Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door wieke
#257687
Willem is de laatste tijd niet lekker, wordt heel erg mager, eet als een bouwvakker en begint nu ook een kale huid te krijgen. Daarbij drinkt hij enorm. Nu heb ik afgelopen week urine en bloed laten onderzoeken, daar is uit gekomen dat hij Calcium Oxalate kristallen heeft in zijn urine. Ik heb dit al nagelezen bij de medische bibliotheek.

Heeft iemand hiermee ervaring, wat betekent dit voor Willem, ik begrijp dat deze kristallen zelf niet oplossen, zou het dan een operatie moeten worden? Misschien een hele rare vraag, maar kan eenhond hiermee oud worden?(WIllem is nog geen twee jaar)

Morgen heb ik een gesprek met de da, maar ik wil graag eerst meer info zodat ik weet wat ik kan verwachten, en waar ik me op kan voorbereiden.
Waarschijnlijk komen ze met een dieet, wat moet ik daarmee?

Willem krijgt nu Carnibest.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#257697
Ik heb even snel gekeken maar wat ik begrijp worden deze kristallen op zich geen stenen dan moeten ze een verbinding aangaan.
Misschien dat Lizzy weet wat je met het voer zou kunnen doen.
Tannetje zal ook wel verheldering kunnen geven
Door Lizzy
#257827
wieke schreef: Willem is de laatste tijd niet lekker, wordt heel erg mager, eet als een bouwvakker en begint nu ook een kale huid te krijgen. Daarbij drinkt hij enorm. Nu heb ik afgelopen week urine en bloed laten onderzoeken, daar is uit gekomen dat hij Calcium Oxalate kristallen heeft in zijn urine. Ik heb dit al nagelezen bij de medische bibliotheek.

Heeft iemand hiermee ervaring, wat betekent dit voor Willem, ik begrijp dat deze kristallen zelf niet oplossen, zou het dan een operatie moeten worden? Misschien een hele rare vraag, maar kan eenhond hiermee oud worden?(WIllem is nog geen twee jaar)

Morgen heb ik een gesprek met de da, maar ik wil graag eerst meer info zodat ik weet wat ik kan verwachten, en waar ik me op kan voorbereiden.
Waarschijnlijk komen ze met een dieet, wat moet ik daarmee?

Willem krijgt nu Carnibest.
Eerlijk gezegd geloof ik er niet echt in dat al deze klachten (kale huid, mager worden, vele eten)in relatie staat met blaasgruis (van het type calcium oxalate of van elk ander type).

Kristallen kunnen overigens gewoon in een gezonde hond voorkomen. Het gaat erom: hebben de kristallen zich tot stenen gevormd, ja of nee. Stenen geven de problemen. Gruis hoeft niet direct problemen te geven.

Honden die blaasgruis/stenen hebben, hebben vaak problemen met plassen. Ze moeten vaak plassen, er komt minder urine, ze moeten persen en bij stenen kan er een totale blokkade optreden (en dan moet je als de bliksem naar de dierenarts want een totale blokkade van de urinebuis kan dodelijk zijn wanneer er niet snel genoeg wordt ingegrepen).

Daarnaast is dit type blaasgruis er niet een die niet vaak bij de teckel voor komt. Er zijn specieke hondenrassen die er gevoelig voor zijn en dat zijn o.a. de Yorkshire terrier, mini poedel en mini schnauzer. Ik durf overigens niet met 100% zekerheid te zeggen dat het dus bij de teckel niet voor kan komen hoor.

Maar, ook dit type blaasgruis kan volgens mij ontstaan door blaasontsteking. Kan het zijn dat hij zich daarom niet lekker voelt? Ik neem overigens aan dat er plasklachten zijn. Maar ik neem eigenlijk ook aan dat als er een ontsteking aanwezig zou zijn geweest dat dit in bloed en urine te zien zou zijn geweest....

Gemiddelde leeftijd waarop honden overigens last krijgen van deze blaasgruis is tussen de 5 en 12 jaar.

Qua dieet wordt er aangeraden een dieet te geven dat laag is in calcium, laag in zouten, laag in vitamine D en vitamine C. Daarnaast moet je een dieet voeren dat laag is aan oxalaten. Spinazie, pindakaas, bietjes, etc. bevat veel oxalaten.

Maar goed, een aantal zaken lijken me hier een beetje tegenstrijdig c.q. niet helemaal correct. Ik zou in jou plaats inderdaad een gesprek aanvragen met de dierenarts.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 feb 2005, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#257831
Kristallen zijn moeilijk met een operatie te verwijderen; daar zijn ze te klein voor. Als het stenen waren, was het wat anders, maar kristallen kunnen (helaas) "uitgroeien" tot stenen.
Oxalaat onstaat in zure urine, dus verzuren van de urine werkt alleen maar averechts. Ook met een dieet is er weinig aan te doen; ze schrijven een bepaald dieet echter nog wel eens voor ter preventie (lage calcium, lage eiwit).
Verondersteld wordt dat een natriumarm dieet, met toevoeging van kaliumcitraat effect kan hebben.

Gr.
Linda
Door wieke
#257876
Willem heeft idd ook een flinke blaasontsteking, dus het eea klopt wel bij elkaar.

De da vond Willem ook erg jong voor zoiets. Morgen ga ik eens op mijn gemak met de da praten, ik hoop dan wijzer te worden.

Stel dat hij een dieet moet, is dat dan brokken of is er een kkv dat hiervoor eschikt is(zelf klaarmaken durf ik echt niet, ben veel te bang dat hij helemaal niet meer het goede binnenkrijgt.)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door