Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#2584301
Ik probeer een goedkoop, maar compleet menu op te zetten en wil graag jullie adviezen mbt mijn menu voor zowel een hond als een kat horen:

Maandag:
5% lamnier
3% paarden hart (gemalen)
3% paarden lever (gemalen)
3% paarden long (gemalen)
50% eendennek
35% paardenvlees (gemalen)

Dinsdag:
50% kiezebrink eend mix (gemalen)
50% paarden vlees (gemalen)
=
7,5% eenden hart (gemalen)
7,5% eenden lever (gemalen)
35% vleesbot eend (gemalen)
50% paardenvlees (gemalen)

Woensdag:
33% kiezebrink bosduif (gemalen)
17% kwartelkarkas
50% paardenvlees (gemalen)
=
9,9% Bosduif orgaan (gemalen)
40,1% vleesbot Bosduif (gemalen) en kwartel
50% paardenvlees (gemalen)

Donderdag kat:
1 van de menu's van maandag, dinsdag, woensdag of vrijdag.

Donderdag hond:
66,6% kiezebrink lam (gemalen)
33,3% paardenvlees (gemalen)
=
20% lampens (gemalen)
46,7% vleesbot (gemalen)
33,3% paardenvlees (gemalen)

Vrijdag:
10% konijnen nier
5% lam nier
50% parelhoen karkas
35% paardenvlees (gemalen)

Zaterdag en zondag:
50% kiezebrink zalm (gemalen)
50% paardenvlees (gemalen)
=
50% zalmgraten (gemalen)
50% paardenvlees (gemalen)



Week overzicht qua diersoorten:
Nier: konijn, lam = 2.
Hart: paard, eend = 2.
Lever: paard, eend = 2.
Long: paard.
Onbekend orgaan: bosduif.

Bot (kaal): Eend, bosduif, kwartel, parelhoen, lam (alleen de hond) = 4 of 5

Vlees: Paard, Eend, bosduif, kwartel, parelhoen, lam (alleen de hond) = 5 of 6

Vis: zalm, max 10% van het weekmenu is zalm.



Op alle dagen krijgt de hond nog 10 tot 15% groentemix erbij, waardoor de andere percentages in totaal dus wel lager uit komen. De groente mix bestaat uit minimaal 10 soorten groenten en tijmhoning.
Verder krijgen de kat en de hond rauwe ei (voor de kat zonder schil, voor de hond met extra schil).
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 28 jan 2013, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2584485
Beste Roos, ik vind je menu er een beetje onorthodox uitzien, d.w.z. de opzet is een beetje anders dan gewoonlijk. Ik vraag me af of je er nu zelf wel wat mee kan. Wat weegt je hond krijgt hij 200 of 400 gr. totaal per dag? Dan pas als je daarna de bekende verhoudingen hanteert kan je bepalen hoeveel lever, spiervlees enz. je hond krijgt in grammen.
Ook vraag ik me af of je variatie in werkelijkheid wel zo divers is, bij je samenvatting heb je het over 5 tot 6 soorten vlees. Je hond krijgt echter op zondag paardenvlees, maandag paardenvlees, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag eveneens paardenvlees. Je hebt alle vleesbot ook maar om het gemakkelijk te maken als spiervlees aangenomen. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om ook nog rundvlees, geiten-en lamssnippers op de kop te tikken om maar eens wat te noemen.
Als ik lang naar je lijst kijk denk ik dat het op jouw manier toch uiteindelijk allemaal wel goed zal komen. Je begrijpt tenminste dat er vleesbot, spiervlees, orgaan en groente in het menu thuishoren. Maar als je de kat er ook nog bij gaat halen heb ik toch echt een rekenmachientje nodig om het allemaal te controleren. Maak eerst eens vooral voor jezelf een handig lijstje
Door Roosj
#2584523
Dit vind ik een handig lijstje en kan ik zeker wel om toveren tot grammen ed, gezien de hond en de kat samen 500 gram per dag nodig hebben en van de vis dagen 333 gram per dag (oftewel 1 kilo door 3 delen).

Aan een vleesbot zit vlees, dat vlees heb ik mee berekend in het aantal diersoorten van het vlees. Verder heb ik alles aangevuld met paard omdat dat het goedkoopste is. Natuurlijk kan ik ook aan meer komen als dat nodig is.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2584633
Volgensmij klopt het prima zo, helemaal als je je andere wensen meedenkt...
Is het je uiteindelijk toch nog gelukt  :beerchug:
Door Roosj
#2584709
[quote="Manon"]
Volgensmij klopt het prima zo, helemaal als je je andere wensen meedenkt...
Is het je uiteindelijk toch nog gelukt  :beerchug:
[/quote]

Haha. Jippie, geen moeilijke dingen meer  ;D

Tnx.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door