Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneliesdj
#2585202
Als beginnende Barfer wil ik een dievries aanschaffen en ik vraag me af hoe groot die zou moeten zijn.
100 liter? 200? 500?
Is een vrieskist het handigst of kan het ook gewoon een tafelmodel met lade's zijn?

Ik heb een Duitse Dog en van een stichting regelmatig een logeerhond, deze wegen meestal tussen ergens tussen 20 en 30 kg. Verder 3 katten maar die zullen maar af en toe wat krijgen (ze vangen hun vlees vers uit het bos).
Door Nathascha
#2585208
Mijn vriezer (s) ??? te klein.

Heb 2 tafelmodellen staan. Daarop heeft mijn man een plank gemaakt. Reuze handig voor het inpakken van de spullen!
Heb ook een grote kast van Bosch staan met 7 lades ( bijna 400 litter)
En ook een vrieskist van 400 litter....

en ik kom gewoon ruimte tekort  :D soms. Ik wil altijd voor 1 maand tegelijk bestellen voor 4 ridgebacks en 2 maine coons. Gaat hier 5 kg vlees per dag doorheen.
Door Mevroi Kruim
#2585215
Per definitie te klein  8)

Dus hoe groter hoe beter, en ik vind zelf 2 of meer vriezers handiger dan 1 hele grote. Als de helft op is kieper ik alles in 1 vriezer en de andere zet ik dan uit. Ik heb zowel een kist als een kast, beide hebben voor- en nadelen. In een kist kun je meer kwijt, ook grote dingen, maar het is lastiger zoeken en schoonmaken. Een kist is meestal ook zuiniger dan een kast. Een kast neemt minder plek in en het is handiger indelen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2585236
anneliesdj schreef: Als beginnende Barfer wil ik een dievries aanschaffen en ik vraag me af hoe groot die zou moeten zijn.
100 liter? 200? 500?
Is een vrieskist het handigst of kan het ook gewoon een tafelmodel met lade's zijn?

Ik heb een Duitse Dog en van een stichting regelmatig een logeerhond, deze wegen meestal tussen ergens tussen 20 en 30 kg. Verder 3 katten maar die zullen maar af en toe wat krijgen (ze vangen hun vlees vers uit het bos).
Dat lijkt me wel voldoende voor 1 hond en 3 katten.
Door Shanti en co
#2585244
Wij hebben twee kisten voor de beesies, een van 180L en een van 300L. Eerst hadden we alleen die kleine en dat is best weinig, gelukkig kon ik toen ook wat kwijt in onze eigen, ook een kist van 300L.

Ik vind een kist handiger omdat je daar in verhouding meer in kwijt kan en omdat je niet met loze ruimte zit als er net niks meer in het laatje past en je dus neit alle ruimte kan benutten.
Een kast is waarschijnlijk wel overzichtelijker, maar ik heb nu in de kleine vriezer van karton 2 wanden gemaakt zodat ik 3 stukken heb. Daar heb ik de geportioneerde spullen liggen en wat vooraad. De grote kist is gewoon een ordeloze vooraad kist.  :D

