Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#258267
Ik wordt er toch zo moedeloos van!

Bas en Mufasa eten resp. Duck en Bibi (alle varianten). Ze krijgen 1x per week pens, lams- kalfs of geitenribben en kippenbouten.
Bas krijgt 2x per dag en Mufasa 3x.

Mufasa eet niet meer dan 500 gr per keer. Geef ik 600 gr dan laat hij 100 gr liggen. Hij heeft zo’n 1500 gr per dag nodig dus geef ik hem 3x 500 gr.
Het eten wordt eerst aandachtig besnuffeld en dan met lange tanden opgegeten. Ze knoeien verschrikkelijk en als er stukjes in zitten, staat Bas te meutelen of er een stuk elastic inzit. Soms ‘eten’ ze hun bak op deze manier in één keer leeg. Soms lopen ze er steeds bij weg en duurt het een kwartier. Soms eten ze niet.
Bas ‘eet’ Duck en als hij het kan stelen van Mufasa wil hij ook wel eens Bibimix eten. In zijn eigen bak weigert hij Bibimix en de andere varianten van Bibi hoeft hij al helemaal niet.
Mufasa ‘eet’ dan wel alles wat in zijn bak komt, maar niet met overgave.

Een kippenbout wordt door Bas graag gegeten, maar Mufasa likt er alleen aan en kauwt erop. Meer niet.
Kalfsribben vindt Mufasa wel lekker. Alle andere ribben worden gekraakt en voor oudvuil achtergelaten. Bas eet behalve kip niets van dat al. Hij bewaakt het met zijn leven, maar doet er verder niets mee. Ook niet na 3 dagen. Als ik er stukjes vlees afknip wil hij dat nog wel wegwerken.
Ander vlees dan ze gewend zijn (bv grofgemalen rund- of kopvlees) laten ze ook liggen. Zelfs een lap pens believen ze niet.

Tussendoor krijgen ze niets, behalve een paar pensdropjes tijdens hun wandeling als ze braaf zijn.
1 a 2x per week krijgen ze buffelhuid omdat ze toch hun tanden moeten reinigen en botten willen ze niet eten.

’s Ochtends geef ik ze een klein beetje brokjes, omdat ze dat nog wel een beetje willen eten.

Bas is mooi slank, maar Mufasa is een gratenbaal met Leonbergerhaar. Hij ziet er meer uit als een reutje van een jaar, dan een stevige 2,5 jarige. Door zijn hoogte (83 cm!) ziet hij er zo vervallen uit. Ik wil hem eigenlijk niet laten vasten. Dan gaat hij trouwens ook gal spugen.

Wat doe ik verkeerd! Bakken wegnemen als ze niet gretig genoeg zijn helpt niet. Vinden ze prima: Dan niet, we vonden het toch al niet te eten.

Zijn ze verwend? Doorvoed zijn ze niet echt, want ze zijn eerder TE slank (Mufasa tegen mager aan).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe kan ik mijn jongens weer met smaak hun voer laten eten?
Het lijkt wel een straf voor ze om te moeten eten en voor mij gaat de lol er op deze manier ook wel af.
Je wilt ze een goed voer geven, maar ze doen of ze elke dag vergif moeten eten.
Door Lizzy
#258271
Ja, ik kan erg goed begrijpen waarom de lol er zo wel af gaat ja... ik moet eerlijk bekennen: slecht etende honden zijn 'my worst nightmare'.

Ik neem aan dat je alle lichamelijke oorzaken voor het slecht eten hebt uitgesloten? Zo niet, denk ik dat je dat eerst moet doen. Naar de DA, probleem uitleggen en laten onderzoeken. Gewoon, om zeker te weten dat er lichamelijk niks mis is.

Hoe is het gesteld met hun beweging? Bewegen ze veel? Weinig? Hoe zit het met het energie-level? Hebben ze (voor Mysafa dan he) genoeg energie?

