Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jipogelion
#2583710
Ik hoop dat het hier goed staat, anders excuse moi!

Wat kan je nog veilig vermalen met een zinken vleesmolen? Zeg maar zo'n ding uit oma's tijd maar dan nieuw. De reden dat ik dit vraag is dat bij dat ding van mij braampjes op de schroef stang zijn ontstaan (het vierkante uitsteeksel waar je het mesje overheen schuift) door een simpel fazantenkarkas... Dat ik er geen hele koeien doorheen kan roeren snap ik maar ik had geen problemen verwacht met een fazantenkarkas. Heb ik iets niet goed gedaan of was de fazant toch teveel voor deze molen?
#2583741
En past het perfect op de molenas?
Of zit er speling op?

Het kan natuurlijk wel dat hard bot wat krasjes maakt, maar echt bramen geven, vind ik wel vreemd.
Normaal zou je eerder last krijgen met draaien aan de molen dan dat hij binnenin beschadiging zou ondervinden.  Het handvat kan je er wel afdraaien, of zoals ik gedaan heb, de spiraal breken  ::) (was productiefoutje aan hoor),  maar binnenin echt beschadigen heb ik nog niet gehoord.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2583742
Heb je het mesje wel in de goede positie erop gezet?
Klinkt idd. alsof er speling is ontstaan.

Wat ook een oorzaak kan zijn is dat je er teveel in 1 keer doorheen hebt gehaald ,dan komt er veel druk op het mesje te staan en kunnen er braampjes onstaan
op dat vierkante stukje.

Waarschijnlijk zul je een volgende keer voorzichtiger moeten malen ,anders draait het vierkante stukje " dol" en heb je er niks meer aan. :-\

Ik vind fazantenkarkas best hard als je het maalt ,er zitten net als bij kalkoen soms hele scherpe stukjes aan die klem kunnen zitten bij het mesje.
#2583749
Tja inmiddels past hij niet meer zo goed whehehe...  :-[ :-X We kijken wat we met een beetje vijlen kunnen bereiken. Het is nog niet zozeer kapot dat ik de molen moet weggooien want zodra ik voelde dat de molen "oversloeg" heb ik hem meteen uit elkaar gehaald en toen zag ik die braampjes. Voor ik begon heb ik mijn vriend dat ding eerst nog even helemaal uit elkaar laten halen, even goed schoonmaken want hij was wel nieuw maar niet verpakt in de winkel. Daarna weer goed in elkaar gezet, 3 karkassen gingen probleemloos en toen ineens sloeg hij over. Ik had het karkas wel in kleine stukken geknipt voor het er in ging. Misschien dat die dan toch nog te groot waren...? Zou een hagelkogeltje dit kunnen aanrichten? Het is wel wild natuurlijk, dus de kans dat er wat in zit is er... Vind het zo ontzettend stom, ik had juist verwacht dat zo'n zinken ding veel robuuster was dan een electrische maar ja als ik iets doe wat niet kan of als ik iets van dat ding vraag wat hij niet aankan maakt het niet uit waar hij van gemaakt is natuurlijk...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2583933
Ai , als er idd. een beetje hagel tussen heeft gezeten dan zou het kunnen.
Maar ook al doe je er klein geknipte stukken door ,als je er teveel tegelijk doorheenhaalt kan die as  gauw doldraaien.
Zink is vrij zacht ,roestvast staal is al weer sterker.

Die braampjes moeten ook niet in het gemalen vlees komen he ?

Ik hoop voor je dat je vleesmolen niet kapot is gegaan.
Door flin
#2583988
zink heb je in verschillende hardheden , nah, de legering dus

ik zou effe terug naar de winkel als dat kan,
ik heb zelf nog niet meegemaakt dat m'n molens zwakker zijn dan ik  :)
#2584061
Jah da's het l*llige... hij had geen verpakking dus voor 20 euro en geen garantie. :-\ Ik dacht niet dat ik me een buil kon vallen aan een zinken molen maar hij was dus kwetsbaarder dan ik dacht. Misschien hebben ze dat ding een keer laten stuiteren of zo en is hij van binnen krom geweest. Hij liep niet aan zonder vlees maar misschien is er toch iets kapot geweest zonder dat ik het zag als fleishwolf-groentje. Nou ja.. ik heb de ebay sniper al aan het werk gezet. Met een beetje mazzel heb ik er dan eentje voor ongeveer diezelfde prijs incl. verzendkosten. Dan loop ik ook geen risico met metaalsplinters in het vlees omdat ik het toch weer probeer met die oude... Tis heel jammer van die molen, maar m'n honden en katten vindt ik belangrijker dan een molen van een paar tientjes... In de toekomst wil ik er graag een goede electrische maar momenteel laat het budget dat even niet toe. :'(

Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus. Maar als ik met de nieuwe molen. Kleine dobbelsteentjes fazantkarkas erdoor draai dan zou dat wel moeten kunnen? Ik had het nu net zo gedaan als bij de informatie in het kattenboard stond. Buitenkant laten ontdooien, de binnenkant nog deels bevroren. Ik kan het de volgende keer eventueel helemaal laten ontdooien... Ja, dat zal wel wat kwaliteitsverlies opleveren maar alles wat ik zelf inkoop en zelf maal zal toch nog steeds hoger van kwaliteit zijn dan de KVV die ik geef denk ik dan.... en ik kan dan heel makkelijk eventuele hagelkogeltjes voelen/zien en dus verwijderen.

Pfff... stom stommer stomst :wall: :Flush:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door