Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2584525
Weet niet of ik er van moet huilen of om moet lachen....

http://www.kynotrain.nl/Extras.php

Gekookt of rauw?
Mocht u uw hond eens een keer vlees, vis of eieren willen geven, geef deze producten dan altijd goed doorgekookt. Rauw vlees kan allerlei ziektekiemen bevatten, zoals bijv. het Aujeszky-virus in varkensvlees, dat in geval van infectie bij de hond en de kat een dodelijke ziekte kan veroorzaken. Deze ziektekiemen worden onschadelijk gemaakt door het vlees goed te koken. Rauwe vis en rauwe eieren bevatten stoffen die bepaalde B-vitaminen kunnen afbreken, waardoor op den duur tekorten hieraan zouden kunnen ontstaan. Ook deze stoffen worden door koken onwerkzaam gemaakt. Dit soort problemen voorkomt u natuurlijk wanneer u uw hond een uitgebalanceerde, kant-en-klare hondenvoeding geeft. Bij dit soort voedingen is het geven van vlees, vis of eieren, met alle risico's vandien, niet nodig.

Welk bot geef ik mijn hond?
Geef een hond NOOIT botjes van gevogelte en karbonades. Deze zijn scherp en kunnen versplinteren, waardoor ernstige verwondingen kunnen ontstaan. Zachte botten en kraakbeen kunnen ook beter zoveel mogelijk beperkt worden, aangezien deze verstoppingen kunnen veroorzaken. Het beste kunt u een groot bot, bijv. een goed doorgekookte schenkel of, makkelijker nog, een speciale kauwkluif geven. Dit is niet alleen lekker voor de hond, maar ook goed voor kaken en gebit, zeker wanneer u een kauwkluif geeft die het gebit reinigt.
#2584881
Je kan wel boos worden maar het staat er nou eenmaal. Het is diep triest dat mensen dit voor waar aannemen. Triester nog dat het geplaatst wordt.
Ik vind het triest dat vers overal zo tegengewerkt wordt.
Maar bovenalles vind ik het triest dat dieren al die vieze en slechte troep voorgeschoteld krijgen doordat het makkelijk is, brokkenfabricanten een heel goed marketing team hebben en er zoveel geld omgaat in de diervoeder wereld (zoals elke branche waar wij mensen afhankelijk van zijn).

Mijn schoolmoduul over dieetvoeding staat helemaal vol met uitleg over gore dieetbrokken.
Ik weet wel wie ze sponsord. Gelukkig neem ik het met een korrel zout.

Je kan niet veel anders dan lachen maar het is natuurlijk om te huilen!
#2585067
Nou... de "vriendin/hondentherapeute" die mij toen ik Billy net had me even ging uitleggen wat ik mijn hond moest voeren zei dus ook dat soort dingen. Nooit bot, allemaal gevaarlijk, alleen gekookt vlees, rauw was uiterst ongezond. En 1 keer per week platte kaas met havermout, of muesli in. En dan alleen eukanuba brokken want dat waren heel erg goeie brokken.
Zijzelf heeft een nogal grote hond, met groeipijnen, soms een doffe vacht, problemen met energie, snel moe,.... maar ze deed het prima op brok en platte kaas hoor. En ohja voor 50 euro per sessie kon je bij haar op cursus komen elk weekend...
#2585093
ivm aujeszky hebben ze helemaal gelijk... dit is effectief gevaarlijk voor een hond.
Maar aangezien we als barfers voldoende andere diersoorten hebben moeen we ons daar weinig zorgen in maken.
Verder zijn BE en ik denk ook NL al enkele jaren vrij van deze ziekte, dus moest je hond eens wat varkenvlees stelen is het geen absolute ramp...
#2585190
orinake schreef: ivm aujeszky hebben ze helemaal gelijk... dit is effectief gevaarlijk voor een hond.
Maar aangezien we als barfers voldoende andere diersoorten hebben moeen we ons daar weinig zorgen in maken.
Verder zijn BE en ik denk ook NL al enkele jaren vrij van deze ziekte, dus moest je hond eens wat varkenvlees stelen is het geen absolute ramp...
Als je zeker weet dat het varken uit NL of BE komt en in het slachthuis niet naast de Poolse of Thaise varkens heeft gelegen dan.
#2585194
Zeker niet om te lachen dit soort berichten.
Heb hier een hoop geleerd, wat is wel en wat is niet goed voor mijn hond.

Je zult je eerste hondje hebben en deze pagina voor waar aannemen, gewoon omdat je het niet weet.
En juist heeeeeeeel goed voor je hond wilt zorgen.

Ga je toch de mist in.....

te treurig voor woorden....  :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door