Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anthraciet
#2581197
Vanochtend gaf Tati ineens een lange gil en kwam op drie pootjes binnen huppelen. We zijn daarnet naar de dierenarts geweest en het blijkt dat ze haar kruisband gescheurd heeft :'(

Ze had al langer last van dat pootje, maar gaf nooit sjoege als je haar bevoelde en ook liep ze tijden zonder problemen op die poot. De dierenarts vermoedt nu dat ze toch wel een scheurtje in die kruisband gehad moet hebben en dat ie vandaag dus echt gescheurd is :-\

Nu moeten we beslissen welk type operatie we laten uitvoeren... hij gaf als optie de 'gewone' operatie waarbij er kruislings verbindingen gemaakt worden met 'touwtjes' of een operatie die hij TTA noemde en waarbij dan een plaat ingebracht wordt.
Ik lees me nu helemaal suf maar heb geen idee wat de beste optie is :-\
Ook lees ik nog een derde type operatie 'Tight Rope', maar daar heeft hij het niet over gehad....

Heeft iemand hier ervaring met de aandoening c.q. met de diverse opties??
Door smulpaap
#2581343
Ik heb wel ervaring , mijn Engelse Bull had ook een compleet afgescheurde kruisband en is eraan geopereert , bij haar heeft men de TTA methode gedaan (gebruikelijk bij dit ras ,hoe dat met jouw ras zit weet ik niet ) Ik weet alleen niet wat jouw D.A precies bedoelt met touwtjes ? Een kunststof bandje of d.mv lichaamseigen materiaal ?
Houd er rekening mee dat dit z.g kunststof bandje voor afstoting kan zorgen als het tegenzit , het is een gemakkelijke methode . Maar lang niet altijd optimaal , juist ook als ze wild zijn . Een operatie waarbij men lichaamseigen materiaal gebruikt ? Ik heb hierover ook geen al te positieve ervaringen gehoord . Honden blijven kreupel lopen bv en het is nooit meer geworden wat het ooit was . Mijn hond liep na 14 dagen alweer beter dan voor de ingreep , revalidatie verliep dus vlot . Al moet je natuurlijk wel de nodige maatregelen treffen . Juist omdat ze zichzelf alweer snel ""beter voelen "" Ons werd verteld dat de genezing echt drie tot vier maanden duurt . Mijn hond is drie keer op controle geweest . Na 6 weken kregen we groen licht en mocht ze per minuut meer belasten , kort aan de riem en haar a.hw dwingen om goed op vier poten te gaan lopen . We gingen heel veel korte stukjes met haar lopen . We hadden ook een oefenschema , en een A4 met passieve oefeningen . De eerste 6 weken waren voor mijn hond bencherust en alleen wat belasten als ze haar behoeften moest doen . Van heel groot belang is een D.A te laten opereren die dit heel vaak uitvoert , of een Orthopeed . De meniscus is nl heel belangrijk , schat een arts dit verkeert in (intact of niet meer ) dan blijf je in de regel aanklooien met je hond . Vraag dus goed door of je D.A dit vaak doet . Ook in het belang van het andere knietje , want een hond gaat compenseren na zo,n ingreep . Zoekt a.hw de gemakkelijkste houding op om te lopen . Vaak is het zo dat als ze eenmaal aan de ene knie zijn geholpen dat de andere knie na 1 tot 3 jaar ook aan de beurt is (85 % van de honden ) Ook alweer een goede reden om een goede revalidatie te doen . Beter twee maanden langer dan een maand tekort . na de ingreep is fysio zeker van belang , je krijgt ook huiswerk mee . En natuurlijk hydrotherapie . Hebben wij ook gedaan . Wij hebben er 6 maanden voor uitgetrokken . De dame veel rustig hersenwerk gegeven om er de nodige energie uit te krijgen . Het is een hele zure appel voor hond en baas , zeker als ze zich weer goed gaan voelen . Maar als je rustig aandoet dan komt het weer goed . Mijn Bull loopt weer  net als voor haar ingreep . Natuurlijk is er iets gebeurt in zo,n knie , maar een goede arts kan veel oplappen . De eerste twee weken sliep ze heel veel , daar heb ik gelijk ""misbruik "" van gemaakt , en haar drastisch op rantsoen gezet , ze is geen gram aangekomen . Ik gaf haar natuurlijk wel kwaliteitief goede voeding . Ik merkte weer dat ze op een gegeven moment meer behoefte kreeg aan meer voeding . Ze krijgt wel dagelijks Gluco/Chondreo en Doils - Joint , en verder veel wild . Ik heb hier nog een link voor je over de TTA methode . En heel veel sterkte met je pechvogel  :-*

http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... a-operatie
#2581373
Ik heb ondertussen al veel over de TTA ingreep gelezen en het klinkt wel heel goed, al vind ik het wel een van de meest ingrijpende dingen die ik lees.... maar het schijnt wel vrij snel te genezen.

