Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2585986
Hoi allemaal,

Het is weer zo ver: de dierenarts stuurt me weer een uitnodiging om mijn hond te laten vaccineren.
Hope heeft een flinke allergie, is heel gevoelig voor chemische stoffen en bezig met een eliminatiedieet.
Het is een labrador van 8 jaar oud, komt veel in de bossen en springt in iedere sloot, poel, beek en vijver (niet altijd met toestemming  ;) )

In het boekje staat:
1 : Hondenziekte.
2: Parvo (geïnactiveerd)
3: Parvo levend (verzwakt)
4: Hondenziekte
5: leverziekte
6: Leptospirose (weill)
7: Kennelhoest (Para influenza: levend/geinactiveerd)
8: Kennelhoest (bordetella: levend/geinactiveerd)

Hij heeft gehad:
2005: 1,3,3, 3,4,5,6,7,3,6,7,8,7,8 (ja, echt zoveel dubbele)
2006: 3,4,5,6,7
2007: 3,4,5,6,7, 7,8
2008: 3,4,5, 6,7,7,8
2009: 3,4,5,6,7,7,8
2010: 3,4,5,6,7,7,8
2011: 3,4,5,6,7,7,8
2012, 6

Waar laat ik hem dit jaar voor enten? Ik zie echt even door de bomen het bos niet meer. Vorig jaar heb ik met de dierenarts ruzie gehad over de entingen en heb ik een andere dierenarts gevraagd alleen weill te zetten. Dit wilde hij 1 x doen, maar hij vind ook dat onze hond (omdat hij zoveel buiten komt, omdat hij vers krijgt, weet ik veel waarom allemaal) een grote coctail moet hebben. Ik vraag me af of dat wel nodig is, al die rommel er in. Hij kreeg het ook altijd allemaal op 1 dag.

Ik kan ervoor naar Tannetje rijden, maar dat is een hele onderneming en er zit ook een prijskaartje aan ben ik bang. Maar ja, als ik geen grote coctail hoef te zetten doe ik dat toch liever denk ik als beide dierenartsen weer zo moeilijk doen.
Iemand goed advies?
Ontwormen doen jullie ook alleen na wormonderzoek toch?
#2586005
Titeren zou ik doen. Lijkt mij dat na zoveel entingen hij wel antistoffen heeft. Zelf heb ik via dit forum mijn hond laten titeren. Tannetje kwam voor de barfers naar Rotterdam en omdat het een groep was waren de kosten maar €35. Je hebt ook een lijst op internet waar alle dierenartsen staan die titeren, geloof dat je dan rond de €50 zit. Op deze manier kan je vaccineren op maat.

Zelf ontworm ik mijn hond niet zonder eerst mestondezoek. Hij is alleen bij de fokker ontwormt en tot nu toe geen wormen gehad. Gebruik ook geen vlooien en teken gif. Vind het zo'n troep en alleen als het echt niet zou gaan. Teveel teken bv dan misschien wat anders, maar voorlopig zonder gif.
#2586019
Als je dierenarts dezelfde vaccins heeft als die van mij, dan zou je 'grote cocktail' (DHP) sowieso geldig moeten zijn tot volgend jaar. Je zou dan de titers kunnen bepalen, maar je zou het ook al nu kunnen doen. Zijn ze goed, dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem nooit meer de DHP enting te geven. Bij mijn dierenarts in Putten betaal ik 38 euro voor de vaccicheck.

Kennelhoest en Weil zijn wel maar een jaar geldig. Als je kennelhoest niet voor een pension of iets dergelijks nodig hebt, zou ik hem niet geven. En Weil is een persoonlijke afweging. Zelf zou ik hem wel geven bij een hond die er nog niet eerder een nare reactie op heeft gehad, maar dan wel pas iets later in het seizoen (kennelijk is de kans op besmetting het grootst in juni - december en het vaccin biedt maar 6 maanden bescherming tegen de meest voorkomende vorm). Bij een hond met allergie is de afweging dus anders.

Ontwormen deed ik vroeger netjes elke zoveel maanden, nu heb ik besloten om er niets aan te doen tenzij er aanleiding is om te vermoeden dat ze wormen hebben (dan zou ik het laten controleren voor te gaan ontwormen).