Ik zou dus gelijk voor een grote vriezer gaan, en altijd wat ruimte over houden voor als er een leuk lijntje langskomt.  :)
Door nienk
#2585270
tjah, ik doe niet echt mee, met mijn 45 liter. Reus eet zo rond de 200 gram per dag. aan de ene kant zou ik graag (veel) meer vriesruimte hebben, zodat ik makkelijker aan de lijntjes mee kan doen en dingen die Reus erg lekker vindt gelijk groot in kan kopen als het eens te krijgen is. Maar aan de andere kant, dan blijft dat vlees zo ontzettend lang liggen, dat is ook niet zo ideaal.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2585274
Ik heb een verbruik van ongeveer 300 gram per dag (2 katten; 1 van 3,5 kilo en 1 vetlel van ruim 5). Ze hebben een kistje van 100 liter. Ik vind dat een mooi maatje voor de poezekes en ik kan er redelijk wat voorraad in kwijt (half jaar lukt net niet). Als nood leg ik heel soms iets in een mensenlade of soms gaat er iets van mensen in de poezenkist. Voor de mensen hebben we 3 lades, ik gok op 60-70 liter. Netto is dat veel minder, want lades nemen meer plek in beslag en je kan er minder in kwijt.
Ik heb overigens geen moeite om de kist in de delen, want het is maar een kleintje. De dichte voorraad gaat onderop. Zakjes verdeeld orgaan (porties voor in Ot haar maalsel bv), kwartels en prooien voor Ot gaan onder het mandje op het tussenstukje (zit de compressor onder, dus minder diep). Dan staat er ook in het diepe deel naast de dichte voorraad een doos kuikens op zn kant en daar omheen de zakken geportioneerde waar voor Sien: links spiervlees, midden orgaan en rechts vleesbot. De muffins van Ot liggen in het mandje, net als zakken met porties voor Sien waar er nog maar 1 inzit.
Ik hou op de puter een lijstje bij met wat ik nog aan dichte voorraad en kwartels en zakjes verdeeld orgaan heb.
Door anneliesdj
#2585346
Als ik het zo hoor moet ik maar gewoon voor een grote gaan idd.
Ik had een kast met lade's van 150 liter gezien voor heel weinig, hier in de buurt.
Maar dat is dan toch te klein.

Voor Baruch heb ik al zeker 1500 gram per dag nodig en voor de logeerhond 500-600 gram.
Dus dat is al 2 kilo per dag, dan zou ik met een bak van 150 liter hooguit 3 maanden doen?
Lijkt me niet handig.
Door chess
#2585437
Ik heb 2 weken geleden een diepvriezer gekocht van 450l.  Het was een koopje want O'Cool (d.i. een winkelketen in België die enkel diepvriesspullen verkoopt) verkoopt momenteel al zijn diepvrieskisten. 

Hij is zo goed als nieuw én ik vind het bijzonder makkelijk met 2doorschijnende verschuifbare deksels.  Ik ben er erg blij mee én het zou moeten volstaan voor mijn golden retriever van pakweg 30kg.
Door El budha
#2585458
Ik zou voor de grootste vriezer gaan. Met het barfvirus kom je binnen no time vriesruimte te kort.
Wij hebben inmiddels 2 kisten (ik meen beide 400 liter) 1x tafelmodel vriezer en een grotere 6 deursvriezer.
In de 2 kisten hebben wij het handige schottensysteem van Nadia ingebouwd en dit werkt voortreffelijk.
Door **Jolanda**
#2585477
De honden hier eten +/- 1kg per dag. Ik heb een kist van 1,60m en van 1,56m.
En ook ik heb wel eens in crisis gezeten dat ik te weinig plek had. Maar over het algemeen gaat het wel goed, gewoon opletten hoeveel je besteld ;)
chess schreef: Ik heb 2 weken geleden een diepvriezer gekocht van 450l.  Het was een koopje want O'Cool (d.i. een winkelketen in België die enkel diepvriesspullen verkoopt) verkoopt momenteel al zijn diepvrieskisten. 

Hij is zo goed als nieuw én ik vind het bijzonder makkelijk met 2doorschijnende verschuifbare deksels.  Ik ben er erg blij mee én het zou moeten volstaan voor mijn golden retriever van pakweg 30kg.
Weet je dat je vriezer door die glazen schuifdeksels wel meer verbruikt? Glas isoleerd namelijk veel minder goed dan een gewone deksel ;)
Door Cupcake
#2585511
Ik heb een vriezer met drie lades. Zou veel liever een grotere neerzetten maar daar is vriendlief het niet mee eens  ::)
Met een beetje passen en meten kan ik voor 1hond die een kilo per dag eet voor een goeie maand toe.
Liever zou ik grotere hoeveelheden via de lijnjes hier bestellen, maar dat gaat echt niet passen in de vriezer helaas.
Afhankelijk van hoeveel je per dag voert en of je via de lijntjes (grotere hoeveelheden ineens) wilt bestellen en uiteraard wat er in je huis/schuur enzo past.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door