Ik weet niet of ze verwend zijn. Dat kun jij beter beoordelen als ik. Maar ja, de opties zijn nogal moeilijk zo. Je kunt ze niet laten vasten zeg je (ik begrijp niet zo goed waarom. Galspugen vind ik persoonlijk niet zo'n groot probleem - ben je bang voor maagtorsie?), en je hebt dus ook de bakken al weggenomen.... Even 1 vraagje, zet je de bakken pas terug wanneer het tijd is voor de volgende maaltijd of probeer je het tussendoor nog een keer? Als je het tussendoor nog een keer geeft: NIET MEER DOEN! Laat maar wachten tot de volgende maaltijd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#258277
Tja, lastig probleem, maar wat voor botten geef je ze dan? Misschien zijn die te hard? Op de foto in je onderschrift zie ik trouwens Bas met een gerookt bot? Dat vind ik dus geen geschikt bot.
En misschien maak je er teveel een punt van of ze hun eten wel op eten? Je schrijft namelijk: "Soms lopen ze er steeds bij weg en duurt het een kwartier." Zodra ze van hun bak aflopen zou ik dus meteen die bak wegzetten en er een lege voor in de plaats zetten. Als je dit consequent een paar dagen volhoud zonder enig commentaar denk ik dat het een stuk beter moet gaan.

Als dit niet zo is zou ik de gebitten van je honden eens goed controleren of je honden eens goed laten onderzoeken bij een DA.
Door Nelly
#258286
Wormen? Ik roep maar iets. Heb ooit 1 keer een jonge D. Herder gehad die ook niet wilde eten, en idd. daar wordt je helemaal radeloos van, maar die bleek dus vol te zitten met wormen. :-[
Door Ineke
#258288
Heel even snel (ik zit op mijn werk en moet eigenlijk voor mijn baas werken)

Nitus: Dat bot van Bas was ver voor mijn barfplaats tijd. Mufasa was toen net zo groot als Bas (9weken) en het was zo'n leuk gezicht twee van de kleine hondjes met zo'n groot bot. Ze hebben er wat afgepeuzeld en that's it. Nu weet ik beter!

Nu krijgen ze kalf-, lams en geitenribben en kippenpoten/bouten/vleugels. Zoals het 'hoort'

Vanavond kom ik er op terug ;)

Fijn dat jullie mee willen denken.
Laatst gewijzigd door Ineke op do 10 feb 2005, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#258292
Ja daar wordt je inderdaad krankjorem van als ze zo meuten.
Met Kobus had ik dit probleem ook en hoe meer ik de bak weg haalde en tussendoor weer probeerde hoe slechter hij at ;)
Maar goed die was ook ziek.
Laat voor de zekerheid de ontlasting van Mufasa controleren want als hij echt gratemager is weet je het maar nooit.
Door Laura2004
#258299
Ik heb precies hetzelfde met mijn reutje. Kai is gewoon blij als je zijn eten weghaalt (toen hij nog brokken at schrokte hij alles naar binnen) en de laatste tijd rent hij snel zijn bench in als ik hem roep om te eten.
Hij ziet er ook echt niet uit. Hij is broodmager, ik kan gewoon zijn ribben tellen. Zijn botten moet hij ook niet, maar hij zou er wel om gaan vechten met de hond van mijn moeder.
Kai die haalt ook stukjes vlees of pens of wat dan ook uit zijn bakje en dan gooit hij ze op de grond. En als hij eet eet hij echt met een heel goor gezicht.
Ik heb echt alles geprobeerd geraspte kaas eroverheen (over zijn groente) honing over zijn fruit. Hem voeren, drie dagen niks geven, zijn bak weghalen niks helpt!
Ik zou ook heel graag een oplossing vinden, maar die is er volgens mij niet. Weer brokken geven, maar dat weiger ik te doen. Want brokjes dat wil Kai weer wel, dat is echt frustrerend, want je staat iedere dag je best te doen om iets lekkers voor hem te maken (hij barft) en dan rent hij weg als je hem roept alsof je hem in elkaar gaat slaan. En dan geef je hem zo'n chemisch frolic-je en dat eet hij dan zonder na te denken op.
Ik geef hem trouwens al een maand geen brokjes meer, maar dat helpt ook niet. Hij heeft vanochtend bv wel zijn eten op, maar dan moet ik er echt bij blijven staan, omdat hij iedere keer wil weglopen voordat hij klaar is en ik moet hem dan de laatste stukjes geven en dan eet hij ze met moeite op, maar ja dit gaat ook echt niet iedere dag als hij het echt niet moet dan eet hij ook echt niet. Echt heel vervelend!
Door Ineke
#258453
Lizzy:
Ik heb ze nog niet laten controleren door de DA. Bas is zoals Bas altijd is geweest. Mufasa is soms net een Russell Terrier van 60 kg :o. Ze dagen elkaar de hele dag uit. Rennen achter elkaar aan binnen en buiten. Ze zijn levendig en kunnen ook een hele middag of avond in dromeland zijn. Ze ogen mij heel gezond en in conditie. Ik heb niet het idee dat ze lusteloos zijn. In tegendeel.
Ik zal bij de orencontrole van Mufasa de DA eens laten kijken naar die twee. Het zou kunnen zijn dat Mufasa niet helemaal in orde is van zijn chronische oorontsteking. Moet je zelf maar eens maanden achteréén zere oren hebben….

