Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2586379
Volgens mij moet het niet persé, als je menu veel afwisseling heeft tussen verschillende diersoorten. Sommige diertjes zijn erg kieskeurig en eten soms maar van 1 diersoort de lever. Ik heb een kat en heb minimaal 6 diersoorten voor zijn menu nodig. Daar gebruik ik ook orgaanvlees voor, omdat ik hier in Duitsland helaas niet zoveel keus heb, hier wordt gebarft met voedingssupplementen. Het gebeurt echter ook dat ik een lange periode bijv. alleen maar aan runderhart kan komen, dan krijgt Mowgli lange tijd achter elkaar runderhart.
#2586392
Ik neem ook wat verkrijgbaar is. Omdat ik wat orgaan betreft zoveel mogelijk bio of scharrel probeer te krijgen, is de keuze vaak beperkt. Heb nu levertjes van biokip en biokalkoen, hart van scharrelrund en biokip, pens van scharrelschaap en nieren helaas van niet-scharrelrund. De nieren wissel ik daarom af met tong van niet-scharrelpaard. Maar ik zou het ook geen probleem vinden om hart, lever en nieren van één diersoort elk te voeren. Het tijdsbestek doet er dan niet veel toe, dat loopt soms op tot twee maanden hier, dat ik bv. hart van hetzelfde dier voer.
#2586444
Ik geef kip, eend, lam, paard en runderhart. kip,eend,konijn en lams lever. en rund of konijn nier.
En soms heb ik haas of konijn orgaan daar zit alles in.
Het is wat ik maar net op dat moment kan kopen of kies. Dus het word niet bv per 3 weken gewisseld. En hart heb ik meestal minstens van 2 dieren tegelijk.
Ik mak tegenwoordig van ieder soort pakjes van 200gram en pak gewoon 1 zakje. dan kan het voorkomen dat ze 2x hart achter elkaar eten en dan bv weer 10 dagen niet ;)
#2586560
Oke dat klinkt als heel wisselvallig.

Thea dus als ik het goed begrijp heb jij het  orgaan voor 3 weken gewoon door elkaar in de vriezer en pakt gewoon wat.

zat al te denken hoe ik dat ingodsnaam moet onthouden wat waar ligt in de vriezer als je van alle organen ook nog eens van verschillende dieren hebt. haha ik kreeg er bijna nachtmerries van.
#2586566
Ingrid S schreef: zat al te denken hoe ik dat ingodsnaam moet onthouden wat waar ligt in de vriezer als je van alle organen ook nog eens van verschillende dieren hebt. haha ik kreeg er bijna nachtmerries van.
Ik schrijf altijd met een dikke stift op mijn zakjes wat erin zit en op welke datum ik het heb geportioneerd.
#2586567
Ik maak ook porties van het orgaan. Bijv 1 kilo hart, 1 kilo nier en 1 kilo lever. Dan reken ik uit over hoeveel zakjes ik dat moet verdelen.

Ondanks dat ik een hond heb met een voedselallergie probeer ik de diersoorten wel af te wisselen. Op dit moment is dat lam, rund en konijn. Van hert is het orgaan best duur, helaas.
#2586715
Ingrid S schreef: Oke dat klinkt als heel wisselvallig.

Thea dus als ik het goed begrijp heb jij het  orgaan voor 3 weken gewoon door elkaar in de vriezer en pakt gewoon wat.

zat al te denken hoe ik dat ingodsnaam moet onthouden wat waar ligt in de vriezer als je van alle organen ook nog eens van verschillende dieren hebt. haha ik kreeg er bijna nachtmerries van.
Dat doe ik inderdaad ook niet. Op het weekmenu staat voor alle orgaan gewoon: maandag - hart, dinsdag - pens, woensdag - groente, donderdag - nier, vrijdag - pens, zaterdag lever, zondag - groente. Dus niet naar diersoort gespecificeerd. Soms staat de diersoort op de verpakking, soms, als ik het ooit zelf van een grote partij heb geportioneerd, weet ik niet wat voor diersoort erin zit. Maar zodra het ontdooid is, herken ik het toch wel, dus dat maakt niet uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door