Succes met bedenken wat je gaat doen!
#2586194
Je zou alleen Weil kunnen doen, maar ik persoonlijk zou helemaal niks doen dit jaar en de komende jaren ook niet overigens. Vaccineren voor alles in de cocktail is sowieso nog niet nodig omdat hij dat 2 jaar geleden nog heeft gehad. Kun je net zo goed volgend jaar titeren als je het zo graag wil weten.
#2586199
Ik liet een hond met zo'n vaccinatie geschiedenis niet meer inenten. Hooguit titeren maar zelf dat is niet meer nodig denk ik. Maar ik kan het mis hebben.
Ik kreeg voor Luna ook weer een oproep, hier telefonisch, maar ik heb stoer gezegd dat dat dus niet ging gebeuren, ten eerste zit ze erg slecht in haar vel en ten tweede ging ik titeren, er werd wat geprutteld aan de andere kant van de lijn maar ik heb mijn poot stijf gehouden. :)
#2586214
Na 7 jaar een cocktail-enting mag je er gevoegelijk van uitgaan dat je hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd.

Je hebt ook grote kans dat de allergie van je hond alleen nog maar erger zal worden wanneer je hem laat vaccineren.
In bijna alle bijsluiters wordt opgemerkt dat alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden! Een hond met een allergie is niet gezond, die heeft al problemen met zijn immuunsysteem, dus om daar dan nog weer een vaccinatie in te jassen die ook weer het immuunsysteem triggert.... dat zou ik dus niet doen.

Titeren heeft m.i. in dit geval ook weinig nut. Ja, je weet dan of er voldoende (meetbare) antistoffen in het bloed aanwezig zijn (geheugencellen kunnen niet gemeten worden, dus een lage titer zegt in dit geval ook niet zo heel veel) maar zoals ik hiervoor al zei, je hebt een zieke hond, als het mijn hond was zou ik die dus niet vaccineren.
Ik zou lekker de oproep van je DA negeren ;).

Ontwormen doe ik alleen of na mestonderzoek of wanneer ik vermoed dat er wormen aanwezig zijn.
#2586229
Ik zou nu ook nog niet titeren en al helemaal niet vaccineren. De grote cocktail is sowieso minimaal nog 1 jaar geldig dus die is nog niet aan de orde, weil is een nare vaccinatie die vaak bijwerkingen geeft en waarvan de werking vrij beperkt is, ik zou het risico absoluut niet nemen.

Op z'n vroegst volgend jaar zou je kunnen overwegen om te titeren, maar dat heeft alleen zin als je van plan bent om bij lage of ontbrekende titers ook te laten vaccineren. En als je hond na zulke enorme hoeveelheden vaccins van allerlei soorten nu nog niet levenslang immuun is dan wordt 'ie het ook echt niet meer. En dan heeft vaccineren geen enkele zin. Ofwel hij is immuun en dan blijft hij dat ook wel, ook als er geen duidelijke titers meer aanwezig zijn. Ofwel hij is nu nog niet immuun, en dan wordt hij dat ook niet meer.

Weil is krap een jaar geldig, officieel althans, en kennelhoest ook. Mijn ervaring met kennelhoest vaccins is dat mijn honden (3 stuks) er strijk en zet kennelhoest van kregen. Nadat ik gestopt ben met vaccineren zijn ze nooit meer ziek geweest. Weil doe ik ook al jaren niet, ik denk niet dat het veel uithaalt.

En ontwormen heeft idd alleen zin na mestonderzoek. Als je bij het desbetreffende topic over het onderzoek in Utrecht kijkt dan zie je dat het overgrote deel van de honden simpelweg geen wormen heeft, dan wel een enkele keer wat passerende wormen. Standaard ontwormen is dus nergens voor nodig en alleen maar schadelijk.
#2587066
Bedankt allemaal!
De kaart ligt in de prullenmand, ik ga hem niets geven dit jaar en ook niet titeren.
Dat voelt ook wel heel fijn eigenlijk, geen rommel in zijn lijf. Kan hij mooi op naar een nieuwe diersoort, daar heeft hij volgens mij veel meer aan!
#2595311
Hope schreef: Bedankt allemaal!
De kaart ligt in de prullenmand, ik ga hem niets geven dit jaar en ook niet titeren.
Dat voelt ook wel heel fijn eigenlijk, geen rommel in zijn lijf. Kan hij mooi op naar een nieuwe diersoort, daar heeft hij volgens mij veel meer aan!
;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door