Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door marjolijntjuh
#2584145
Goedenmiddag allemaal,

(weet niet helemaal of het item goed staat, zo niet alvast sorry)

Goed ik heb een heerlijke kater (Tyson) van 15 met suikerziekte, we prikken hem nu al een jaartje of 4 1 IE.
We hebben al eens zonder insuline geprobeerd maar zijn suiker schiet dan toch omhoog.

Nu ik bezig ben, en wat gewoon al super gaat, om de hondjes over te zetten op vers vlees kwam ik erachter dat Tyson helemaal wild word ervan.
Zijn jongere jaren komen terug denk ik, want het bakje geit dat bedoeld was voor de kleinste hond (die het niet moest) beschermde hij met zijn leven, lang geleden dat ik hem zo wakker mee heb gemaakt.
Toen ben ik eens wat kleinere rolletjes kvv gaan halen speciaal voor de kat, en hij vind het heerlijk.

Nu wil ik hem eigenlijk helemaal overzetten, zoiezo die rolletjes kvv en straks als mijn echte verse vlees binnen is kijken of ik het misschien ook samen kan stellen voor hem.
Maar nu komt mijn vraag eindelijk, moet ik nog rekening houden met bepaalde diersoorten die zijn suiker in gevaar brengen?
Nu hoor ik dat het zomaar zou kunnen zijn dat als hij eenmaal volledig op vers staat, ik die insuline achterwege kan laten? hoe snel zou dat kunnen gaan? en hoe vaak moet ik zijn suikerspiegel gaan controleren? gelijk vanaf de start?
En is het verstandig om 'veilig" op kvv te blijven met hem? of zou ik die overstap kunnen maken naar zelf knagen? (gelukkig heeft hij al zijn tanden nog behalve die kleine voortandjes)
En hoe zit het met de hoeveelheid kwa voer, kan ik het standaart rekenvelletje ervoor gebruiken of heeft een suikerkat toch meer of minder nodig?

Sorry voor de vele vragen,
Greetz marjolijn
Door Mevroi Kruim
#2584344
Hoi, super goed idee om je diabetes-kat op vers te zetten!
Hoe minder koolhydraat, hoe minder insuline nodig is om die op z'n plek in de cellen te krijgen, en ook, hoe minder pieken in het bloedsuikergehalte en dus hoe minder aanslag op de insuline-producerende cellen.

Ik zou dus sowieso gaan voor vers zonder granen of toegevoegde suiker (dat gebeurt echt helaas  :-X). Verder maken de diersoorten niet uit, alle dieren bestaan uit eiwitten en vetten en de koolhydraten geven problemen. Je kunt dus ook prima zelf samenstellen, veel leuker, je weet zeker dat er geen ongewenste zooi in zit en veel gezonder voor Tyson.

Mij is niks bekend van dat een 'suiker'kat minder of meer nodig zou hebben. Wel heb ik gemerkt dat ze van barf minder verbruiken dan van gemalen spul, kennelijk verteert barf beter. Maar dat geldt voor vrijwel alle katten.

Het kan idd heel goed zijn dat minder of zelfs niks hoeft te spuiten als je geen kh meer voert. Dat hangt ervan hoeveel insuline hij zelf nog produceert en hoe (on)gevoelig de cellen zijn voor de insuline. Er is weinig van te zeggen of en zo ja hoe snel dat gaat, ik zou dus heel god controleren want een hypo is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Door marjolijntjuh
#2584753
Thnxx voor het antwoorden, maakt me toch weer een stukkie zekerder.

Ga hem dan maar in het begin elke dag eventjes pesten met te checken, gelukkig kan ik dat helemaal zelf dus niet zo heel veel stress erbij.
DA zegt zelf dat hij nog wel zelf produceert, aangezien het zo verdomt weinig is wat we moeten spuiten.

Nu maar opzoek naar puur vlees kvv... dus ook de kleine lettertjes lezen  :-[
Door flightleader
#2585000
Dat je niet meer hoeft te spuiten is niet zeker BARF. Hangt ervan af hoeveel insuline hij zelf nog produceert. Bij  Billy scheelt het nu een ongeveer 0.75 EH. Belangrijker vind ik dat hij het veel beter op doet. Zijn pelsje is superzacht en blinkt. Hij is stabieler op zijn gewicht. De vraatzucht van vroeger is over en het is veel leuker om hem te zien eten, nu kan ik echt zitten kijken als hij zijn duifje naar binnen werkt :D
Door marjolijntjuh
#2585316
misschien staat het er inderdaad een beetje krom.(ben geen knappe schrijver  ;D)

Omdat ik mijn hondjes nu vers voer en hij helemaal wild word ben ik gaan zoeken hoe het zit met suikerkat en vers.
En zo kwam ik dus met een aantal vragen.
Dat het beter voor ze is ben ik al van overtuigd, had alleen nooit verwacht dat hij er zo op zou gaan reageren.