Ze gaan 4x per dag uit aan de lijn. We lopen dan totaal zo’n 1,5 uur stevig door (powerwalking) op een dag. Eerder meer, maar zeker niet minder. Losrennen doe ik nu even niet. Ze gaan direct het water in en dat vind ik nu een beetje te koud en te smerig voor in huis.

Verwend zouden ze alleen kunnen zijn met hun eigen voer, omdat ik ze toch wil laten eten en ze dus steeds iets anders probeer te geven. Naast hun eigen voer en beloningen krijgen ze absoluut niets. Ik eet mijn eten, zij het hunne.

Voor een maagtorsie ben ik inderdaad wel bang. Leonbergers zijn er heel gevoelig voor en in de lijnen van Mufasa is het al regelmatig voorgevallen. Komt nog bij dat Mufasa een hele diepe borst heeft. Dat hij dus 3x eet vind ik niet erg.

Als ik de bakken weghaal blijven ze weg tot het weer etenstijd is en niet nog even tussendoor proberen. Dat heeft toch geen zin. Als ik ze eten geef als het geen ‘etenstijd’ is eten ze niet eens. Daar snappen ze dan helemáál niets van. Ze komen dan zelfs niet kijken ::)

Nitus:
De botten die ze krijgen zijn dus in orde (zie boven). De gebitten zijn brandschoon en ik kan niets bijzonders ontdekken. Bas heeft een snijtand verloren door een gevecht met Mufasa en Mufasa heeft 2x p1 teveel, maar verder is alles gezond.
Met een buffelkluif hebben ze namelijk geen moeite en een kippenbout gaat er bij Bas zonder moeite in. Kalfsribben eet Mufasa ook zonder moeite. Het eten zonder kluifwerk zou dus ook geen probleem moeten zijn.

Nelly en Tieneke:
Mufasa is altijd een hele slechte eter geweest. Het hele nest eet slecht. Bas eingelijk ook. Ik heb toendertijd eens een wormenkuur gegeven, maar er kwam toen ook niets uit. In de ontlasting kan ik nu ook niets terug vinden. Ik zal er nog eens goed naar kijken en anders maar eens een kuurtje voor de zekerheid.
Echt graatmager is misschien wat overdreven, maar er mag gerust heel wat meer vlees op zijn heupen komen.

Zouden er honden zijn die hun eigen gewicht in de gaten houden? Als Bas namelijk wat voller wordt gaat hij slechter eten, totdat hij er weer ribbig uit gaat zien.
Is misschien een gek idee, maar wolven in de natuur jagen toch ook niet als ze geen honger hebben?
Ik heb dus ook nooit dikke honden. Dat lukt gewoon niet.
Mufasa eet zijn 500 gr per keer en daarmee klaar. Meer gaat er gewoon niet in. Ook niet als ik hem een kilo voorzet. Bas idem ditto.

Laura:
Het is inderdaad heel frustrerend. Je doet zo je best en je krijgt stank voor dank. Zoals jij het eten beschijft zo doen ze hier precies hetzelfde, alleen lopen ze er hier niet voor weg. Mijn dochter voert Mufasa wel eens met een vrok. Dat gaat trouwens wel ;D, maar een hond met mes en vork laten eten gaat me een beetje te ver.

