teefjes tegen komen. En hij druppelt met regelmaat gele druppels uit zijn piemel, dus als dat minder zou worden was het ook wel fijn.

We merkten nauwelijks effect op de genoemde klachten, maar vervelend dat Oscar werd! Druk, hyper, weer heel veel tegen ons opspringen en happen, ons naar de volgende boom toe sleuren. Als hij los liep gewoon in het geheel niet meer luisteren en naar alle honden toe sjeezen. Uiteindelijk bedachten we dat het van de druppels moest komen, want we konden niets anders als oorzaak vinden. En ja hoor, een week na het stoppen was Oscar weer normaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door