Moeilijk hoor... wat is nou de beste keuze :-\
Door smulpaap
#2581377
En een foto van de dame , een dag of vier na de ingreep . Tijdens een wakker moment , de tuin ingetild aan de lijn en streng toezicht ernaast  :biggrin2:
Zo snel knapte ze dus alweer op . Als butler daar niet had gezeten .... dan was ik aan de wandel gegaan

Afbeelding
#2581379
Ik heb net geprobeerd de foto's te bekijken, maar kan er niet goed tegen op het moment :-[ :'(
Hoop dat ik me morgen wat minder emotioneel voel... in ieder geval bedankt voor de link :-*

Wel goed te lezen dat jullie lieverd zo snel weer opgeknapt is, dat geeft me wel hoop!
Door smulpaap
#2581385
Anthraciet schreef: Ik heb ondertussen al veel over de TTA ingreep gelezen en het klinkt wel heel goed, al vind ik het wel een van de meest ingrijpende dingen die ik lees.... maar het schijnt wel vrij snel te genezen.

Moeilijk hoor... wat is nou de beste keuze :-\


Een goede ervaren arts kan het je zo vertellen , echt waar  ;)

Wat de foto,s betreft , kan het me helemaal voorstellen . Het is een crime , zeker voor de hond . Maar er is verder geen andere keuze dan een operatie . En hoe eerder hoe beter
Maar zo heb je misschien alvast een beetje beeld wat er zoal gebeurt . Wij gingen ook met lood in de schoenen , maar waren al snel blij dat we het hebben laten doen . Die honden zijn zo snoeihard , die lopen gewoon door op een totaal kapotte knie .
#2581393
Ja, volgens de dierenarts moet ze al wel een klein scheurtje in haar kruisband gehad hebben omdat ze af en toe al wel mankte (behalve als je met haar naar de dierenarts ging natuurlijk ::))
Maar ze zijn inderdaad zo hard voor zichzelf.....

Onze dierenarts verteld ons ook al dat hij de 'ouderwetse' manier al zo'n 2000x gedaan had en de TTA methode nu zo'n 200x

En hij probeert altijd zo duidelijk uit te leggen wat de verschillen zijn, maar ik moet bij hem altijd denken aan de uitspraak van Penny tegen Sheldon in 'the big bang theory':
"Sweetie, I know you think you are explaining yourself, but you really aren't" :biggrin2:

Hij probeert het echt wel, maar daarna weet ik nog niet wat hij uitgelegd heeft.... dus zoek ik de benodigde informatie achteraf nog maar een keer op op internet 8)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2581437
Kiek heeft ook een TTA gehad. Ik heb daarvoor gekozen omdat ze een driedubbeleflikflakhond is. Nieuwe banden kunnen ook weer stuk en daar was ik bang voor. Bij een TTA hebben ze geen banden meer. Kiek heeft 1 dag op drie poten gelopen en wilde hem daarna alweer belasten. Ik reed haar met de auto naar haar plas en poep plek. Maar als ik niet oppaste sprong ze zo in en uit de auto! Zelfs met markeren steunde ze op dat poot. Kiek heeft 8 weken bench rust gehad en daar zag ik erg tegenop omdat ze uit haar verleden een angst ontwikkeld had. Maar dat ging boven verwachting goed. Daarna mocht ze van de arts weer alles doen. Sloeg nergens op. Ik ging met haar naar de Fysio en die gaf me een opbouw schema. Ik vond het erg moeilijk om me daaraan te houden. Ook omdat de arts zo laconiek deed. Dus helaas heb ik dit onderschat denk ik. Het herstel duurde veel langer en kiek heeft nog een aantal x kreupel gelopen. Ondanks dat er altijd wel een rest gevoeligheid bleef bij haar maakte ze haar flikflakken weer en rende ze weer net zo hard als voorheen alleen minder ver.  10 dagen geleden stak er dus een puntje tegen haar huid die irriteerde dus weer onder het mes. Bleek dat die plaat los was gaan zitten. Dan kan door mijn verkeerde revalidatie zijn gekomen of door haar drukke gedrag of is er een foutje gemaakt door de arts. Geen idee. De plaat kon er prima uit. 1,5 jaar na de eerste ingreep is al het bot netjes gesloten en nu het irriterende plaatje eruit is zal ze misschien ook weer verder kunnen lopen. Ik ben niet ontevreden.  Als ze idiote sprongen over Sint Bernards heen maakt ben ik niet direkt bang voor die knie. Ik denk dat dat met nieuwe banden wel anders was geweest.

Sterkte met alles! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door