Wist wel al dat levende muisjes zonder pardon worden opgesmikkeld door hem, terwijl als ik er eentje neer leg die al dood is moet hij er niets van hebben.
Tjah kan moeilijk levend bij hem neerzetten.

En dan over de insuline, al moeten we blijven spuiten np, maar als ik lees dat het omlaag zou kunnen gaan op vers wil ik daar wel op voorbereid zijn, niet dat ik hem lekker vers aan het voeren ben en dat ik hem dadelijk veel te veel insuline spuit.

Maar server BP draait overuren :P, heb soms wel 20 pagina's open staan, dat moet ik lezen, dat wil ik lezen, ow hoe zit dat dan hihi.
Door flightleader
#2585707
Best hem controleren 4 uur nadat hij insuline heeft gekregen of een curve maken en hem ieder uur prikken ('t is te zien hoeveel je hem kan pesten).
Door marjolijntjuh
#2586040
Ieder uur prikken lijkt me wat veel, tenzij ik natuurlijk merk dat 4 uur na iname insuline merk dat hij veel te laag is.
Gelukkig is het een hele makkelijke kat, en kan ik al een druppie bloed prikken als die in zijn mandje ligt te pitten, hij is het ondertussen al zo gewent dat ie nog wel even opkijkt om te zien wat ik aan het doen ben maar daarna ook weer snel ligt te slapen.
Door marjolijntjuh
#2587023
Nou ik heb gelijk BINGO  :D...

Gister vroeg op de avond laatste brokken gehad, pakketjes kvv kat uit de vriezer gehaald en vanmorgen met frisse moed begonnen.
Heb voor het eten zijn suiker geprikt was al vrij netjes, 2 uur later weer en wat schept mijn verbazing een perfecte suiker.
Snel da opgebeld want raakte er helemaal van door de war, assistente ook helemaal verbaasd na mijn uitleg.
Conclusie, vanmorgen voor het eerst in 4 jaar GEEN insuline hoeven te spuiten...
Hou hem de aankomende dag wel in de gaten en blijf voorlopig regelmatig zijn suiker checken!!!

Wou jullie het goede nieuws gewoon even delen!!!!
Door TijgerPuck
#2587146
goed nieuws zeg!
Dat is geweldig, zo zie je maar die brokken.......

Je hebt trouwen ook de Phytonics Gluco Balance die is goed bij insuline recistentie. heb ik op internet al eens over gelezen. Misschien even googlen?!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2590800
Als je nog kvv-merken zoekt zonder suiker en granen en dergelijke: www.voerwijzer.com

Neem een kvv zonder premix want men durft daaronder ook wel eens suiker scharen...  ::)
Als ik het goed begrijp, ga je echter barfen met je honden? Dan zou ik toch eens overwegen ook gewoon met je kat te gaan zelf samenstellen. Dan ga je goekoper uit zijn en weet je helemaal zeker dat hij niets van koolhydraten binnen krijgt.
Samenstellen voor katten is wat kleinere porties dan voor honden en ze kunnen niet elk bot aan, maar verder werkt dat gewoon hetzelfde. ;)
Door marjolijntjuh
#2590991
Thnxxx... Dat barfen hetzelfde werkte wist ik niet.
Ben ondertussen er veel over aan het lezen en overal kom ik tegen dat katten een hogere taurine gehalte nodig hebben wat in runderhart zou zitten.
Ben er alleen nog niet achter hoeveel dat zou moeten zijn.
Inmiddels kippennekken in bestelling, dus hopen dat hij ook zelf wilt gaan knagen.
Tis nogal een echte oude heer die zijn voorkeuren heeft, zo vind hij tinlo niet lekker en dezelfde smaken van haaksbarf gaan erin als snoep.

We zijn nog steeds van de insuline af! Echt zo super blij, en nooit verwacht dat het zo snek zou gaan, eigenlijk dat het zover zou komen.
Vandaag had hij alles eruit gespuugd, en dan krijg ik het toch wel benauwd, maar na een suiker check was alles nog tussen de waardes...

Tot nu toe nog een suc6 story  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2591961
Taurine zit in alle vlees hoor, en inderdaad iets meer in hart. Niet enkel runderhart, maar elk hart.  Ze hebben het inderdaad nodig omdat ze het niet zelf kunnen aanmaken (itt honden).
Als je een gebalanceerd menu hebt voor katten met wat hart en voldoende spiervlees (min 30%), zit daar zeker voldoende taurine in, je hoeft niets extra toe te voegen. Dat is ook wel logisch, dat een kat die zelf haar kostje bij elkaar zou scharrelen via prooi ook niets tekort zou komen. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door