Ze eten wel, maar ze lijken er geen plezier aan te beleven. Het gaat allemaal zo moeizaam. Misschien is het wel te vanzelfsprekend dat er voer is en hebben ze nu geen honger dan komt er over een paar uur wel weer. Wat zullen ze zich druk maken? Ze blijven zelfs van elkaars restjes af als dat er door afwezigheid van ons soms een hele ochtend blijft staan ::)

Misschien moet ik ze maar nemen zoals ze zijn..... :-\ Maar gezellig eten klaar maken voor je beestjes is er dan niet bij :(
Door Lizzy
#258468
Pfff, moeilijk zeg... ik zou zekerheidshalve toch even naar de DA gaan en ook mest meenemen voor een wormonderzoek.

En als ze gezond zijn: dan denk ik dat er maar 1 ding op zit. En misschien helpt dit ze nog wel ook. Stop met je zorgen maken. Stop met een drama er van maken. Ik weet hoe makkelijk dit gezegd is en hoe moeilijk gedaan, maar honden voelen ons feiloos aan. En alle aandacht (al is het negatieve of neutrale aandacht, het is toch aandacht) die je hen geeft stimuleert hen alleen maar om hun spelletje vol te houden. Als jij weet dan hen niks mankeert, ze energiek genoeg zijn (energie genoeg om ruim 1,5 uur met je te lopen), ze ook niet echt brood en brood mager zijn: zet het dan van je af en maak je er niet meer druk om. Wees met eten nog neutraler dan neutraal. Maak je er totaal niet meer druk om. Zet het neer, niet eten: weghalen. That's it. Maak je niet boos. Wees niet teleurgesteld. Wees gewoon compleet neutraal of ze wel of niet eten.

Mochten ze het eventueel 'lekker' vinden dat jij je zorgen om hen maakt, dat jij hen zo graag ziet eten, etc., dan stopt dat uiteindelijk denk ik vanzelf als ze niet meer krijgen wat ze willen. Want het is natuurlijk wel een beetje gek dat ze allebei eigenlijk rottige eters zijn.... Ze steken elkaar misschien ook nog wel aan ofzo? (mijn ene hond vindt het geweldig dat mijn andere hond soms haar eten niet moet. Heeft hij alleen maar meer ::)).

En tja, verder ben ik natuurlijk wel benieuwd of het echt aan hun gedrag ligt of aan het eten. Als je er gekookt water overheen gooit, vinden ze het dan wel lekker? Willen ze eigenlijk gewoon gekookt voedsel? (dit smaakt wel beter maar is dus niet gezond).
Door Lizzy
#258475
[quote="Laura2004"]
Mijn probleem is dat ik het niet kan laten staan want dan eet de hond van mijn moeder het op en die neigt naar de dikke kant.

[/quote]

Je moet het ook vooral weghalen. Weghalen en lege bak terug zetten. En pas weer aanbieden bij de volgende maaltijd. Tenminste, zo heb ik het geleerd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#258477
[quote="Laura2004"]
Mijn probleem is dat ik het niet kan laten staan want dan eet de hond van mijn moeder het op en die neigt naar de dikke kant.

[/quote]

Maar je moet ook nooit eten laten staan ;), na 5 minuten haal je de bak weer weg en het liefst zet je dan een lege bak terug. Daarmee geef je aan, als jij het niet wil, eet ik het wel op. Dit werkt voor de meeste honden, mits je dit dus zonder commentaar doet, dus niet mopperen of ook maar enige aandacht aan de hond schenken.

Haha, moet toch echt een type les gaan volgen, ik ben zóóó traag ;). Maar goed, 2x hetzelfde antwoord ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op do 10 feb 2005, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#258530
Heel even over dat wandelen.
Is ruim 1,5 uur per dag een beetje normaal?

Ze gaan ongeveer 15 min, 30 min, 25 min en 20-30 min (heel soms apart 10 min).

We lopen dan echt stevig door, powerwalking. De Leo draaft. Even een pi(t)s stop en weer gaan.

Als het weer het toelaat en het is niet te koud (water) kunnen ze een paar keer per week een half uur tot driekwartier lekker rennen met de Ierse Wolfshonden van mijn ouders.

(Ik las dat de dierenbescherming 3x per dag met 1x minimaal een half uur minimaal vindt. Dat lijkt me toch wel een beetje weining.)
Laatst gewijzigd door Ineke op do 10 feb 2005, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#258614
Ik ga proberen om hem een keer per dag eten te geven. Want na een lange wandeling van 2 uur eet hij meestal wel, dus ik ga dat vanaf morgen proberen, misschien dat dat beter voor hem is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door